تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/06/15 - 10:30
کد خبر: 244807

دانشجویان بدانند، مسئولان پیگیری کنند؛

۳ دردسر احتمالی دانشجویان در آستانه سال تحصیلی جدید

۳ دردسر احتمالی دانشجویان در آستانه سال تحصیلی جدید

در این گزارش قصد داریم چند نمونه از مشکلات دانشجویان را که معمولا در ابتدای سال تحصیلی گریبانگیر آنها می‌شود را معرفی کنیم که مسئولان دانشگاه‌ها و حتی شوراهای صنفی دانشجویی می‌توانند ضمن اطلاع از این مشکلات قدم‌هایی در جهت رفع آنها بردارند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کم کم به آغاز سال تحصیلی 97 - 96 و بازگشایی دانشگاه‌های کشور نزدیک می‌شویم و دانشجویان جدیدالورود و حتی دانشجویان سال بالایی، ضمن خوشحالی از حضور مجدد در فضای دانشگاه، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی برای آنها ایجاد می‌شود که غالب این نگرانی‌ها معطوف به مسائل صنفی و همچنین آموزشی است. در این گزارش قصد داریم چند نمونه از مشکلات دانشجویان را که معمولا در ابتدای سال تحصیلی گریبانگیر آنها می‌شود را معرفی کنیم که مسئولان دانشگاه‌ها و حتی شوراهای صنفی دانشجویی می‌توانند ضمن اطلاع از این مشکلات قدم‌هایی در جهت رفع آنها بردارند.

از جمله مشکلاتی که معمولا در ابتدای سال تحصیلی و همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها بوجود می‌آید و دانشجویان را آزرده‌خاطر می‌کند، می‌توان به انتخاب واحد و مشکلات مربوط به آن، تامین خوابگاه و خانه دانشجویی، مشکلات ایاب و ذهاب دانشجویان به دانشگاه و همچنین مشکلات مربوط به غذایی دانشجویی و سیستم رزرو آن اشاره کرد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

*** انتخاب واحد و مشکلات مربوط به آن
بعید است دانشجو باشید و با مشکلات انتخاب واحد دست و پنجه نرم نکرده باشید. گاهی مشکلات سیستم انتخاب واحد دانشجویان تا حدی بحرانی می‌شود که دانشجو مجبور است برای حل و فصل آن کیلومترها مسیر را طی کند و به دانشگاه برود تا شاید بتواند مشکل را با مراجعه حضوری به اداره آموزش حل کند. در ادامه نمونه‌هایی از مشکلات دانشجویان هنگام انتخاب رشته را مرور می‌کنیم:

* انتخاب واحد دسته‌جمعی و اختلال در سیستم
گاهی به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای انتخاب واحد سبب می‌شود دانشجویان زیادی به صورت همزمان در سیستم آموزشی دانشگاه حضور پیدا کنند و به همین علت سیستم انتخاب واحد دچار اختلال شده و دانشجویان امکان انتخاب واحد نخواهند داشت. جالب است بدانید در این گونه موارد معمولا دانشجویانی که از داخل دانشگاه انتخاب واحد می‌کنند با کمترین مشکل مواجه هستند و در عوض دانشجویانی که از در شهر محل زندگی خود اقدام به انتخاب واحد می‌کنند، بیشترین قطعی سیستم و اختلال نصیبشان می‌شود.

* از اینترنت اکسپلورر 6 و بالاتر استفاده کنید!
یکی از مشکلات دانشجویان هنگام انتخاب واحد محدودیت‌هایی است که سیستم‌های انتخاب واحد دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند. برای مثال دانشگاه‌هایی که سایت آموزشی آنها سایت جامع گلستان است، ضرورتا باید از مرورگر اکسپلور استفاده کنند، این در حالی است که اکثر کاربران اینترنت در جهان، استفاده بسیار کمی از این مروگر دارند و مروگرهای دیگری چون فایرفاکس و کروم امکانات بیشتری دارند و به همان میزان کاربران از آنها استقبال می‌کنند.

حتی اگر با این مشکل هم کنار بیاییم، گاها پیش می‌آید که سیستم گلستان به ورژن مرورگر اکسپلور واکنش نشان می‌دهد و از کاربر می‌خواهد که از اینترنت اکسپلورر 6 و بالاتر استفاده کند. این مشکل در حالی پیش می‌آید که به گفته تعدادی از دانشجویان حتی وقتی آنها از اینترنت اکسپلورر 6 و بالاتر هم استفاده کرده‌اند با همان خطای سیستمی مواجه شده‌اند. این مشکلات باعث می‌شود دانشجو در زمان انتخاب واحد، زمان را به راحتی از دست بدهد و پس از این مدت وقتی به سیستم مراجعه می‌کند تمام ظرفیت‌های کلاس‌ها تکمیل شده و مجبور برنامه‌ی درسی خود را به طور کلی تغییر دهد.

