تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/06/12 - 14:19
کد خبر: 244631

غفلت والدین و گم شدن کودکان در فضای مجازی

یک روان شناس کودک از عوارض رها شدن کودکان در فضای مجازی و مشکلات اجتماعی و جسمانی آن خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ مرضیه خوش نشین روانشناس و استادیار دانشگاه پیام نور اظهار کرد: براساس آمار اعلام شده امروز اصلی‌ترین مصرف‌کننده فضای مجازی، افراد زیر 18 سال هستند یعنی حدود 14 میلیون مصرف‌کننده فضای مجازی در این سن داریم که  بسیاری از کودکان زیر 7 سال نیز در فضای مجازی هستند و براساس پیمایش صورت گرفته بیش از 47 درصد کودکان زیر 7 سال تبلت اختصاصی دارند.

وی بیان کرد: مضرات فیزیکی استفاده از فضای مجازی کم نیستند، مثلا چاق شدن کودکان که می توان برای‌ به حـداقل رسـاندن خطر چاقی آنها مدت استفاده از کامپیوتر را به یک تا دو سـاعت در روز‌ مـحدود‌ کرد، چیزی که بیشتر از مشکلات فیزیکی کودکان را در معرض خطر قرار می کند فضای نامطمئن آن است، فضایی که می تواند به راحتی ذهن کنجکاو و پرسشگر کودکان را با فضایی آشنا کند که حاوی صدمات روحی شدید برای وی باشد.

خوش نشین ادامه داد: کودکانی که از اینترنت بیشتر استفاده می‌کنند دوستی‌ها‌ را‌ کمتر حفظ کرده و زمـان کـمتری با‌ خانواده‌‌ صحبت می کنند که احساس‌ تنهایی‌ و افـسردگی‌ می‌کنند، برای‌ کاهش ایـن‌ اثـرات سوء بایستی فرزندمان را از نظر عـاطفی حـمایت و خلاءهای روحی را پر کنیم‌ زیرا فضای مجازی دنیایی است که حتی انسان های بالغ هم در محیط آن باید از خود و اطلاعاتشان مراقبت کنند.

این روان شناس با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف برای جلوگیری از بروز مشکلات فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان محدودیت های ویژه ای درنظر گرفته می شود، افزود:  در کشور ما به رغم بافت بومی و مذهبی که دارد فارغ از تمام دغدغه های اساسی حضور کودکان و نوجوانان در این فضا بدون محدودیت است.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی کودکان و نوجوانان موتورهای جستجوگر و مرورگر خاص خود را دارند و مبتنی بر جنسیت، سن و شرایط جغرافیایی محل اقامت، محتوای متناسب با خود را دارند، متاسفانه در ایران برنامه های جدی برای کنترل کودکان در فضای مجازی وجود ندارد، بیشتر نرم افزارهای کنترل کننده خارجی هستند که با شرایط و محیط داخلی کشور همخوانی ندارد.

خوش نشین گفت: متاسفانه در دنیای امروز به خصوص در ایران والدین به دلیل مشغله های شغلی و درگیری های خارج از منزل اطلاعات چندانی از فضای مجازی ندارند و در بسیاری از مواقع حتی اطلاعات خود را از کودکان و نوجوانان خود دریافت می کنند که این موضوع اصلا صحیح نیست.

وی یاد آور شد: اگر والدین بتوانند «رژیم مصرف رسانه‌ای» که کلید واژه و کف هرم آموزش سواد رسانه‌ است را به نوجوان بدهند، او دیگر اصلی‌ترین بخش زندگی را در حضور زیاد در فضای مجازی صرف نمی‌کند و بیشتر از خود در این فضا مراقبت می کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top