تاریخ انتشار: جمعه 1396/06/24 - 09:52
کد خبر: 245461

چرا ایران دبی نمی شود!

همین چند روز پیش خبر آمد که خودروهای پرنده به زودی در آسمان دبی به پرواز در خواهند آمد. انگار دبی فیلم مستند از آثار 007 شده است که هر آنچه بعدا مردمان جهان می توانند داشته باشند اول در این کشور رخ نمایی می کند . ولی چرا؟همین مسئله بهانه ای شد برای گفت و گو با مهدی پازوکی کارشناس اقتصاد و او از علل و معلول ها این مسئله به برنا گفت که درادامه می خوانید.

 برنا، دبی که تا چندی پیش، متشکل از یک بیابان و چند ساختمان کوچک بود، حالا شبیه فیلم های علمی و تخیلی همچون مجموعه فیلم های 007 شده است که هر چه در دنیا قرار بود چند سال عمومی شود آنجا به شکلی رونمایی می شد .همه آنچه روزی در تخیل ما هم نمی گنجید امروز نه در کشور های غربی وامریکا بلکه در دبی جمع شده است اما چرا؟ مگر دبی در خاورمیانه نیست؟ مگر نه اینکه در این سرزمین خبری از منابع سرشار و تمدن 2000 ساله نیست ؟ چرا ما متوفق شده ایم و دبی با سرعت نزدیک به نرو حرکت می کند و به یکی از شهرهای توسعه یافته‌ی جهان تبدیل شده است.

مهدی پازوکی اقتصاد دان در توضیح اینکه وجه تمایز ایران با کشورهایی مانند دبی و ترکیه چیست گفت: آنچه که باعث فاصله میان کشور ما با کشور های توسعه یافته شده است، استفاده نکردن از تجارب مفید بشری در اداره امور است.

او با بیان اینکه ما در ایران حاضر نیستیم از تجارب مفید بشری در اداره امور استفاده به چرایی رشد دبی پرداخت و گفت: وزیر اقتصاد دبی فارغ التحصیل هاروارد آمریکا است،  آن ها سعی کرده اند تا با جهان تعامل کنند.

این اقتصاددان افزود: مشکل دوم ما بی انضباطی اقتصادی است ما از یک طرف جهان را قبول نداریم و از یک طرف به جای اینکه سعی کنیم کشورهای توسعه یافته را در دستور کار و توسعه روابط تجاری و اقتصادی قرار بدهیم با کشورهای درجه 5 و 6 ارتباط داریم، قطعا ما با مدیریت سنتی نمی  توانیم سیستم اداری را درست کنیم، امروز اکثر کسانی که وارد دولتی می شوند در اکثر وزارتخانه های دولتی این ها در واقع از دانشگاه های درجه 5 و 6 مدرک دارند در حالی که مثلا دانشجویان دانشگاه شریف که در بهترین دانشگاه های دنیا پذیرش می گیرند کمتر جذب داخلی می شوند.

او اظهار کرد:  اگر با دنیا نمی خواهیم تعامل کنیم یا باید خودمان مدیریت لازمه را داشته باشیم یا از تجربه های جهانی استفاده کنیم. نمونه آن کره جنوبی است فرق کره جنوبی با شمالی دو سیستم حکومتی است یک سیستم حکومت بسته انرژی هسته ای دارد بمب هسته ای هم دارد جهان را تهدید می کند ولی مردمش علف می خورند و در فقر و فلاکت به سر می برند هر روز هم بر علیه آمریکا و استکبار جهانی شعار می دهند.

او در پاسخ به این سوال که اگر مهره چینی را تغییر دهیم و هزینه اضافه خرج نکنیم می توانیم به دبی برسیم؟
بله، زمانی که ما انقلاب کردیم به مراتب وضع ما از دبی بهتر بود ولی زمانی که با دنیا تعامل نداریم همین است. سیستم بانکی ما باید شفاف شود. ما اگر دو کار کنیم از دبی جلو می زنیم

1-نظام تصمیم سازی که همان نظام کارشناسی است باید براساس روش های علمی و کارشناسی با معضلات کشور برخورد کند و تصمیم سازی اش علمی باشد.

