تاریخ انتشار: شنبه 1396/07/01 - 17:30
کد خبر: 246205

استقبال از دانشجویان به سبک وزارت علوم؛

اولین روز از سال تحصیلی در کنار خیابان بخوابید!

اولین روز از سال تحصیلی در کنار خیابان بخوابید!

آغاز سال تحصیلی 96-97 هم مانند سال گذشته برای دانشجویان، با ارمغان‌هایی همراه بود؛ دانشجویانی که سال گذشته را در تلاطم اعتراضات گسترده‌ی کشوری به اجرای قانون سنوات در دانشگاه‌های مختلف آغاز کرده بودند، امسال اما با مشکل خوابگاه، درس و دانشگاه خود را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فراگیری اعتراضات امروز دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور به مشکلات خوابگاه تا جایی رسید که می‌توان این موضوع را به عنوان هدیه‌ی سراسری وزارت علوم به دانشجویان در ابتدای سال جاری دانست!

این در حالی است که بسیاری از دانشجویان هنوز به دانشگاه‌ها نیامدند و عملا دهه اول محرم در دانشگاه‌ها، اتفاق خاصی نخواهد افتاد و شلوغی اصلی برای مراجعه عمومی به دانشگاه‌ها، از اواخر هفته آینده یا حداکثر از دو هفته‌ی دیگر آغاز خواهد شد و اینطور که پیداست این رشته سر دراز دارد.

در همین راستا گزارشی اجمالی از وضعیت خوابگاه‌های چند دانشگاه‌ کشور که اتفاقا مورد اعتراض دانشجویان گرفته است را می‌خوانید.

در همین راستا تعدادی از دانشجویان با مشکلات مالی برای تحویل خوابگاه مواجه شدند، برخی دیگر اصلا خوابگاه ندارند و تعداد دیگری هم باید به خوابگاه‌هایی که غیر قابل سکونت هستند بروند.

دانشگاه شهید بهشتی
سلیمانی، مسئول واحد اجتماعی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفت: بی توجهی مسئولین خوابگاه به دانشجویان خوابگاهی و پشت گوش انداختن این موضوع باعث شده هر ساله شاهد مشکلات مثل این باشیم.

وی افزود: متاسفانه دانشجویان سنواتی فعلا از داشتن خوابگاه محروم هستند و با شروع کلاس‌ها و نداشتن خوابگاه آواره خواهند شد.

حاج جباری، معاون دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی در پاسخ مدعی شد: دانشگاه در ایام انتخاب رشته در سایت اعلام کرد که ارائه خوابگاه به بعضی از تراز‌ها و رتبه‌ها در اولویت نیست.

وی ادامه داد: تعدادی از دانشجویان رتبه و تراز آن‌ها در آن سطحی که اعلام شده بود نبوده و در سایت اطلاع رسانی شده که ثبت‌نام شان را انجام دهند تا آمار جمع آوری شود تا بتوانیم آن‌ها را اسکان دهیم.

دانشگاه یاسوج
یکی از دانشجویان معترض دانشگاه یاسوج می‌گوید: تابستان موعد ثبت تقاضای دانشجویان جهت دریافت خوابگاه از دانشگاه در سامانه گلستان بود. در این سامانه گروه های متقاضی هر اتاق تشکیل شده و باید هزینه خوابگاه را پرداخت می‌کردند، اما سامانه برای برخی از دوستان مبلغ هزینه قابل پرداخت را صفر نمایش می‌داد. در نتیجه امکان پرداخت وجه وجود نداشت.

وی افزود: همان روزها دانشجویان با دانشگاه تماس می‌گیرند اما کسی پاسخگو نبود. این موضوع گذشت تا روزی که دانشجویان برای شروع ترم به دانشگاه مراجعه کردند و پیگیر وضعیت خوابگاه شدند. دانشگاه به آنها اعلام کرد:" بدلیل تکمیل ظرفیت سیستم به طور ودکار از پرداخت وجه افراد بیشتر جلوگیری نموده است، باید بپذیرید که دیگر قادر به دریافت خوابگاه نیستید و خود باید به دنبال جا باشید." دانشجویان نیز برای استراحت شبانه به نمازخانه خوابگاه مراجعه میکنند که سرپرست خوابگاه از ورود آنها ممانعت نموده و همه مجبور می‌شوند شب را تا صبح در پارک ها سر کنند.

دانشگاه کاشان
دانشگاه کاشان اعلام کرد: تمام دانشجویان ملزم به پرداخت اجاره‌بهای خوابگاه بصورت نقدی در ابتدای هر نیمسال تحصیلی هستند و در این صورت مشمول ۱۰ درصد تخفیف اجاره می‌شوند و چنانچه دانشجویان تا پایان نیمسال تحصیلی اقدام به پرداخت اجاره‌بهای خوابگاه نکنند، مشمول جریمه تاخیر طبق فرمول قانون محاسبه تاخیر بازپرداخت خواهند شد.

همچنین استفاده از خوابگاه در نیمسال بعد مشروط به تسویه بدهی اجاره بهای خوابگاه و اصل جریمه تاخیر است.

دانشجویانی که در خوابگاههای ملکی صندوق رفاه اسکان داده می‌شوند، باید قبل از ورود به خوابگاه در پورتال دانشجوئی صندوق رفاه تشکیل پرونده داده و نسبت به واریز اجاره‌بها اقدام کنند.

