تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/06/19 - 16:34
کد خبر: 245078

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

بی شک رشد و شکوفایی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نظام های سیاسی،آرمان ها و اهداف راهبردی در گرو رعایت اصل اولویت امنیت به ویژه امنیت ملی است و این مهم از طریق تقویت خود باوری و خودکفایی در حوزه ی های مختلف به ویژه دفاعی تامین می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از البرزبان، از اساسی ترین و بنیادی ترین نیازهای انسان این که فرد از بدو تولد احساس امنیت کند در پرتو مقوله ی امنیت است که در طول تاریخ زندگی گروههای اجتماعی علاوه بر رشد و کمال افراد بستر لازم برای توسعه و پیشرفت علمی، فکری، فناوری و تکنولوژیکی و تمدنی انسان نیز فراهم شده است.امنیت به عنوان موهبتی بی جایگزین به سبب نقش کلیدی و ماتقدمی که در امور دارد جایگاه ویژه ای نیز در نزد اسلام، قرآن و روایات دارد.قرآن امنیت را یکی از اهداف استقرار حاکمیت الله و خلافت و جانشینی صالحان و امامت طرح می کند موضوعی که در آیات مختلف به شکل مستقیم و غیر مستقیم به ان پرداخته شده است(۱) به طور پیوسته دغدغه ی عمده ی حکومت انبیا و اولیای الهی نیز امنیت بوده است.امام علی( ع)در مقام تبیین شیوه ی حکومت داری حفظ و تامین امنیت را از وظایف حکومت اسلامی می داند(۲).

در اندیشه ی امام خمینی(ره) امنیت در محورهای متعدد مورد توصیه و تاکید قرار گرفته است از حوزه های سیاسی، اقتصادی گرفته تا حوزه های اجتماعی و فرهنگی.صیانت از اسلامیت نظام، لزوم دسترسی به استقلال و خودکفایی، نفی هرگونه وابستگی به شرق و غرب، عدالت اجتماعی، و فقرزدایی و لزوم تامین رفاه و آسایش مردم همگی به شکلی ضمنی با جستارامنیت و نظم گره خورده است(همان)

با قاطعیت هر چه تمام می توان ادعا نمود که ایران پیش از انقلاب با ایران پس از انقلاب در زمینه برقراری نظم و امنیت قابل مقایسه نیست. در دوران حکومت پهلوی( محدرضا شاه )ایران در سایه ی قدرت امریکا به عنوان ژاندارم منطقه بدون هیچ گونه استقلال سیاسی و رای،  بدون نظام مردم سالاری، سراسر فساد درباری و اداری فقر و ابتذال در فرهنگ و اخلاق، فاصله ی طبقاتی و نابراری های اجتماعی کشوری مصرفی بود که تنها اهداف جبهه ی غرب را تامین می کرد، زنان و دختران جامعه از نگاه های هوسباز و مزاحمت های خیابانی امنیت نداشتند شان، منزلت و امنیت کودکان، دختران و بانوان به پایین ترین مرتبه نزول کرده بود نفوذ، مستشاران خارجی و مصونیت قضایی انان، تحمیل دو جنگ جهانی اول و دوم و وقوع قحطی و هلوکاست در کشور، همه ی این ها تنها گوشه ای از ناامنی سیستم و نظام پیش از انقلاب بود.

با وقوع انقلاب اسلامی در نیمه ی دوم قرن بیستم؛ در بهبوهه ی جنگ سرد و کشمکش قدرت های غرب و شرق. به یکباره معادلات محیط امنیتی ایران در داخل و خارج دچار دگرگونی شد. انقلاب ایدئولوژیک اسلامی( صدور ارزش های انقلابی) ارمان ها و مواضع ان، تهدیدی جدید برای دو بلوک رقیب بود “انقلاب اسلامی” ایران را از نفوذ و سیطره ی غرب خارج کرد آرمان تمدن اسلامی و اتخاذ موضع نه شرقی و نه غربی کشور را از انزوا و در حاشیه بودن به متن اصلی قدرت و نفوذ در جهان برگرداند.

گذشته از پیامدها، آثار و برکاتی که به یمن مبانی و اموزه های اسلامی و قرآنی انقلاب در امنیت فرهنگی و مبارزه با فساد و انحرافات اجتماعی در جامعه حاصل شده.اما امنیت به عنوان ضرورتی اولیه که جوامع و دولت ها به خاطر آن هزینه های زیادی هم متحمل می شوند شایسته است (با توجه رویکرد تاریخیِ انقلاب ستیزیِ آمریکا و راهبرد آن در فشار، تحریم، به چالش و انزوا کشیدن ایران از طرق مختلف  به منظور ناامن سازی مرزهای خارجی و محیط داخلی کشور ) بیش از هر زمان دیگری در دستور اول کار دولت اسلامی و کارگزاران نظام قرار گیرداین که برخی عناصر غربگرا در داخل  با افکار منفی و دشمن شاد کن اظهار می کنند افزایش بودجه ی نظامی و تقویت بنیه ی دفاعی و حتی حضور مستشاری ایران در سوریه کاری بیهوده است و هزینه های مالی غیر ضروری به همراه دارد و بجای ان می توان با زبان دیپلماسی با دشمن مناظره کردو بودجه های نظامی را صرف امور اقتصادی کرد به نوعی دلایل وجود امنیت بی نظیر ایران را در منطقه ی پر آشوب درک نکرده اند.

بنا به توصیه ی مقام معظم رهبری اگر امنیت نباشد کارهای لازم کشور؛ درس، کاسبی، دیپلماسی و اداره ی کشور هم نمی شود. در اقتصاد مقاومتی امنیت یکی از پایه های اقدام و عمل است(خبر آنلاین)از دیدگاه ایشان دفاع و امنیت ملی فرایندی است که مسیر حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، اقتدار روز افزون در حوزه های مختلف را هموار می کند تا بتواند با بهره گیری از ظرفیت ها، امکانات و استعدادها درونی، بحران های ناخواسته ی داخلی و تهدیدات خارجی را یکی پس از دیگری خنثی کند. بدون امنیت کشور در همه ی حوزه ها دچار مشکل می شود( خبرنگاران جوان)

امنیت ملی در زمره منافع و ارزش های اصولی نظام حافظ جان، مال و تعالی و تسریع فرایند پیشرفته و توسعه جامعه است. با رصد بودجه ی تسلیحاتی و توان دفاعی کشورهای توسعه یافته به سادگی می توان پی برد اقتصاد و بورس در زمینه ی امنیت است که شکوفا می شود. اگر امنیت  که در سایه ی قدرت بازدارندگی، خود کفایی و خودباوری در حوزه ی دفاعی تامین می شود نباشد ( ان هم برای کشوری مانند ایران که در موقعیت ژئوپلیتیکی و استراتژیکی حساس در جنوب غرب آسیا)دشمنان انقلاب و نظام اسلامی از کوچکترین روزنه ها برای ناامن کردن، بی ثباتی و اغتشاش استفاده خواهند کرد. چرا که تامین منافع نظام سلطه در وجود بحران و نا امنی است.  

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top