تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/06/08 - 10:23
کد خبر: 244390

درباره اظهارات بی‌سابقه مسئولان نظامی پیرامون قوانین سربازی؛

اقدام جنون آمیز؛ تبعات عدم پرداخت ۸۷ درصد حقوق سربازان؟

اقدام جنون آمیز؛ تبعات عدم پرداخت ۸۷ درصد حقوق سربازان؟

این اظهارات در زمانی مطرح شده است که اتفاقات «جنون آمیز» طی یک سال گذشته در پادگان های کشور بیش از پیش رسانه ای شده است، به طور مثال ماه گذشته بود که "در پی حادثه تیراندازی در میدان تیر آموزشی کهریزک تهران متاسفانه ۴ تن از سربازان کشته و ۸ تن دیگر مجروج شدند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هفته گذشته بود که حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه  در اظهارات به نقد وضعیت فعلی قوانین نظام وظیفه پرداخت. او در در همایش شورای عالی سیاست گذاری مهارت آموزی کارکنان گفت: "با این نگاه که چرا محیط های سربازی محیطهای جذابی برای سربازان نیست، کاری پیش نمی رود. اینکه جوانان برای رفتن به دانشگاه صف می کشند به این علت است که دانشگاه را سکویی برای تعیین سرنوشت آینده خود می بینند، اما محیط سربازی را اینگونه نمی بینند.سردار سلامی گفت: نیازمند تغییر الگوی کار در محیط حضور سربازان در فضاهای فیزیکی، معنوی و حرفه ای هستیم".(اینجــا)

از سوی دیگر سرلشگر باقری فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح نیز در یک نشستی با اشاره به ایده سربازی حرفه ای گفت: هزینه هر نفر کادر حقوق بگیر کارمندان نیروهای مسلح معادل 5سرباز است یعنی اینکه گفته می شود ما سرباز حرفه ای بگیریم و سربازی را از حالت اجباری در بیاریم ما نسبت به آن موافق هستیم اما کشور توان این کار را ندارد.

 

او در بخش دیگری با اشاره به عدم پرداخت حقوق قانونی سربازان نیز گفت: "مجلس شورای اسلامی حقوقی را که برای سربازان وظیفه تصویب و ابلاغ کرده است، ما الان حدود 13 درصد آن را پرداخت می کنیم و 87 درصد آن را نمی دهیم".

این دو اظهارنظر بی سابقه دو مسئول ارشد نظامی کشور حاوی نکات مهمی است، مسئله ای که سالیان زیادی است که نخبگان دانشگاهی و کارشناسان اجتماعی نسبت به این مسئله هشدارهایی داده اند.

جالب اینجا است که این اظهارات در زمانی مطرح شده است که اتفاقات «جنون آمیز» طی یک سال گذشته در پادگان های کشور بیش از پیش رسانه ای شده است، به طور مثال ماه گذشته بود که  "در پی حادثه تیراندازی در میدان تیر آموزشی کهریزک تهران متاسفانه ۴ تن از سربازان کشته و ۸ تن دیگر مجروج شدند(اینجــا)، که چندی بعد روابط عمومی ارشد این اقدام را یک حرکت «جنون آمیز» یک سرباز وظیفه  قلمدار کرد.(اینجا)

در تیرماه سال نیز یک سرباز وظیفه جمعی از هم پادگانی های خود را به رگبار بست که این موضوع نیز حواشی زیادی را در پی داشت.(اینجــا)؛ "#سربازی_اجباری باز هم حادثه آفرید"؛ این جمله‌ای بود که از زمان اعلام این حادثه  به عنوان یکی از پربحث ترین توئیت های کاربران شبکه های اجتماعی شد. مسئله ای که درست یکسال بعد از حادثه پادگان 01 کرمان(اینجــا) و شهادت جمعی از سربازان در میرجاوه(اینجــا) و حوادثی از این دست که در رسانه ها منتشر نمی شود اما از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، قابل تامل است.