دانشگاه مازندران
خوابگاه ۴ نفره یا ۶ نفره؟

دانشگاه مازندران یکی از دانشگاه‌های تقریبا معمولی ایران است که پذیرش زیادی نیز دارد؛ با این حال در رشته‌هایی نیز قرار است دانشجوی بدون کنکور پذیرش کند.

حالا مشکل اینجاست که خوابگاه‌های این دانشگاه ظرفیت ندارند و در حال حاضر اتاق‌های ۴ نفره را به 6 نفر تحویل می‌دهند!

این افزایش ظرفیت صرفا با افزایش تخت همراه بوده و 2 دانشجویی که به 4 نفر قبلی اضافه می‌شوند، کمد ندارند و فضای اتقا‌ها نیز بسیار سخت‌تر بین دانشجویان تقسیم می‌شود.

دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشکده صنعت و معدن دانشگاه سیستان و بلوچستان به دلیل بدهی هزینه خوابگاه، سایت انتخاب واحد را برای دانشجویان بسته است و آنها نمی‌توانند انتخاب واحد کنند و این در حالی است که مهلت انتخاب رو به اتمام است و ممکن است دانشجو یا دانشجویانی باشند که فعلا از عهده پرداخت بدهی خوابگاه برنیایند!

دانشگاه گیلان
درخواست ۲۵۰ دانشجوی دختر  دانشگاه گیلان برای پذیرش خوابگاه رد شد و این در حالی است که نمایندگان شورای صنفی در در حال رایزنی با معاونت دانشجویی این دانشگاه هستند.

این دانشگاه در روزهای اخیر نتیجه تاییدیه خوابگاه‌ها را اعلام کرده و درخواست تعداد کمی از پسران و حدود ۲۵۰ نفر از دختران برای خوابگاه را رد کرده است.

دانشگاه رازی کرمانشاه
مسئولین خوابگاه، دانشجویان را تحت فشار قرار داده‌اند که اگر هزینه خوابگاه را واریز نکنند، ورودشان به خوابگاه امکان‌پذیر نیست.

این در حالیست که دانشجویان مجبورند شب را در کنار خیابان سپری کنند!

این در حالی است که روسای دانشگاه‌های مهم تهران درباره‌ی وضعیت ارائه خوابگاه به دانشجویان‌شان، توضیحاتی را ارائه کردند.

خاکی صدیق - رییس دانشگاه خواجه نصیر
خاکی صدیق در خصوص وضعیت خوابگاه‌های این دانشگاه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید گفت: ما به گونه ای برنامه ریزی کرده بودیم که بتوانیم به همه دانشجویان ورودی جدید خوابگاه اختصاص دهیم و مشکل خوابگاه در بدو ورود نداشته باشند اما متاسفانه با توجه به افزایش آمار 15 درصدی ورودی های جدید نیازمند به خوابگاه در مقایسه با سال گذشته،‌ موجب شده است تا حدودی کار مشکل شود.

سلیمی - رییس دانشگاه علامه طباطبایی
سلیمی از بازسازی و تعمیر حدود 70 درصد خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه خبر داد و گفت:‌ کار نوسازی و تعمیر خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبایی از سال گذشته آغاز شده است و خوشبختانه تا کنون حدود 70 درصد خوابگاهای این دانشگاه که اعتبار حدود 20 درصد آن از طریق صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تامین شده، ‌مورد بازسازی قرار گرفته است.

معتمدی - رییس دانشگاه امیرکبیر
معتمدی با تاکید بر اینکه 35 درصد دانشجویان این دانشگاه خوابگاهی هستند، گفت:‌ یک سوم دانشجویان از شهرستان‌ها وارد دانشگاه امیرکبیر می‌شوند بنابراین بحث رفاهی آنها باید مورد توجه قرار بگیرد که خوشبختانه دانشگاه امیرکبیر با کمک صندوق رفاه تلاش‌های خوبی انجام داده است

وی همچنین از اختصاص بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه برای نوسازی و تعمیر خوابگاه‌های دانشگاه طی سه سال اخیر خبر داد و گفت: برای سال جاری ظرفیت خوابگاه مجردی حدود ۱۵ درصد و ظرفیت خوابگاه متاهلی دانشگاه امیرکبیر ۳۵ درصد افزایش یافته است.

به‌نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران
به‌نژاد با تاکید بر اینکه تمامی دانشجویان متقاضی خوابگاه این دانشگاه تا قبل از مهر اسکان داده شدند و هیچ دانشجوی بدون خوابگاه نخواهیم داشت، اظهار کرد: دانشجویان دوره کارشناسی قبل از ورود به دانشگاه از طریق سامانه درخواست خود را ثبت کردند همچنین دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد نیز که از 20 مهر برای درخواست خوابگاه فرصت تقاضا داشتند وضعیتشان مشخص و همه آنها اسکان داده شده‌اند.

به هر حال به نظر می‌رسد در کنار افزایش ظرفیت‌ها و بازسازی برخی از دانشگاه‌های مهم، دانشگاه‌هایی هم در گوشه و کنار کشور به چشم می‌خورند که هنوز در تامین خوابگاه برای دانشجویانشان دچار مشکل و ضعفند و بد نیست هرچه زودتر به فکر دانشجویان بیفتند تا بلکه دانشجویان این شب و روزهای پاییزی که رو به سردی زمستان می‌رود را کنار خیابان یا در پارک‌ها سپری نکنند!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top