تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/06/14 - 09:11
کد خبر: 244734

این داستان ادامه دارد...

دست‌رشته با «ژن خوب»!

دست‌رشته با «ژن خوب»!

عناصر و همچنین احزاب و گروه‌های سیاسی برای قرار نگرفتن در دایره‌های منتسبین به نمایشنامه ژن خوب، آنچه که در معرض خطر بود و همچنان هست، ذبح حقیقت قصه تلخ ژن در سایه سیاسی شدن بیش از حد این مسئله است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از آنکه حمید رضا عارف فرزند محمد رضا عارف معاون اول دولت اصلاحات و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ای تلویزیونی-اینترنتی اصلی‌ترین عامل موفقیت خود را داشتن ژن خوب عنوان کرد و کامیابی‌هایش در داشتن پست‌های مدیریتی مختلف را با خون منحصر به فرد و ارزنده پدر و مادرش مرتبط دانست، بسیاری از فعالین فضای مجازی و شبکه‌‌های اجتماعی به این سخنان عارفِ پسر واکنش نشان داده و اغلب این کاربران، جملات مربوط به ژن خوب را ناشی نگاه خودبرتربین فرزند محمدرضا عارف دانستند و مجموعا می‌توان گفت بازخورد مثبتی از طرف جامعه به این اظهارات نشان داده نشد. به عبارت بهتر پس از اینکه فیلم توضیحات عارفِ جوان از ژن برتر بصورت گسترده در پیام‌رسان‌های پرمخاطب دست به دست شد، تصوری که در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی از این اظهارات پدید آمد، عمدتا در امتداد همان بحث قدیمی آقا و آقازادگی تفسیر شد اما با این تفاوت که این‌بار فرزند یک مقام بلند پایه سابق اجرایی خود با ادبیات روشنی پرده از نگاه نژادپرستانه برخی از دست اندرکاران دستگاه‌های مختلف کشور برمی‌دارد. در واقع اگر نخواهیم بگوییم بی‌سابقه بوده، لا اقل کم سابقه بوده که بستگان مسئولین کشوری علنا حرف‌ از نژاد برتر خود نسبت به دیگر مردم جامعه بزنند.

اما آنچه که این ماجرای ژن خوب را از سایر رخدادهای مشابه متمایز می‌کند، دامنه‌ی گسترده‌تری بود که جملات حمیدرضا عارف پیدا کرد که نه تنها بر ذهنیات عامه مردم از مسئولین کشور و بستگانشان اثر منفی گذاشت، بلکه مواضع و کنش‌های سیاسی جریانات سیاسی را تحت تاثیر خود قرار داد و به واسطه همین اتفاقات این جریانات سیاسی سعی می‌کردند که در بهره برداری سیاسی از قصه ژن خوب از یکدیگر سبقت بگیرند و در همین راستا هر یک، دیگری را به عنوان مقصر چنین نگاهی معرفی می‌کرد.

در ادامه این کشمکش‌‌ها و تلاش‌های شخصیت‌ها، عناصر و همچنین احزاب و گروه‌های سیاسی برای قرار نگرفتن در دایره‌های منتسبین به نمایشنامه ژن خوب، آنچه که در معرض خطر بود و همچنان هست، ذبح حقیقت قصه تلخ ژن در سایه سیاسی شدن بیش از حد این مسئله است. در واقع این جریانات به جای برخورد با چنین مواردی که حکایت از زاویه دید خود برتربین برخی رجال سیاسی دارد، تلاش خود را در مسیر انتساب آن به جناح رقیب به کار می‌بندند و از این طریق در صدد فرار از فشار افکار عمومی‌اند بدون اینکه اصلاح چنین نگاه نادرستی را در دستور کار قرار دهند.

در راستای همین کشمکش‌ها و فرار رو به جلوهای جریانات سیاسی در مبحث ژن خوب می‌توان به مواردی اشاره کرد که رسانه‌های منتسب به طیف‌های مختلف جریانات سیاسی ناشیانه تمام انرژی خود را برای انتساب آن به دیگر جریان مقابل بکار می‌برند. برای مثال اخیرا یکی از مطرح‌ترین کانال‌های تلگرامی منتسب به جریان اصلاح طلبی کشور با انتشار خبری از عضویت مجتبی کاتب فرزند غلامرضا کاتب نماینده گرمسار در مجلس شورای اسلامی در یکی از مجموعه‌های دولتی گزارش داد و در حالی از کاتب به عنوان یک "نماینده اصولگرا" نام می‌بردند که کاتب نامزد مورد حمایت حزب ندای ایران و جریان اصلاح طلبی شهرستان گرمسار بود و ایضا تصاویر میثاق نامه اصلاح طلبان گرمسار در حمایت از غلامرضا کاتب در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

حمایت سید شهاب‌الدین طباطبایی از کاتب

با اینهمه نکته‌ای که در این میان به چشم می‌خورد، غفلت جریانات سیاسی از کنهِ مباحث مربوط به ژن خوب است. به دیگر سخن در حالی این جریانات با نگاهی سیاست زده به استقبال سناریوی ژن خوب رفته‌اند که این ماجرا از سطح یک مسئله سیاسی فراتر رفته و تبدیل به پدیده‌ای اجتماعی شده است.

در واقع با غفلت از این پدیده اجتماعی و تقلیل آن به دعواهای مرسوم سیاسی برخلاف تصوری که جناح‌ها دارند، نه تنها رنگ و بوی جناحی آن تقویت نمی‌شود، بلکه تبدیل به عاملی برای تضعیف مجموعه حاکمیت و نظام می‌شود.

در نهایت می‌توان تصریح کرد مادامی که دید سیاست زده در مواجهه با پدیده‌های این‌چنینی در سپهر سیاسی کشور و در بین جریان‌های سیاسی ریشه می‌دواند، نمی‌توان امیدی به اصلاح چارچوب‌های تفکر متکی بر "ژن خوب" داشت.

* گزارش از محمد نوروزی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1396/06/14 - 18:03

چرا فارغ التحصیلان شریف از ایران میروند؟
برای اینکه «ژن خوب» ندارند :-)
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top