* مصائب فراموش کردن رمز عبور
یکی دیگر از مشکلاتی که سیستم‌های انتخاب واحد دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند این است که اگر دانشجویی رمز عبور خود را فراموش کرده باشد و یا بیش از حدمجاز رمز عبور اشتباه را وارد کره باشد، تنها با «مراجعه به کارشناس» رشته خود می‌تواند رمز جدید را دریافت کند! در واقع دانشجویی که در یک شهری غیر از شهر خودش دانشجو باشد و قصد داشته باشد از منزل انتخاب رشته کند، اگر رمز عبور خود را فراموش کرده باشد برای بازیابی رمز عبور خود باید به شهر محل تحصیل سفر کند.

* نظرسنجی زورکی از دانشجو!
شرکت کردن اجباری دانشجویان در نظرسنجی سایت‌های آموزشی دانشگاه‌ها یکی دیگر از مواردی است که حسابی صدای اعتراض دانشجویان را درآورده است. دانشجویان مدعی‌اند وقتی مسئولان دانشگاه به نتایج این نظرسنجی‌ها که عموما درباره کیفیت اساتید و امکانات آموزشی است، اعتنایی نمی‌کنند و از به همین دلیل، اجباری بودن این نظرسنجی‌ها بی‌معناست.

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره مشکلات انتخاب واحد را از ایـــــــــــــنجا بخوانید.

*** مشکلات مربوط به خوابگاه‌های دانشجویی
همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان و همچنین خانواده‌های آنها، نحوه تخصیص خوابگاه است، از همین رو آنها در کنار در نظر گرفتن مسائلی همچون سطح علمی دانشگاه، مسافت آن تا شهر محل زندگی، هزینه‌های احتمالی تحصیل و... به مساله سکونت و نحوه تخصیص خوابگاه نیز توجه ویژه‌ای دارند. اجاره‌بهای مناسب، امنیت بیشتر، وجود برخی امکانات ارزان، سالن مطالعه، نمازخانه، سالن فوتبال و... باعث شده است که هم دانشجویان و هم خانواده‌های آنان خوابگاه‌های دانشجویی را به خانه‌های دانشجویی ترجیح دهند. با این حال، امکانات دانشگاه‌ها پاسخگوی نیاز تمام دانشجویان نیست، بنابراین دانشگاه‌ها مجبورند براساس برخی اولویت‌ها به دانشجویان خوابگاه واگذار نمایند.

هرچند بسیاری از دانشگاه‌ها ظرفیت لازم برای اعطای خوابگاه به همه دانشجویان را ندارند، اما بنابر دلایلی برخی از دانشجویان تمام سعی و تلاش خود را برای گرفتن خوابگاه انجام می‌دهند و به همین علت ممکن است روزها و حتی هفته‌ها را در نمازخانه خوابگاه بسر ببرند تا بالاخره دانشگاه با درخواست آنها موافقت کند. این بلاتکلیفی دانشجویان تا زمان دریافت پاسخ از سوی مسئولین، ظاهر خوبی ندارد و به هیچ وجه در شان دانشجو نیست. بنابراین مسئولین دانشگاه‌ها بهتر است با برنامه‌ریزی بهتر برای تخصیص خوابگاه، از تمام ظرفیت ممکن برای اسکان دانشجویان استفاده کنند و از طرفی از بلاتکلیفی دانشجویان جلوگیری نمایند.

پیش از این نیز خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با بررسی دفترچه انتخاب رشته آزمون‌های سراسری و کارشناسی ارشد اطلاعاتی درباره نحوه تخصیص خوابگاه استخراج کرده است که از لینک‌های زیر قابل مشاهده است.

*** مشکلات مربوط به غذا و ایاب و ذهاب دانشجویان
موضوع «غذای دانشجویی» و «ایاب و ذهاب» از دیگر معضلاتی است که معمولا در هفته‌های ابتدایی سال تحصیلی دانشجویان را درگیر خود می‌کند. عمده مشکل دانشجویان در مورد تغذیه، به مسال فراموش کردن رزرو غذا توسط دانشجویان اختصاص دارد. تجربه نشان داده است که دانشجویان در هفته‌های ابتدایی سال، رزرو غذا را فراموش کرده و به همین علت مجبورند غذایی را که سایر دانشجویان با قیمت پایینی دریافت می‌کنند را با قیمتی نسبتا بالا خریداری نمایند که این مبلغ در کل هفته، مبلغ قابل‌توجهی خواهد شد. بنابراین دانشجویانی که این گزارش را می‌خوانند بهتر است از همین حالا حواسشان را جمع کرده و در زمان مقررشده نسبت به رزرو غذای خود اقدام کنند.

همچنین یکی از مشکلات دانشجویان، علی‌الخصوص دانشگاه‌هایی که در داخل شهر مستقر نیستند، در ابتدای هر ترم، مشکل رفت و آمد به دانشگاه و ناهماهنگی در تردد سرویس‌های دانشگاه است. بنابراین بهتر است مسئولان دانشگاه در این زمینه برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند و شورای صنفی دانشجویان نیز ضمن نظارت بر کم و کیف این برنامه، در حوزه اطلاع‌رسانی نیز فعالیت بیشتری انجام دهد تا دانشجویان، علی‌الخصوص دانشجویان جدیدالورود، با مشکلات کمتری مواجه شوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top