تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/06/28 - 23:01
کد خبر: 245918

مرتضی شاهمرادی

اقلیم کردستان نمی‌خواهد «جوجه» باشد!

اقلیم کردستان نمی‌خواهد «جوجه» باشد!

اقلیم کردستان به دلیل مجاورت با ایران، به‌ عنوان پایگاهی علیه ایران و حائلی در زنجیره مقاومت به نفع امنیت رژیم صهیونیستی برای آمریکا بسیار مهم است...

خبرنامه دانشجویان ایران: علی شاهمرادی// یکی از موثرترین مدل ها در نظریه بازی ها  برای بررسی تلاقی‌های دو یا چند بازیکن بازی جوجه نام دارد. انتخاب واژه «جوجه» برای این بازی ریشه در یک بازی خیابانی دارد که در آن دو راننده به سمت هم در یک امتداد با سرعت زیاد حرکت می‌کنند و یکی باید از مسیر خارج شود وگرنه هر دو با هم برخورد می‌کنند و کشته می‌شوند. در حالتی که یکی از راننده‌ها خود را از مسیر خارج کند، آن راننده بازنده است و او را به خاطر ترسو بودن «جوجه» خطاب می‌کنند؛ و راننده‌ای که در مسیر باقی‌مانده بود برنده اعلام می‌شود.

با توجه به شرایط فعلی و البته روندهای بعد از استقلال احتمالی به نظر می رسد اقلیم کردستان در حال بازی جوجه با کشورهای منطقه است:

1.ساختار حاکمیتی کشور مستقل کرد بسیار شکننده خواهد بود. از گروه های سلفی و صوفی تا کمونیست های با نفوذ، طیف بسیار مغشوشی را تشکیل داده اند که فردای استقلال کردستان خود عامل بحران و درگیری خواهد شد.

2.اقلیم کردستان علی رغم دارا بودن قدرت نظامی با تجربه، توان مقابله با ارتش عراق و نیروهای مردمی را ندارد. بنابراین در صورت بروز جنگ داخلی، حکومت کردستان به علت محدودیت های ژئوپلتیک عملاً در محاصره نظامی و لجستیکی قرار خواهد گرفت.

3.اعلام قطع هرگونه همکاری میان ایران و اقلیم کردستان سبب بروز بحران های اقتصادی و اجتماعی خواهد شد. باید توجه داشت ترکیه و سوریه با توجه به صبغه تاریخی خصومت بسیار زیادی با اقلیم دارند و قطعاً هرگونه عدم پشتیبانی ایرانی سبب بروز بحران های سنگین داخلی خواهد شد.

4.سران اقلیم در پشتیبانی کشورهای بین المللی در حمایت از اعلام استقلال دچار خطای شدید محاسباتی شده اند. به غیر از رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی (که به دنبال تبدیل کردستان به پایگاه مقابله با کشورمان هستند) سایر کشورها منجمله آمریکا یا مخالف هستند یا سکوت کرده اند. اقلیم کردستان به دلیل مجاورت با ایران، به‌ عنوان پایگاهی علیه ایران و حائلی در زنجیره مقاومت به نفع امنیت رژیم صهیونیستی برای آمریکا بسیار مهم است، اما از سوی دیگر با توجه به روابط آمریکا و ترکیه و مخالفت ترکیه با استقلال اقلیم، این موضوع نیز پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خاص خود را خواهد داشت؛ لذا آمریکا فعلاً از کردها در سوریه و عراق استفاده ابزاری می‌کند.

بنابراین با توجه به حالات بازی فوق می توان گفت سران اقلیم کردستان در هر چهار چالش بدون برنامه ریزی در حال حرکت هستند و شدیداً تأکید دارند که در هر شرایطی رفراندوم را اجرا خواهند کرد. پس می توان نتیجه گرفت سران اقلیم  نمی خواهند جوجه محسوب شوند و با سرعت به سمت حریفان قدرتمند خود می روند بدون اینکه به فرجام کار توجهی داشته باشند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top