2-نظام تصیم گیری کشور باید از نخبه ترین، عاقل ترین و فهیم ترین افراد جامعه تشکیل شود و آنها در واقع براساس آن نظام تصمیم ساز علمی در جهت حل مشکلات کشور قدم بردارند.

نمونه اش قطر ایرلاین است که توانست هاب منطقه شود در حالی ایران تصمیم داشت فرودگاه امام خمینی را برپا کند اما وقتی شما هواپیما توپولف است و درجه یک نداریم کدام کشور و مسافر حاضر است به اینجا بیاید به خاطر همین است قطری که به اندازه یک سوم استان هرمزگان است هاب منطقه ای شده است. 

مهدی پازوکی در خصوص نقش جامعه در رشد کشور گفت: ما باید سعی کنیم در جامعه مردم احساس کنند کسی به درجات بالا می رسد که دانش و فهم بیشتری از مسایل، جامعه و دانش  داشته باشد یعنی نظام ارتقاء براساس شایسته سالاری است، متاسفانه  در جامعه ایران یک طبقه جدیدی از نظر اقتصادی به وجود آمده است که  من اسم آن را طبقه نوکیسه گذاشته ام که از طریق فعل و انفعالات اقتصادی، نوآوری صاحب علم و ثروت نشده اند بلکه از طریق رانت های اقتصادی به ثروت رسیده اند ، بنابراین باید سعی کنیم جامعه را به سمت شفافیت برود.

او ادامه داد مجلس وقتی تغییر پیدا می کند که بتواند قانون توسعه ای بنویسد، که بهترین نیروهای انسانی کاندیدای مجلس شوند اما شورای نگهبان ما  سیاسی برخورد می کند و آدم های اندیشمند کمتر خودشان را در معرض رأی عمومی قرار می دهند در ایران ما حزب نداریم یعنی باید کمک کنیم اگر جامعه مدنی در ایران شکل بگیرد یعنی مردم سطح دانش خود را بالا برده اند و می شود امید داشت

پازوکی تصریح کرد: باید سعی کنیم کشور را آسان، ارزان و کارشناسی و علمی اداره کنیم کجای دنیا این تعداد بانک داریم؟ بنده رفتم برای دخترم وام بگیرم مدرک سند خانه در تهران می خواهد به همراه کپی و اصل آن، چک بدون تاریخ می خواهد سفته می خواهد  و نامه کسر از حقوق می خواهد و ... من سوالم این است از رییس کل بانک مرکزی و روسای بانک های خصوصی و دولتی، میزان بدهی بخش خصوصی به بانکی وحشتناک است آقای بانک صادرات، کشاورزی و آینده تو چگونه به افرادی که 10 میلیارد پول داده ای ولی سندی که گرفتی 50 میلیون نمی ارزد چگونه است، قطعا در سیستم بانکی عده ای رشوه گرفته اند و سازمان بازرسی کشور اگر با آنها برخورد کند کسی جرأت گرفتن رشوه دیگر ندارد. سیستم بانکی ما مریض است و از مسئولان بانک مرکزی می خواهم بروند وام هایی که وصول نشده را ببینند چه کسانی رشوه گرفته اند چون باید سندی که ضمانت می گیرند ارزش آن 20 درصد بیشتر از پولی که می دهند باشد.

این اقتصاد دان ادامه داد: باید یادمان باشد دنیا از این استفاده می کنند کشورهای مثل امارات که آن مدیریت علمی را ندارند سعی می کنند از دانش غرب استفاده کنند. در این مملکت نسب به غرب حساسیتی است ما غرب و شرق نداریم ما باید از علم استفاده کنیم اگر براساس ارزش های اسلامی است از قول پیامبر اسلام ما باید برویم و از علم استفاده کنیم. حق جامعه ما توسعه یافتگی است حق بچه های ما این است که در جامعه ای رشد کنند که این جامعه به سمت توسعه و پیشرفت قدم برمی دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1396/06/24 - 12:17

دوبی با الکل و قمار و سکس دبی شد. نکند شما هم همین راه را می خواهید بروید؟
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top