تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/06/20 - 12:01
کد خبر: 245110

سایت تایمز منتشر کرد؛

افت رتبه‌های دانشگاه‌های ایرانی در رده بندی جهانی +جدول

افت رتبه‌های دانشگاه‌های ایرانی در رده بندی جهانی +جدول

سایت تایمز، همه ساله جدیدترین رده‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس کیفیت آموزش چشم‌انداز جهانی، کیفیت و محورهای پژوهش و منابع درآمد صنعتی ارزیابی می‌کند. در آخرین رده بندی ارائه شده از سوی این سایت 18 دانشگاه ایران در فهرست برترین موئسسات آموزشی حضور دارند که 14 دانشگاه رتبه‌ی زیر 1000 را کسب کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» با وجود جوانان و اساتید برجسته در دانشگاه‌های برتر کشور تنها 18 دانشگاه ایرانی در فهرست برترین دانشگاه‌های کشور قرار گرفتند که از این میان 4 دانشگاه رتبه‌ی بالای هزار را کسب کرده‌اند این مسئله برای کشوری مانند ایران که تا چند سال قبل رتبه‌ی دهم در تولید علم را داشت جالب به نظر نمی‌رسد اما همین پیشرفت بسیار اندکی که در سال‌های اخیر داشته اند نیز قابل تقدیر است.

رتبه دانشگاه‌های ایرانی در رده بندی جهان

دانشگاه صنعتی نوشیروانی
دانشگاه نوشیروانی بابل در این رده بندی رتبه‌ی اول را در دانشگاه‌های ایران کسب کرد این دانشگاه در سال 2012 بین رتبه‌های 251 تا 275 و در سال2013 رتبه 276 تا300 و و از سال 2014 تا به حال در رده 301 تا 350 جدول قرار گرفته است.

دانشگاه امیرکبیر
دانشگاه امیرکبیر به‌عنوان دانشگاه دوم برتر ایران در آخرین رده بندی شناخته شد این دانشگاه در سال‌2016 در بین رتبه‌های 501 تا 600 قرار داشت اما پس از آن از سال 2017 به رتبه‌ی بین رده‌های 601 تا 800 سقوط کرد

دانشگاه علم و صنعت
دانشگاه علم و صنعت سومین دانشگاه برتر ایران شناخته شد این دانشگاه در سال 2016 رتبه‌ی 401 تا 500 را کسب کرده بود با چند 100 پله سقوط طبق آخرین رده بندی در جایگاه 601 تا 800 قرار گرفت.

دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان چهارمین دانشگاه برتر ایران در سال 2015 رتبه‌ی 351 تا 400 را کسب کرده بود در سال 2016 رتبه 501 تا 600 و در آخرین رده بندی در رده‎‌ی 601 تا 800 را کسب کرد.

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی یکی دیگر از دانشگاه ایرانی حاضر در این رده‌بندی جهانی است و از سال 2016 تا به حال بین رده 601 تا 800 دنیا قرار دارد. این دانشگاه در رده‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا بین 181 تا 190 جای گرفته است

دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف که در ایران از جایگاه ویژه‌ای در نخبه‌پروری دارد، در سال‌های 2012 و 2013 در جایگاه 301 تا 350 قرار داشت در سال2014 موفق شد رتبه‌ی 250 تا 275 را کسب کند اما روند افت این دانشگاه آغاز شد به گونه‌ای که در سال 2015 به رتبه سابق خود یعنی 301 تا 350 بازگشت و در سال 2016 به رتبه 401 تا 500 نزول کرد و در حال حاضر در رتبه 601 تا 800 قرار دارد که بدترین رتبه از سال 2012 تاکنون به شمار می‌رود. این دانشگاه در رده‌بندی آسیایی، در رده‌ 71 قرار گرفته است.

دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز به عنوان هفتین دانشگاه برتر ایران در رده بین 601 تا 800 قرار دارد.

دانشگاه تهران
دانشگاه تهران است که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های داخلی است از سال 2016 پیشرفتی نداشته و در رده 601 تا 800 دنیا قرار دارد.رتبه این دانشگاه در سطح آسیا بین 181 تا 190 تعیین شده است.

دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان قدیمی‌ترین مرکز پزشکی ایران با قدمت بیش از 160 سال، در سال 2016 در رده بین 501 تا 600 بود و اکنون در جایگاه 601 تا 800 دنیا قرار گرفته است.

رتبه‌های 800 تا هزار
پنج دانشگاه ایرانی در رتبه 800 تا هزار قرار گرفته اند که شامل دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شهید بهشتی (این دانشگاه در سال 2016 بین رده 600 تا 800 بود(، دانشگاه‌ شیراز، دانشگاه اصفهان و دانشگاه گیلان می‌شوند

رتبه‌های بالای هزار
تعدادی از دانشگاه‌های ایران نیز رتبه‌های بالای هزار را کسب کرده اند که از جمله آن‌ها می توان به دانشگاه الزهرا از رده‌های، دانشگاه بیرجند، دانشگاه یزد و دانشگاه زنجان اشاره کرد

اما یکی از نقاط قابل تامل درآمدهای صنعتی بوده است، به‌طوری که مثلا دانشگاه صنعتی شریف، در ابتدای سال 2017، شاخص درآمدزایی زیر 85 بوده است در این رتبه‌بندی به 100 واحد رسیده است. دانشگاه‌های برتر کشور که در این رتبه‌بندی هستند، این وضعیت را دارند. به هر حال آنچه از آمار ارائه‌شده برداشت می‌شود یک تغییر قابل توجه در سیاست‌های کلان دانشگاه‌ها از «مقاله محور» بودن به «صنعتی شدن» و درآمدزایی است که اگر این آمار به درستی منتشر شده باشد، یک موفقیت برای دانشگاه‌ها می‌توان نام برد.

منبع: فرهیختگان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1396/06/20 - 15:14

همینکه این رده بنی دانشگاه نوشیروانی بابل را بالاتر از شریف گذاشته در فهمیدن بی اعتباری این رتبه بندی کافیست
ناشناس
1396/06/28 - 15:22

این رتبه بندی ها در سالهای اخیر دارن عملا به حالت واقعی نزدیک میشن و به جای توجه به برند و اسم دانشگاه، به کیفیت اون دانشگاهها بی غرض نگاه میکنن. اصلا یکی از دلایل فرار مغزها از دانشگاه شریف به خاطر کیفیت بد این دانشگاه و سخت گیریهای مستبدانه و استاد محورانه و حضور باندهای مافیایی و جنگ داخلی بین اونها بوده است. انتخاب این دانشگاه توسط دانشجویان نه نشانه خوب بودن این دانشگاه، بلکه نشاندهنده آن چیزی است که در جامعه به عنوان برند و شهرت این دانشگاه در سالهای قبل بوده است. ولی اغلب دانشجویان این دانشگاه پس از گذراندن یک مقطع در این دانشگاه با حقایق تلخی آشنا خواهند شد که فرار را به ماندن ترجیح می دهند چون به اشتباه فکر میکنند که اگر این دانشگاه، دانشگاه اول ایران است وای به حال بقیه دانشگاهها. و این خود عامل اصلی فرار نخبگان از ایران می شود که باید توسط افراد مطلع و مشاوران انتخاب رشته این حقایق تلخ به مردم اطلاع رسانی شود.
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top