تاریخ انتشار: جمعه 1396/06/24 - 14:10
کد خبر: 245483

ندا اظهری

دانشجویان چرا آیفون به دست می‌شوند؟

دانشجویان چرا آیفون به دست می‌شوند؟

این گوشی صرف‌نظر از پیکسل و اعداد و ارقام توانسته تصاویر دلخواه را با کیفیت بالایی در اختیار کاربران خود قرار دهد. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد آیفون می‌توان به جنبه امنیتی آن اشاره کرد. آیفون اولین گوشی تلفن همراهی است که با قابلیت حسگر اثر انگشت روانه بازار شد و به دلیل دقت و امنیت بالایی که داشت، به سرعت جلب توجه کرد

خبرنامه دانشجویان ایران: ندا اظهری// از رواج گوشی‌‌های تلفن همراه در ایران قریب 24 سال می‌گذرد و به عبارتی، سال 72 بود که اولین تجهیزات موبایل وارد ایران شد. در آن سال‌ها، افراد انگشت‌شماری را می‌شد گوشی به دست پیدا کرد. اما حدود یک دهه به طول انجامید تا این دستگاه ارتباطی بتواند جای خود را در جامعه ایرانی باز کند. در سال‌های ابتدایی فعالیت تلفن همراه در دنیا، «نوکیا» غول کمپانی‌های تولید موبایل در دنیا به شمار می‌رفت و جدیدترین گوشی‌ها را در دنیا عرضه می‌کرد. اما رفته‌رفته با رشد سایر شرکت‌های تولیدکننده گوشی، رقبای نوکیا زیاد شدند.

آیفون 10 ساله شد
10 سال از روی کار آمدن گوشی‌های آیفون شرکت اپل در دنیا می‌گذرد و اولین آیفون در سال 2007 میلادی رونمایی شد. این شرکت تقریبا هر ساله یک گوشی جدید معرفی کرد تا از این طریق بتواند نیاز کاربران خود را با توجه به پیشرفت فناوری برآورده کند. شرکت اپل در سال 2011 با درآمد سالانه بیش از 60 میلیارد دلار توانست لقب بزرگ‌ترین شرکت فناوری دنیا را از آن خود کند. این شرکت همچنین با کسب ارزش 621 میلیون دلاری، به‌عنوان باارزش‌ترین شرکت در طول تاریخ شناخته شد. گوشی‌های آیفون در میان سایر گوشی‌ها از چنان محبوبیتی برخوردارند که تقریبا چند روز قبل از عرضه جدیدترین نسخه آن، کاربران در صف‌های طولانی برای گرفتن آیفون جدید می‌ایستند. این کمپانی بعد از گذشت 10 سال از رونمایی اولین گوشی آیفون، دو روز پیش در 12 سپتامبر برابر با 21 شهریور، جدیدترین نسخه گوشی آیفون خود را در سه مدل ادیشن، آیفون 8 و آیفون 8 پلاس رونمایی کرد و به انتظارها پایان داد.

تب آیفون
مانند هر ماجرای دیگری که مدتی در یک جامعه باب می‌شود و افراد زیادی نسبت به آن گرایش پیدا می‌کنند، گوشی آیفون هم گاهی با چنین روندی مواجه می‌شود. اگر تا یک دهه قبل گوشی تلفن همراه را تنها در دست عده‌ای مشاهده می‌کردیم، در سال‌های اخیر موبایل به حدی رواج پیدا کرده که دیدن فردی بدون گوشی شاید کمی عجیب به نظر برسد. در سال‌های اخیر، روند سنی کاربران گوشی تلفن همراه به‌شدت کاهش یافته و به مرور به سنین نوجوانی و کودکی نزول کرده است. اما هنوز هم دانشجویان و جوانان رده نخست کاربران گوشی‌های تلفن همراه را در ایران و جهان به خود اختصاص می‌دهند. یکی دیگر از غول‌های گوشی‌های تلفن همراه در دنیا سامسونگ است که اولین گوشی موبایل خود را سال 1988 روانه بازار کرد.

