تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/06/26 - 13:22
کد خبر: 245678

پژوهشگران برای اولین بار مغز انسان را به اینترنت متصل کردند

تا به امروز در ارتباط با تراشه‌های مصنوعی یا کاشت تراشه‌های هوشمند در مغز انسان اخبار مختلفی منتشر شده است. در حالی که شرکت‌های بزرگی همچون آی‌بی‌ام به دنبال طراحی سلول‌های عصبی پیشرفته و هوشمند و متصل کردن آن‌ها به مغز انسان‌ها هستند، در آن سوی دنیا و در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی پژوهشگران دانشگاه ویتس برای اولین بار موفق شدند مغز انسان را به اینترنت متصل کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: تا به امروز در ارتباط با تراشه‌های مصنوعی یا کاشت تراشه‌های هوشمند در مغز انسان اخبار مختلفی منتشر شده است. در حالی که شرکت‌های بزرگی همچون آی‌بی‌ام به دنبال طراحی سلول‌های عصبی پیشرفته و هوشمند و متصل کردن آن‌ها به مغز انسان‌ها هستند، در آن سوی دنیا و در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی پژوهشگران دانشگاه ویتس برای اولین بار موفق شدند مغز انسان را به اینترنت متصل کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه؛ تیمی از پژوهشگران دانشگاه ویتس ژوهانبورگ به پیشرفت بسیار بزرگی در زمینه مهندسی پزشکی نائل شدند. بر اساس مقاله‌ای که در نشریه Medical Express منتشر شده است، برای اولین بار پژوهشگران این دانشگاه موفق به ابداع راهکاری شدند که امکان اتصال مغز انسان به اینترنت آن هم به شکل بلادرنگ را امکان‌پذیر ساخت.

این پروژه که BrainInternet نام گرفته است در نظر دارد تا مغز انسان را به یکی از گره‌های اینترنت اشیا تبدیل کند. گره‌ای که به راحتی به وب جهانی متصل شود. در پروژه فوق دانشمندان ابتدا امواج مغزی (EEG) را از طریق دستگاه EEG Emotiv که روی سر انسان قرار می‌گیرد جمع‌آوری کردند. در مرحله بعد این سیگنال‌ها را برای یک کامپیوتر ارزان‌قیمت رزبری‌پای ارسال کردند. در ادامه کامپیوتر رزبری پای سیگنال‌های دریافت شده را در قالب داده‌هایی برای یک برنامه هوشمند ارسال کرد و در در نهایت داده‌های جمع‌آوری شده روی یک سایت عمومی در اختیار کاربران اینترنت قرار گرفت.

آدام پانتانوویتز، استاد دانشکده برق و مهندسی دانشگاه ویتس که رهبری این پروژه را بر عهده داشته در این ارتباط گفته است: «BrainInternet مرز جدیدی میان سامانه‌های کامپیوتر و مغز انسان به وجود آورد. دستیابی به این موفقیت بزرگ به معنای سرآغازی بر یک تحول عظیم در ارتباط با فناوری رابط مغز و کامپیوتر خواهد بود. تا به امروز ما به واسطه فقدان اطلاعات قادر نبودیم به درستی درک کنیم مغز انسان چگونه کار می‌کند و مهم‌تر از آن چگونه اطلاعات را پردازش می‌کند. Braininternet تلاش می‌کند به انسان‌ها اجازه دهد از فعالیت‌های مغزی خود شناخت بهتری پیدا کرده و در گام بعد از فعالیت‌های مغزی دیگر انسان‌ها نیز درک درستی پیدا کنند. اینکار از طریق نظارت مستمر بر فعالیت‌های مغزی و همچنین فعال کردن بعضی از ارتباطات امکان‌پذیر است.»

پانتانوویتز می‌گوید: «این پروژه تنها سرآغازی بر یک پیشرفت بزرگ است. ما به دنبال آن هستیم تا یک تجربه کاملا تعاملی میان مغز و کاربر را به وجود آوریم. تا به امروز یکسری پیشرفت‌ها در این زمینه انجام شده، اما کاملا محدود بوده است. پروژه‌هایی که در نهایت به حرکت دادن دست‌ها منجر شده است. Braininternet قادر است داده‌های ضبط شده را طبقه‌بندی کند و در ادامه برای یک برنامه نصب شده روی گوشی همراه ارسال کند. برنامه‌ای که از طریق الگوریتم یادگیری ماشینی قادر به تحلیل داده‌ها است. دانشمندان فوق اعلام داشته‌اند که در نهایت این پروژه به سمت تعامل دو طرفه مغز و ماشین حرکت خواهد کرد. رویکردی که به منظور توسعه سامانه‌های مبتنی بر الگوریتم‌های یادگیری ماشینی به کار گرفته خواهد شد. البته مشابه چنین پروژه‌هایی در حال حاضر به‌طور آزمایشی در حال پیگیری است که از آن جمله به تحریک عضلات دست از طریق اینترنت می‌توان اشاره داشت. برنامه‌های کاربردی این چنین در نهایت به پیشرفت پروژه‌های هیجان‌برانگیزی همچون فناوری رابط مغز و کامپیوتر یا توری عصبی که ایلان ماسک آن‌را پیشنهاد داده بود منجر شوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top