تاریخ انتشار: شنبه 1396/06/25 - 13:28
کد خبر: 245581

به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید؛

بار فرهنگی دانشگاه‌ها را چه کسانی به دوش می‌کشند؟

بار فرهنگی دانشگاه‌ها را چه کسانی به دوش می‌کشند؟

بازگشایی دانشگاه‌ها همواره با هفته‌ی بزرگداشت ایام دفاع مقدس همراه بوده است؛ امسال اما این ایام با نام و ماه امام حسین(ع) تزیین شده است؛ این تلاقی بهانه‌ای شد تا روند فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را از جلوی چشم بگذرانیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تنها یک هفته دیگر به آغاز سال تحصیلی جدید زمان باقی است و با شروع مهر ماه دانشجویان جدیدالورود در مقاطع کاردانی و کارشناسی باید خود را برای  فصل تازه ای از زندگی خود آن هم در فضای دانشگاهی آماده کنند؛ با این حال طبیعتا عدم اطلاع و آشنایی کافی این دسته از دانشجویان با فضای دانشگاه و معاونت‌های مختلف آن می‌تواند برای آنها تا حدی استرس زا باشد.

درست است که هر دانشگاه معاونت‌های متعدد با وظایف مختلفی دارد؛ اما یکی از اصلی ترین معاونت‌ها را می توان معاونت فرهنگی برشمرد؛ چرا که قطعا اگر معاونت‌های فرهنگی به وظایف قانونی شان به درستی عمل کنند، نه تنها بسیاری از مشکلات فرهنگی موجود در دانشگاه ها بلکه در جامعه برطرف می‌شود.

سیاست گذاری، برنامه ریزی، اجرا، هدایت، نظارت و ارزیابی کلیه امور فرهنگی، فراهم کردن تمهیدات لازم برای تأمین نیازهای فرهنگی و رفاهی دانشجویان از جمله وظایف قانونی است که برای هر کدام از معاونت‌های فرهنگی تعریف شده است و هر معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها دارای اداره‌هایی از قبیل اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی، اداره برنامه ریزی و نظارت فرهنگی و... هستند که در قبال بودجه مشخصی که توسط دانشگاه برای آنها تعیین می‌شود، موظف به اجرای وظایف یاد شده هستند و دانشجویان جدیدالورود برای در جریان قرار گرفتن از برنامه‌های فرهنگی و حتی مشارکت در آنها باید در ظاهر به سراغ این معاونت بروند.

هر چند که اگر این دسته از دانشجویان برای آگاهی از کم و کیف عملکرد معاونت‌های فرهنگی به سراغ دانشجویان سال بالایی بروند، به راحتی متوجه می‌شوند که معاونت‌های فرهنگی نیز همانند بسیاری از دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی تنها بودجه‌های دولتی را هزینه می‌کنند و نمی‌توانند آنگونه که باید به وظایف خود به درستی عمل کنند و تنها در حد برگزاری مراسم‌های محدود آن هم ویژه اعیاد و روزهای خاص  سال و یا  چاپ بنر و پوستر فعال هستند  تا جایی که حتی دانشجویان و مسولان دانشگاه‌های مختلف نیز دیگر امیدی به تاثیرگذاری این معاونت  ندارند.

البته دانشجویان گاهی شاهد برگزاری برنامه ‌هایی از قبیل برپایی کنسرت‌های مختلط آن هم در فضای علمی دانشگاهی و یا برگزاری برنامه‌های کم ارزش فرهنگی که تنها توجیهی برای هزینه کرد بودجه معاونت ها به شمار می روند، هستند و این روند در طول چند سال اخیر بیش از پیش نمود پیدا کرده و گویی دانشجویان جدیدالورود نیز باید با این مهم کنار بیایند.

معاونت‌های فرهنگی البته وظیفه هماهنگی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی توسط تشکل‌های اسلامی دانشجویان را نیز کم و بیش برعهده دارند؛ تشکل‌هایی که شاید بتوان ادعا کرد بیشترین بار فرهنگی دانشگاه‌ها را بر عهده داشته و با کار تیمی و دانشجویی توانسته‌اند بار معاونت‌های فرهنگی را سبک کنند؛ هر چند که بحث فعالیت‌های فرهنگی تشکل‌های دانشجویی خود نیازمند گزارشی مجزاست؛ ولی باید گفت اقدامان فرهنگی دانشگاه‌ها به ظاهر بر عهده معاونت فرهنگی و در عمل بر دوش تشکل‌های اسلامی دانشجویان است.

نقش تشکل‌های دانشجویی در حوزه‌های فرهنگی به حدی پراهمیت است که رهبر انقلاب به توجه تشکل‌های اسلامی دانشجویان بر ترویج و اهمیت دادن به سبک زندگی اسلامی ایرانی و ترویج اردوهای جهادی تاکید ویژه داشته اند.

رهبری درباره توجه به سبک زندگی توسط تشکل‌های دانشجویی و اردوهای جهادی فرمودند: «سبک زندگی اسلامی ایرانی را در اندیشه و عمل دنبال کنید؛ مسئله‌ی مهمّی است. بنشینید رویش فکر کنید، مصداقهایش را مشخّص کنید، بعد خودتان عمل کنید و این را به عنوان دستورالعمل منتشر کنید.

اردوهای جهادی را توسعه بدهید، تداوم بدهید. اردوهای جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است؛ خیلی چیز با ارزشی است. روزبه‌روز اینها را بتوانید توسعه بدهید؛ جهاد هم هست، واقعاً جهاد است؛ کار است، جهاد است، تلاش است، خدمت به محرومین است.»

قطعا اگر دانشجویان جدیدالورود همین چند جمله رهبر انقلاب را مدنظر قرار دهند متوجه اهمیت و نقش تشکل‌های دانشجویی در اجرای برنامه ها و تاثیرگذاری بر مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها می‌شوند.

* گزارش از زهرا رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top