تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/07/04 - 01:32
کد خبر: 246426

پرویز امینی

دوقطبی لاریجانی-احمدی‌نژاد؟

دوقطبی لاریجانی-احمدی‌نژاد؟

نامه اخیر احمدی‌نژاد به رئیس قوه قضائیه و کشاندن پای علی لاریجانی به مسائل این قوه و نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری نشان از انگیزه بالای سیاسی و غریزی احمدی‌نژاد در مقابله با علی لاریجانی است.

خبرنامه دانشجویان ایران: پرویز امینی// پیش‌تر در متن «احمدی نژاد چه رویایی دارد؟» (https://t.me/parvizamini_ir/185) بیان کردم که احمدی‌نژاد پس از ناکامی در پروژه بازسازی خود به دنبال طرح کردن خود به عنوان آلترناتیو جمهوری اسلامی متعارف و جاری برای روزهای مباداست. از لوازم این رویکرد، فاصله‌گذاری با جمهوری اسلامی و اجتماعی کردن این فاصله‌گذاری در جامعه است.

مسیر طی شده کنونی و از جمله مواجهه انتقادی و رادیکال احمدی‌نژاد با دستگاه قضائی و شخص رئیس قوه قضائیه نیز در همین راستا و برای شفاف‌تر و اجتماعی کردن مرزبندی‌اش با حاکمیت است و عضویتش در مجمع تشخیص، تغییری در تصمیم او ایجاد نکرده است.

انتخاب دستگاه قضائی برای این فاصله‌گذاری، احتمالا بر این مزیت نیز متکی است که دارای بالاترین سطح نارضایتی اجتماعی در بین دستگاه‌های مسئول در کشور است و این مواجهه رادیکال و اعتراضی با آن، می‌تواند این فضای اعتراضی را در سبد احمدی‌نژاد بریزد.

انگیزه مهم دیگر احمدی‌نژاد در مواجهه انتقادی و رادیکال با دستگاه قضائی به ریاست آملی لاریجانی، به آن برمی‌گردد که از یک طرف برادر علی لاریجانی است و احتمالا نامزد جدی انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری در بهترین دوران سیاسی‌اش است و از طرف دیگر، بالاترین نفرت متقابل بین این دو وجود دارد. نامه اخیر احمدی‌نژاد به رئیس قوه قضائیه و کشاندن پای علی لاریجانی به مسائل این قوه و نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری نشان از انگیزه بالای سیاسی و غریزی احمدی‌نژاد در مقابله با علی لاریجانی است.

همانطور که احمدی‌نژاد گفته، یکی از موانع بازیگری علی لاریجانی در هر سطح سیاسی، خصوصا در سطح انتخابات ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد است. البته این تقابل زود هنگام که می‌تواند فضای دوقطبی احمدی‌نژاد - لاریجانی را بسازد، سویه‌ای دیگر هم دارد که ولو به طور سلبی، آراء منفی احمدی‌نژاد را که کم هم نیست، به سبد لاریجانی بریزد و احمدی‌نژاد ناخواسته برای لاریجانی، موضوعیت و نیز پایگاه سیاسی و اجتماعی بتراشد.

بازسازی معجزه آسای هاشمی در نتیجه مخالفت و دوقطبی‌سازی رادیکال با احمدی‌نژاد، تجربه‌ای است که ممکن است برای لاریجانی نیز تکرار شود و مجموعه اجتماعی و سیاسی ضداحمدی‌نژاد را حول علی لاربجانی بسیج کند. بنابراین این دوقطبی‌سازی همزمان برای لاریجانی محدودیت و امتیاز آفرین است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
آیت‌الله مکارم شیرازی: عملیات پیروزمندانه سپاه مایۀ سربلندی مسلمانان جهان شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top