تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/06/26 - 09:30
کد خبر: 245611

چرا دانشجویان برای «فرار از خدمت» ادامه تحصیل می‌دهند؟

ســرباز دانشــگاه

ســرباز دانشــگاه

بالاخره موعد اعلام نتایج کنکور سراسری فرا رسید و داوطلبان که این روزها استرس زیادی را پشت سر گذاشتند، در انتظار اعلام نتایج بودند زیرا این نتایج تاثیر بسیاری در آینده‌ی شغلی و زندگی آنان داشت. برخی برای سال تحصیلی جدید ثبت نام می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند برای سال دیگر تلاش کنند یا به خدمت عمومی سربازی بروند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نتایج نهایی کنکور سراسری اعلام شد و عده‌ای از نتیجه‌ی ارائه شده راضی هستند و با میل و رقبت برای ثبت نام در دانشگاه اقدام می‌کنند. برخی نیز از نتایج ناراضی بوده و برای شرکت در کنکور سال بعد برنامه‌ریزی می‌کنند. تعدادی رضایت قلبی نداشته اما از ترس اینکه سال بعد همین رتبه را هم کسب نکنند در دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند اما برخی دیگر از داوطلبین پسر از ترس سربازی با وجود عدم علاقه به رشته‌ی قبولی خود در دانشگاه ثبت نام می‌کنند.

کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی
خدمت سربازی مرحله‌ای از زندگی است که همه‌ی پسران ایرانی باید آن را بگذرانند، دوره‌ای پر حاشیه و پر بحث که همیشه منتقدان خود را داشته است و عده‌ی زیادی همیشه در این فکر هستند که به روش‌های مختلف از گذراندان این دوره هر چند برای مدت چند سال معاف شوند.

آنچه مسلم است بخشی عظیمی از این قشر سربازی را تلف شدن عمر می‌خوانند و با توجه به خاطراتی که در خصوص سختی‌های سربازی از دیگران شنیده‌اند دوست ندارد از آسایش کنونی دل بکنند و یا عده‌ای به بهانه‌ای اینکه می‌توانند در زمان تحصیل کار کنند و سربازی خود را بخرند نرفتن خود به خدمت سربازی را توجیه می‌کنند. مسئله‌ای که سرلشگر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم به آن اذعان داشت: «متاسفانه حجم زیادی از جوانان به دلیل فرار از سربازی به دانشگاه می‌روند.»

اما واقعا چرا پسران اینقدر از سربازی فراری هستند؟ سازمان وظیفه عمومی برای تسهیل خدمت سربازی چه می‌کند؟ سازمان‌ها و ارگان‌هایی که سرباز در اختیار دارند چه رفتاری با سربازان دارند و برای کاهش سختی‌های خدمت سربازی چه تمهیداتی می‌اندیشند؟

ادامه تحصیل برای فرار از سربازی

تلف شدن عمر، انرژی و سرمایه
وقتی سال‌های پیش از انقلاب قوانین سربازی ایران مدون می‌شد، عموم مردم بی‌سواد بودند و امکانات و تجهیزات نظامی با زمان حال تفاوت بسیار زیادی داشت اما در حال حاضر بسیاری از افرادی که به خدمت سربازی اعزام می‌شوند، تحصیلکرده‌ هستند و با توجه به امکانات و تجهیزات مدرن، در صورت برنامه‌ریزی صحیح قابلیت ایجاد بستری بسیار مناسب برای پیشرفت کشور در ابعاد مختلف را دارد. اما قوانین مرتبط با سربازان چه قدر به روز شده اند؟

اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم آنچه در حال حاضر در غالب پادگان‌ها دیده می‌شود عمر، انرژی و تخصص جوانان تلف می‌شود. جوانان تحصیل کرده‌ای که باید بخشی از بدنه‌ی اقتصاد، صنعت، فرهنگ، آموزش و یا بخش مهم دیگری از کشور باشند طبق روال عادی بعد از مراسم‌های همه روزه باید در کلاس‌های تکراری و یا مرتبط با امور نظامی و... شرکت کنند، در برجک‌ها و اماکنی نگهبانی دهند که به راحتی با دوربین‌های مدار بسته قابل کنترل است یا در بهترین حالت هم ممکن است مسئول توزیع نامه‌هایی شوند که به راحتی با سیستم اتوماسیون قابل انجام است.

ادامه تحصیل برای فرار از سربازی

در این راستا موجی از واکنش‌ها به اعلام نتایج آزمون سراسری در فضای مجازی به مسئله سربازی بر می‌گردد؛ دانشجویانی و داوطلبانی که یا گرفتار دام سربازی شدند و یا برای فرار از سربازی به هر نحوی مجبور به رفتن به دانشگاه هستند؛ ولو رشته و دانشگاه مورد نظرف مورد علاقه انها نباشد.

خبرنگار ما گوشه‌ای از این واکنش‌ها را به تصویر کشیده است که در ادامه می‌بینید:

 

ادامه تحصیل برای فرار از سربازی

ادامه تحصیل برای فرار از سربازی

ادامه تحصیل برای فرار از سربازی

ادامه تحصیل برای فرار از سربازی

ادامه تحصیل برای فرار از سربازی

ادامه تحصیل برای فرار از سربازی

ادامه تحصیل برای فرار از سربازی

ادامه تحصیل برای فرار از سربازی

ادامه تحصیل برای فرار از سربازی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top