واکنشی قابل تامل به شهادت 6 «سرباز» در میرجاوه

قوانینی که خاک می خورد
گرچه اظهارات فرمانده نیروهای کل مسلح را میتوان واقعیت پشت پرده چرایی ادامه دادن این وضعیت قوانین سربازی دانست، اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا با ابراز تاسف خوردن و مقصران این وضعیت را گردن مجلس انداختن می توان به وضعیت اجتماعی جوانان که این روزها به عنوان بزرگترین معضل اجتماعی یاد می شود، رسیدگی کرد، آیا  نمی شود با یک عزم جدی در بین تمامی دستگاه ها برای همیشه این دغدغه بزرگ جوانان و خانواده ها را پایان داد؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
مسعودی
1396/06/08 - 16:23

چرا باید نیروهای مسلح قبول کنند حذف سربازی رو؟
آمار دقیق ندارم ولی احتمالا نزدیک 500هزار نفر سرباز دارن اینا و اگر کارهای این سرباز هارو بخواد یک فرد حقوق بگیر انجام بده هزینه ی نیروهای مسلح از ارتش و سپاه تا نیروی انتظامی شاید 5 برابر بشه
طالبی
1396/06/08 - 16:23

و قانون هست که سرباز باید 60 تا 90 درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح رو بگیره این نسبتی که سردار باقری گفته هرکادر هزینه ش برابر 5 سربازه نصف میشه چون حقوق برابر قرار نیست بگیره

دوم با حقوق دادن مدل سربازی میشه سرباز حرفه ای یعنی بجای 2 سال میشه 3 سال و با آموزش بیشترشون احتیاج به تعداد بالای سربازان کمتر میشه
محمد
1396/06/08 - 16:25

همه این مسئله اینه تا وقتی که نیروی مفت وجود داشته باشه و خانواده ها هم هیچ اعتراض نکنن حتی اگر هم روزی چند نفر هم توی پادگان ها کشته بشن هیچ اتفاقی سر سربازی نمی افته
ندا
1396/06/08 - 16:44

واقعا سربازی ظلم در حق پسران هست
من عاشق یک پسر شده بودم اما پدرم به خاطر مسئله سربازی اون پسر که مشکل مالی هم نداشت مخالفت کرد
سید
1396/06/08 - 16:50

400 هزارتا سرباز داریم
حداقل حقوق 930 تومنه که با کسر بیمه میشه 870
60 تا 90 درصد حداقل حقوق رو باید بدن به سربازا
سالی 4 ، 5 هزار میلیارد تومن بیشتر براشون خرج نداره تازه دست بالاش
درحالیکه کل بودج 300 هزار میلیارده البته با 50 هزارتا کسری
یارانه ها 42 هزار میلیاره

این آمارهارو مقایسه کنیم میفهمیم به نسبت فوایدش چیز بدی نیست حتی میشه از کسایی که نمیخوان بیان سربازی هم پول گرفت و بخشی از هزینه هارو جبران کرد

از طرفی یه سرباز دو سه سال سربازی میتونه یه مقداری جمع کنه که بخشی از هزینه های ازدواجش رو هم تامین میکنه بخصوص در روستاها و شهرهای کوچیک حتی با این پول میتونه تو خیلی از جاها یه کسب و کاری راه بندازه مغازه ای بگیره کارگاه کوچیکی بزنه ماشین بخره مسافر کشی کنه و ....(در حد کوچکترین کارها)
مرتضی
1396/06/08 - 16:53