با وجود اینکه سامسونگ ید طولایی در تولید گوشی‌های تلفن همراه دارد، اما آیفون گوی سبقت را در جذب کاربر از سامسونگ ربوده و در همان بدو ورود، توانسته است طرفداران زیادی را به خود جلب کند. در ابتدا که گوشی‌های سامسونگ با سیستم‌عامل اندروید معرفی شد، به دلیل نقص‌هایی که داشت، نارضایتی‌هایی را در کاربران خود ایجاد کرد. با روی کار آمدن گوشی‌های آیفون که مجهز به سیستم‌عامل iOS بودند، بسیاری از کاربران اندرویدی، iOS را ترجیح دادند و به خرید گوشی‌های آیفون روی آوردند. گرایش بیشتر جوانان و دانشجویان ایرانی به خرید آیفون در حالی است که گوشی‌های اپل قیمتی به مراتب بالاتر نسبت به جدیدترین نسخه‌های سایر برندهای گوشی تلفن همراه در دنیا دارند اما عده‌ای از کاربران حاضرند به هر قیمتی گوشی آیفون داشته باشند و حتی هر ساله با معرفی نسخه جدید، آن را از آن خود کنند.

به عبارتی علاوه‌بر اینکه با فناوری پیش می‌روند، تصور می‌کنند در دست داشتن گوشی آیفون برایشان ارج و قرب و کلاس می‌آورد. در واقع، یکی از دلایل عمده گرایش به آیفون به‌ویژه در قشر جوان و دانشجو، این مساله است که به نوعی می‌خواهند در مقابل دوستان خود کم نیاورند. اما اگر بخواهیم از نظر فنی گوشی‌های اپل را بررسی کنیم، باید به کیفیت بالای این گوشی‌ها اشاره کرد؛ به‌طوری که این گوشی‌ها با حساسیت بالایی طراحی و ساخته می‌شوند و کاربر می‌تواند هر آنچه از یک گوشی هوشمند انتظار دارد، در یک گوشی آیفون بیابد. در گوشی‌های آیفون، هماهنگی بالایی بین سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای این سیستم‌عامل وجود دارد که همین امر، قدرت و عملکرد این گوشی‌ها را بالا برده است. از دیگر مزایای آیفون، کیفیت بسیار بالای دوربین آن است.

این گوشی صرف‌نظر از پیکسل و اعداد و ارقام توانسته تصاویر دلخواه را با کیفیت بالایی در اختیار کاربران خود قرار دهد. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد آیفون می‌توان به جنبه امنیتی آن اشاره کرد. آیفون اولین گوشی تلفن همراهی است که با قابلیت حسگر اثر انگشت روانه بازار شد و به دلیل دقت و امنیت بالایی که داشت، به سرعت جلب توجه کرد. این مزیت تقریبا یک سال است که در گوشی‌های اندروید سامسونگ خودنمایی می‌کند. اما با تمام این اوصاف، مهم‌ترین نکته‌ای که آیفون را به پرکاربرترین گوشی‌های دنیا تبدیل کرده، اعتمادبه‌نفسی است که استفاده از آن در کاربران ایجاد می‌کند. بنابراین بسیاری از کاربران با خرید گوشی‌های آیفون به دنبال پرستیژ اجتماعی هستند که این امر به‌ویژه در میان جوانان و دانشجویان از اهمیت بالاتری برخوردار است که به تایید همسالان و دوستان خود توجه زیادی می‌کنند.

منبع: فرهیختگان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
علی
1396/06/27 - 17:26

چرا اجازه نمیدین مثل کشور های پیشرفته بخش خصوصی با رعایت استاندارد های وزارت بهداشت وارد بخش آموزش پزشکی بشه تا این همه پول و سرمایه برای تحصیل از کشور خارج نشه؟؟؟؟
چرا جونایِ ما باید برن تو کشور های دیگه درس بخونن؟؟؟؟
تورهای مسافرتی آفری
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top