تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/06/08 - 04:40
کد خبر: 244377

پایانی برای «پایان‌نامه‌های میدان انقلاب»

سیدمحمدجواد میرلوحی، دانشجوی ترم آخر پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی در یکی از روزهای گرم تابستانی میهمانان‌مان شد تا برایمان از چگونگی ایجاد این کمیته و کم و کیف فعالیت‌هایش بگوید؛ گفت‌وگویی خواندنی درباره اولین تشکل دانشگاه آزاد اسلامی که مورد تایید وزارت بهداشت است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، متن کامل این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانید.

درباره کمیته تحقیقات دانشجویی و اینکه این تشکل تا چه اندازه مورد تایید وزارتخانه‌های مربوطه است، صحبت کنید.

از سال 89 با تلاش‌هایی که در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت، توانستیم انجمن علمی علوم پزشکی را با قوانین وزارت بهداشت تطبیق داده و بعد از آن کمیته تحقیقات دانشجویی را برای اولین‌بار که به‌طور رسمی دارای جایگاه علمی است، ایجاد کنیم. آن زمان حتی یک دفتر کوچک هم نداشتیم و در یک زیرپله فعالیت خود را شروع کردیم و حتی دانشجویان را در گروه‌های 10 نفره آموزش می‌دادیم. در مرحله اول طرح‌های خوبی را از دانشجویان گرفتیم و تمام دانشجویانی که در دوره‌های ما شرکت می‌کردند تقریبا خودشان پایان‌نامه‌هایشان را نوشتند. بعد از سال 90 همان دفتر را هم از ما گرفتند و بعد از این دو سال از این کمیته فاصله گرفتم تا اینکه از آذر سال 94 تا امروز دبیر کمیته هستم و در این دوره نزدیک به دوساله می‌توانم ادعا کنم که بزرگ‌ترین جنبش روبان‌سرخ درباره ایدز را در تهران و سطح دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کردیم. در هر ترم ۱۵ کارگاه آموزشی داریم که ۳۰۰ دانشجو را آموزش می‌دهیم و تا سال گذشته ۱۲ هزار دانشجو را آموزش دادیم.

درباره جایگاه این کمیته در دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی بفرمایید؟

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی از لحاظ قوانین زیرنظر وزارت بهداشت است و تنها تشکلی که در چارت تشکیلات علمی این وزارتخانه مورد تایید است، کمیته تحقیقات دانشجویی است. این کمیته در دانشگاه پزشکی یک کمیته مرکزی و در دیگر واحدهای پزشکی نیز تشکیلاتی دارد که هر دوسال یک‌بار با رای‌گیری بین دانشجویان اعضای آن انتخاب می‌شوند. همچنین تمام احکامی که برای این اعضا صادر می‌شود مورد تایید وزارت بهداشت است. در حقیقت کمیته تحقیقات دانشجویی بستری است که به دانشجویان نگرش پژوهشی می‌دهد و این کار نیز از طریق آموزش نحوه جست‌وجو در پایگاه داده‌ها، شناخت کلیدواژه‌ها، نحوه دسته‌بندی داده‌ها، پیدا کردن ایده‌های جدید و... به دانشجویان انجام می‌شود. متاسفانه فضای پایان‌نامه‌های ما اصلا به سمت ایده‌محوری نمی‌رود، طبیعتا دانشجویانی که جزوه‌محور هستند هیچ‌وقت بحث پژوهش را به‌درستی آموزش نمی‌بینند و نمی‌توانند در پایان‌نامه‌های خود نیز آن را اعمال کنند، از این رو وظیفه کمیته تحقیقات دانشجویی این است که علاوه‌بر پژوهش‌محورکردن دانشجویان به‌دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای عملیاتی‌کردن ایده‌های دانشجویان باشد؛ چراکه آموزش تئوری صرفا کاربردی نیست.

در مقابل کمیته تحقیقات دانشجویی کار موازی انجام شده است؟

وجود باشگاه پژوهشگران جوان حرکت موازی با کمیته تحقیقات دانشجویی است و از سوی دیگر وجود انجمن‌های علمی که از سوی وزارت بهداشت تاییدیه ندارند. اگر قرار است تنها باشگاه پژوهشگران جوان داشته باشیم تکلیف‌مان را مشخص کنند.
همچنین نباید فراموش کنیم که دانشجویان در آینده به مقام استادی می‌رسند و اگر دانشجویان در این مقطع کارهای پژوهشی را تجربه نکنند، زمانی که به درجه استادی برسند میلی برای حرکت به این سمت نداشته و کیفیت کارهای پژوهشی کشور افت پیدا می‌کند. با این حال باید بگویم که هم استادان و هم دانشجویان ما پتانسیل کارهای پژوهشی را دارند و اگر نگاه پژوهش‌محور در دانشگاه‌ها شکل بگیرد، دیگر معضل پایان‌نامه‌های ما حل شده و شاهد پایان‌نامه‌های میدان انقلابی در دانشگاه‌ها نخواهیم بود.

تا چه اندازه خود دانشجویان ‌انگیزه کارهای پژوهشی دارند؟

طبیعتا‌انگیزه پژوهشی باید از بالا به دانشجویان منتقل شود، البته سیکل مدیریتی ما به‌نحوی است که از سوی دانشجویان این‌انگیزه وجود دارد، ولی وقتی به سمت سطوح مدیریتی می‌رود، این ‌انگیزه به دلیل وجود موانع متعدد از بین می‌رود. در حقیقت دانشجویان ما به ابزار مدیریت برای رسیدن به منافع حوزه مدیریت تبدیل شده‌اند.

درباره وضعیت بودجه‌ای کمیته تحقیقات دانشجویی صحبت کنید.

هنوز هیچ ردیف‌بودجه‌ای برای این کمیته در دانشگاه آزاد اسلامی تعریف نشده است؛ چراکه همچنان ما را به‌طور رسمی داخل چارت سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی به شمار نمی‌آورند. به عبارت دیگر با وجود اینکه ما تنها تشکل علمی رسمی مورد تایید وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی هستیم، ولی هنوز ردیف‌بودجه‌ای برای ما در نظر گرفته نشده است و تمام دانشجویانی که در این کمیته فعال هستند نه‌تنها رایگان به فعالیت می‌پردازند، بلکه از خودشان نیز هزینه می‌کنند تا بتوانیم دوره‌های مختلف را برگزار کنیم. البته هیچ بستری برای اینکه بتوانیم از طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان حمایت کنیم، نداریم.

درباره حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و ایده‌های جدید توضیح دهید.

امیدواریم با توجه به اینکه علی‌اکبر ولایتی خود از استادان و پژوهشگران شناخته‌شده بین‌المللی هستند و همچنین با توجه به سابقه علمی و مدیریتی فرهاد رهبر، شاهد تحول اساسی در دانشگاه آزاد اسلامی در بحث پژوهش باشیم.

ایده‌هایی که توسط دانشجویان مطرح می‌شود، تا چه اندازه کاربردی بوده و می‌توانند مشکلات کشور را در حوزه سلامت برطرف کنند؟

از لحاظ ایده، ایده‌های بسیار خوبی از سوی دانشجویان مطرح شده است که بیشتر آنها قابلیت اجرایی دارند ولی بستری برای عملیاتی‌کردن آنها نداریم، به همین دلیل دانشجویان مجبور هستند به سمت ایده‌هایی بروند که با بودجه و فضای محدود امکان اجرایی داشته باشد و این ایده‌ها چندان جایگاهی ندارند و تنها برای پرکردن رتبه علمی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top