یک طرفه به قاضی نرید!
موسسه های کنکوری
سازمان سنجش
دانشگاه آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی و علمی کاربردی و حتی دولتی
و...
همه اینا سرپان واسه اینکه یه عده جون نرن سربازی. چقدر از اینا بساطش برچیده میشه؟ چه تبعاتی داره جمع شدن بساط اینا؟ چقدر بیکار اضافه میشه؟
الان مشکل بیکاری هست ولی کسی که سربازه یا دانشجو جز بیکارا به حساب نمیاد
اگه سربازی برداشته بشه این جمعیتی که نه میره سربازی نه دانشگاه، میاد جز جمعیت متقاضی کار. 10 سال تقریبا سن تقاضای کار میاد پایین.
اینا هم تبعاتی هست که برداشتن سربازی داره
امیرم
1396/06/08 - 17:11

سلام به نظرم سربازی باید هدفمند بشه
سعید
1396/06/08 - 17:12

هرچی میخوان این سربازارو اذیت میکنن آخرش هم هیچ به دردشون نمیخوره
سعید 2
1396/06/08 - 17:12

نمیدونم چرا ولی همه سربازا یجورایی مظلومن چون ازشون کار میکشن و حقوق درست حسابی نمیدن
نوید
1396/06/08 - 17:13

برای یه بارم که شده بیاید سربازی رو دست کنید؛ اصلا بردارید تا ملت برن به کاراشون برسن الکی عمرشون هدر نره
دانشجوی اخراجی
1396/06/08 - 17:14

دو سال و نیم از عمرم پشت فنس های پادگان سپری شد و نتونستم ازدواج کنم حالام که اینجام دستم به جایی بند نیست
زهره
1396/06/08 - 17:16

سربازی فقط به آقایون ضرر نمیزنه، سن ازدواج میره بالا، همه چیز به مشکل میخوره، تمام ادارات هم کارمندای زن میگیرن چون مردا باید کارت پایان خدمت داشته باشن! اون وقت جای مرد و زن تو خونه عوض میشه که متاسفانه من این مشکلو دارم
میلاد
1396/06/08 - 17:18

من حاضر اگر حقوق خوب بدن برم سربازی ، اما با این حقوقا که نمیتونم زندگیمو بگذرونم! خب چیکار کنم؟ مجبورم مرتبا کنکور بدم و برم دانشگاه نیمه کاره ول کنم دوباره برم کنکور بدم!
حاجی گیرینوف
1396/06/08 - 17:20

سربازی با همین مدلش خوبه، هر کی میگه نمیرم و نمیخوام و ... بیخود میگه، باید پول باشه بره تو جیب مسئولین تا بچه های ژن خوبشون برن اون ور آب درس بخونن یا نه؟!
رضا
1396/06/08 - 18:41

با سلام در هر حرفه ای از جمله سربازی و خدمات نظامی علاقه و استعداد هستند که تعیین میکنند چه کسی میتواند چه کاری را انجام دهد
شایان
1396/06/31 - 12:23

این چه وضعشهههههه.حقوق مرداد ماه منو نریختن،حقوق شهریورم همشششششششش ۱۸تومن ریختن برام.جای تاسف داره واقعا
رضا
1396/12/06 - 17:11

سلام، من سربازه قصرشیرین هنگ مرزی ام و ارگانم ارتشه حقوقم ماهیانه صدتومنه و با غذایی که میدن گربه هم سیرنمیشه هیچ غذاهاشم آشغاله اینا به کنار کرایم رفت و برگشت میشه صدوهشتاد و خرت و پرتی که برای نجات پیداکردن ازگشنکی تو منطقه هم میخرم میشه هشتاد نود پدرمم پنجاه و پنج سالشه لطفا یک نفر راه خدمت کردن و بهم نشون بده دستمم شکسته تو تصادف خورد شده کار نمیتونم بکنم حقوقمم قط شده این مسئولیین کجان که این بخور بخورارو جمع کنن ما سربازا ادمیم بخدا داریم واس این مملکت خدمت میکنم اونم مرز تو قلب خطر ما دشمنتون نیستیم که عذابمون میدین امیدوارم رسیدگی بشه که نمیشه هه فقط خدا دردمونو میفهمه و. . .
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top