تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/06/26 - 09:44
کد خبر: 245654

اعتراضات داوطلبان به اعلام نتایج کنکور با واکنش شدید نهاد مربوط مواجه شد

گزارش جالب یک روزنامه از اعتراضات به سازمان سنجش

اعتراض های متعدد خانواده‌های داوطلبان کنکور در روز گذشته سبب شد تا در فضای مجازی، بحث و گفت فراوان درباره عملکرد سازمان سنجش در پذیرش دانشجویان شکل گیرد. بحث‌هایی که سبب شد مرکز سنجش دانشگاه آزاد، واکنشی به معترضان داشته و تغییرات عجیب و غریب در نتایج امسال کنکور را نتیجه «درس‌خواندن بیشتر داوطلبان» عنوان کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از قانون، رهگذرانی که دیروز از خیابان کریمخان زند تهران عبور می‌کردند، متوجه حضور زیاد خانواده‌هایی در مقابل سازمان سنجش آموزش کشور شدند که تنها ساعتی بعد از اعلام نتایج کنکور، برافروخته بودند. بر افروخته از آنچه آن را «بی عدالتی در پذیرش کدرشته های کنکور» خواندند و با مقایسه «ترازهای پذیرفته شدگان نسبت به نوع رشته» معتقد بودند که در حق‌شان «ظلم» شده است. این خانواده‌ها که تکی تکی و خودجوش مقابل سازمان سنجش حضور یافته بودند، برخی موارد همچون لحاظ‌شدن «سهمیه های جانبازی و ایثارگری»را برای افرادی که«واجد شرایط نبودند»، عامل تضییع حق فرزندان‌شان در نتایج نهایی کنکوربرشمردند. به عقیده برخی معترضان، طبق برنامه ششم توسعه، مازاد سهمیه اصلی جانبازی در پذیرش رشته های کنکور، چون هیچ‌گاه کامل نمی شد، به داوطلبان عادی می رسید اما امسال به داوطلبانی رسیده که پدرشان سابقه رزمندگی یا جانبازی مختصر داشته است. یکی از این معترضان گفت: قدیم‌ها خانواده جانبازان سهمیه اصلی پذیرش کنکور را داشتند اما امسال علاوه بر 25 درصد ظرفیت دانشگاه ها، قانون جدیدی تصویب شد که پنج درصد دیگر نیز به آن اضافه کرد.

یعنی فرزندان جانبازان با درجه جانبازی پایین یا فقط سابقه رزمندگی، سهمیه دریافت می‌کردند که این عادلانه نیست. «محمدی» می‌گوید: یعنی به طور ملموس در اعلام نتایج اخیر کنکور 96 ، پذیرفته شدگان در رتبه های زیر دو هزار جابه‌جا شده اند. وی به اتفاق عجیب در اعلام نتایج کنکور امسال اشاره کرده و اظهارمی‌دارد:‌ مثلا رشته ای که پارسال با رتبه 1700 دانشجو می‌پذیرفت، امسال از رتبه 700 دانشجو پذیرفته و این یک بی‌عدالتی محض است و یا در مورد دیگری، دانشجویان سال گذشته در رشته داروسازی دانشگاه اهواز، با رتبه 2600 پذیرفته می‌شدند ولی امسال، با رتبه 1600 پذیرفته‌شده‌اند! برخی نیز از پذیرفته شدن داوطلب علوم انسانی در رشته مامایی خبر دادند و برخی دیگر با داشتن رتبه‌های 4000 و پایین‌تر نیز، در هیچ دانشگاهی قبول نشدند!

اعتراضات منطقی نیست!
اعتراض های متعدد خانواده‌های داوطلبان کنکور در روز گذشته سبب شد تا در فضای مجازی، بحث و گفت فراوان درباره عملکرد سازمان سنجش در پذیرش دانشجویان شکل گیرد. بحث‌هایی که سبب شد مرکز سنجش دانشگاه آزاد، واکنشی به معترضان داشته و تغییرات عجیب و غریب در نتایج امسال کنکور را نتیجه «درس‌خواندن بیشتر داوطلبان» عنوان کند. رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه‌آزاد در همین باره با اشاره به برخی ادعاهای مطرح شده از سوی داوطلبان کنکور گفت: مقایسه تراز و قبولی در آزمون‌کنکور در دو سال مختلف، روش درستی نیست و نمی‌توان براین اساس به نتیجه آزمون اعتراض کرد. شاهانی در خصوص اعتراض برخی داوطلبان به نتایج کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این اعتراض درخصوص کسب تراز بالاتر نسبت به سال گذشته و عدم قبولی در کنکور، درست نیست و نمی‌توان تراز را در سال‌های مختلف با هم مقایسه کرد. امسال در زیر گروه تجربی به‌خصوص برای رشته‌های پزشکی، تراز آخرین نفر پذیرفته شده نسبت به سال‌های قبل بالاتر بوده و این به این معنی است که داوطلبان بیشتر درس خوانده‌اند. رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد تاکید کرد: امسال در زیرگروه‌های رشته‌های ریاضی و علوم انسانی، تفاوت عمده‌ای به وجود نیامده است و افرادی که به نتیجه آزمون اعتراض دارند، می‌توانند با شماره تلفن 4743 تماس بگیرند.

ثبت قانونی اعتراضات!
اما پاسخ های یکی از مسئولان برگزاری کنکور 96 به اعتراضات داوطلبان، نمی‌تواند آبی بر آتش آنان باشد و داوطلبان دنبال پیگیری اعتراضات خود به طور رسمی تا گرفتن نتیجه مطلوب هستند. از این رو لازم است داوطلبان معترض از روش قانونی و در موعد مقرر نسبت به پیگیری حقوق‌شان اقدام کنند. حسین توکلی سخنگوی سازمان سنجش کشور در خصوص چگونگی نحوه اعتراض داوطلبان به قانون می‌گوید: داوطلبان می‌توانند پس از دریافت کارنامه نتایج نهایی، در صورتی که در رابطه با مندرجات کارنامه و یا انتخاب رشته خود سوال یا اعتراضی داشته باشند، روز ۲۰ مهر ۹۶ از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی سایت سازمان سنجش نسبت به دریافت پاسخ اقدام کنند. کارنامه نتیجه نهایی برای تمام داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری تهیه شده و شامل رتبه داوطلب است.مشاورعالی سازمان سنجش کشور با اشاره به تهیه کارنامه علمی برای هر یک از داوطلبانی که فرم انتخاب رشته اینترنتی را تکمیل کرده‌اند، اظهارکرد: داوطلبانی که فرم انتخاب رشته را تکمیل کرده اما پذیرفته نشده‌اند، می‌توانند کارنامه علمی شامل رتبه داوطلب در هر یک از کد رشته‌های انتخابی و بین متقاضیان کد رشته و همچنین سهمیه مربوط با توجه به نمره کل و رتبه آخرین نفر پذیرفته شده را مشاهده کنند. این اطلاعات از روز سه شنبه ۲۸ شهریوردر سایت سازمان سنجش کشور قرار می‌گیرد.همچنین هر یک از داوطلبان می‌توانند با شماره تلفن ۴۲۱۶۳ تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top