به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، امیر خوراکیان، با اشاره به سند ساماندهی فعالیت شبکههای پیام رسان موبایلی و شبکههای اجتماعی در داخل کشور که ماه گذشته به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید و ابلاغ شد، اظهار داشت: در این سند وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و قوه قضاییه مکلف شده اند که اقدامات لازم برای اجرای آن را انجام داده و آیین نامههایی که لازم است را تهیه کنند.
وی با تاکید براینکه مطابق این سند، دو جهتگیری مهم درباره ساماندهی فعالیت پیام رسانهای خارجی در کشور و نیز مدل حمایتی از پیام رسانهای خارجی دنبال میشود، ادامه داد: تاکنون هیچ منطق، مسیر و مدلی برای فعالیت پیام رسانهای خارجی در کشور وجود نداشت و مشخص نبود که این شبکهها براساس چه مدلی باید در ایران فعالیت کرده و یا چه فرآیندی را طی کنند.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: با توجه به اینکه کلیات این سند تصویب شده است، دستگاههای مربوطه در حال تبیین جزئیات آن هستند که بعد از تبیین و ابلاغ جزئیات این سند، هر پیامرسان خارجی که بخواهد در کشور ما فعالیت کند باید منطبق بر این ضابطه باشد. به این ترتیب این شبکهها یا این ضوابط را میپذیرند و در کشور فعالیت میکنند و در صورتی که نپذیرد با مشکلاتی مواجه خواهند شد.
خوراکیان با اشاره به جهتگیری دوم مصوبه ساماندهی شبکههای پیام رسان موبایلی و شبکههای اجتماعی مربوط به حمایت از پیامرسانهای داخلی که ایجاد شده و یا در مراحل اولیه ایجاد است، تاکید کرد: در این مصوبه قرار است این شبکههای داخلی از نظر دانش و زیرساخت فنی مورد حمایت قرار گیرند تا زمینه رشد آنها فراهم شده و قدرت رقابت با شبکههای مشابه خارجی را داشته باشند و به عنوان پیام رسانهای مورد اعتماد در داخل کشور، توسط مردم مورد بهره برداری قرار گیرند.
وی با بیان اینکه برای هر کدام از نهادها و اقداماتی که در سند ساماندهی شبکههای پیام رسان موبایلی و شبکههای اجتماعی پیش بینی شده، زمانی مقرر شده است، گفت: ما هم اکنون با وزارتخانههای مرتبط در مرکز ملی فضای مجازی با وجودی که موعد عملیاتی شدن این سند، به اتمام نرسیده است، جلسات مرتبی داشتیم تا در جریان گزارش پیشرفت از آیین نامهها و اقداماتی که لازم بود انجام شود قرار گیریم و با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی زودتر به جریان بیافتد.
معاون مرکز ملی فضای مجازی با تاکید براینکه توسعه شبکههای اجتماعی در داخل کشور، قطعا در آینده نزدیک ممکن می شود، افزود: با اشرافی که نسبت به انگیزه کسانی که در این بخش فعال هستند داریم و نیز جذابیت و توجیه اقتصادی که این حوزه دارد، قطعا در آینده نزدیک شرایط خوبی از فعالیت پیام رسانهای داخلی را در کشور مشاهده خواهیم کرد.
وی با اشاره به انگیزه بخش خصوصی برای فعالیت در حوزه شبکههای اجتماعی بومی و پیام رسانهای موبایلی، تاکید کرد: در حال حاضر نیز فعالیت خوبی در این راستا انجام شده و حتی ابتکار اولیه برخی مباحثی که در پیامرسانهای خارجی وجود دارد، در کشور ما صورت گرفته است. برای مثال ایجاد «کانال» در یکی از پیامرسانهای خارجی که هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرد ابتدا توسط یک پیامرسان داخلی ایرانی طراحی و اجرا شد و بعد پیامرسان خارجی از روی آن الگوبرداری کرد.
خوراکیان اضافه کرد: این به دلیل است که پیامرسانهای داخلی ما در زمینه زیرساخت، پلتفرم و دانش فنی در برخی قسمتها دچار ضعفهایی هستند که باید به آنها کمک کرده و حمایت کنیم تا این نقاط ضعف برطرف شده و از این مراحل عبور کرده تا مخاطب میلیونی جذب کنند.