تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/07/06 - 01:53
کد خبر: 246607

محمودرضا کریمی

«تکرار» نواقص

«تکرار» نواقص

مسئولان کشور ما همواره قدردان این حضور بودند و خواهند بود به‌گونه‌ای که مقام معظم رهبری به‌عنوان سکاندار کشتی انقلاب بارها و بارها قدردان رشادت‌های جوانان در این عرصه بوده‌اند و مسئولان هم به تبعیت از ولی‌فقیه و رهبر معظم انقلاب سعی بر پیروی از ایشان داشته‌اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمودرضا کریمی// روز گذشته قبل از عاشورای حسینی، ‌تهران عاشورای حججی را برپا کرد. حاضران از اهواز، اراک، اصفهان، قم و شهرهای دور و نزدیک به تهران آمده بودند. همه برای محسن به میدان آمدند. محسن بی‌سر امروز در ایامی به خاک وطنش برگشته که همه مسلمانان جهان در داغ «ارباب بی‌سر» حضرت اباعبدا... الحسین(ع) هستند.

شهید محسن حججی متولد 1371 و از نیروهای لشکر زرهی هشت نجف اشرف و اهل شهرستان نجف‌آباد اصفهان بود که در مردادماه سال جاری در جریان حمله تروریست‌های تکفیری داعش به منطقه تنف در مرز عراق و سوریه به اسارت آنها درآمد و دو روز بعد به دست آنها به شهادت رسید.

محسن و محسن‌های کشورمان امروز با حضور در مرزهای سوریه و عراق با نبرد و مقابله با گروهک تروریستی تکفیری داعش به دنبال امنیت مردم منطقه و دفاع از حرم حضرت زینب هستند.

مسئولان کشور ما همواره قدردان این حضور بودند و خواهند بود به‌گونه‌ای که مقام معظم رهبری به‌عنوان سکاندار کشتی انقلاب بارها و بارها قدردان رشادت‌های جوانان در این عرصه بوده‌اند و مسئولان هم به تبعیت از ولی‌فقیه و رهبر معظم انقلاب سعی بر پیروی از ایشان داشته‌اند.

در همین راستا مسئولان سعی کردند مراسمی در شان و شخصیت این شهید ملی برگزار کنند چراکه شهید حججی به‌عنوان نماد شهدای جوان ما در دفاع از حرم و مقابله با داعش محسوب می‌شود. مراسمی که در ابتدا به دلیل عدم حضور پیکر شهید لغو و بعد از 50 روز بنا به برگزاری آن گرفته شد. با وجود سوابق و تجربیات مختلف مسئولان کشور در برگزاری راهپیمایی‌ها و مراسمات ملی کشور، شاهد نواقص و بی‌تدبیری‌های متعدد در برگزاری مراسم بودیم. مراسمی که بیشتر یادآور کوتاهی مسئولان در برگزاری مراسم تشییع شهدای غواص در افکار عمومی بود. شاید بعد از آن مراسم و بیانیه عذرخواهی برگزار‌کنندگان احدی از مردم فکر «تکرار» آن را نمی‌کرد. ستاد برگزاری مراسم شهدای غواص در قسمتی از بیانیه خود آورده بودند که « از بروز پاره‌ای ناهماهنگی‌های تحمیلی و مشکلات فرساینده که با وجود تجربیات موفق چندین ساله و علی‌رغم تدابیر و برنامه‌ریزی‌های اولیه و به دلیل چند برابر بودن جمعیت نسبت به برآوردها و تخمین‌های اولیه، در جریان برگزاری مراسم باشکوه تشییع پیکرهای مطهر شهیدان رخ داد، از تک تک آحاد شرکت‌کنندگان اعم از زنان و مردان باغیرت و مسلمان در این رویداد عظیم عذرخواهی و به دلیل تنگناهای ایجاد شده، طلب حلالیت و پوزش کند.»

حال این مراسم با وجود تجربه پرنقص برگزاری مراسم شهدای غواص و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری «اصل نقد را به‌عنوان عاملی برای پیشرفت کشور قرار داده‌اند» در ادامه این گزارش سعی شده تا در راستای نقد در جهت بهبود و پیشرفت مراسمات ملی در چند بخش پرداخته شود که در ذیل می‌آید:

مکان: به نظر میدان امام حسین(ع) ظرفیت این جمعیت را نداشت و چیزی جز زحمت برای مردم نبود. مسیر میدان امام حسین تا شهدا هم بسیار مسیر با عرض کم و نامناسب بود. به نظر می‌رسید مصلی یا میدان آزادی برای این مراسم ملی بهتر بود. ورودی‌ها و خروجی‌های مراسم متناسب با جمعیت حاضر نبود و بعضا به دلیل باریک بودن ورودی باعث قفل شدن جمعیت شد.

زمان: برگزاری مراسم در اواسط هفته اشتباه بود و ساعت 9 صبح زمان خوبی برای آمدن به مراسم نبود و از سوی دیگر فعالیت کاری برخی از مردم و دانش‌آموزان را مختل کرده بود. ترافیک بزرگراه‌ها و خیابان‌های اطراف شاهد این ادعاست.

پذیرایی مردمی یا غیرمردمی: روزگذشته تقریبا خبری از ایستگاه‌های صلواتی مردمی و هیات‌ها نبود. نهادهای دیگر هم فقط در چاپ پوستر شهید با هم رقابت داشتند و برای گرما و حداقل توزیع آب هم فکری نکرده بودند و دستگاه‌های مربوطه در این خصوص تدبیری نکرده و خود مردم و کسبه محل با پخش اندکی آب توانستند مشکل بخش کوچکی از مردم را برطرف کنند. می‌توان گفت هیچ پیش‌بینی‌ای برای رفاهیات مردم نشده بود.

تغییر متعدد زمان برنامه در یک ماه گذشته: بارها زمان تشییع شهید اعلام و سپس تکذیب شد. این مساله در عادی شدن مراسم و فروکش کردن موج رسانه‌ای برای شهید موثر بود.

عدم وجود دستگاه‌های صوتی: متاسفانه به دلیل نبودن صوت مناسب اصلا صدا به حاضران نمی‌رسید. تنها حاضران نزدیک تریبون یا در شعاع چند متری مراسم قادر به شنیدن سخنان مراسم بودند.

عدم امکان‌سنجی برای حضور بانوان: در مراسم شهید حججی که مسئولان برگزار‌کننده حتما حضور بانوان و خانم‌های حزب‌اللهی را پیش‌بینی کرده بودند ولی متاسفانه معابر جداگانه برای آن در نظر گرفته نشده بود و هرچه به محل برگزاری مراسم نزدیک می‌شدیم حضور خانم‌ها سخت و غیرممکن می‌شد.

عدم پیش‌بینی وسایل نقلیه عمومی برای مراسم: متاسفانه به دلیل انتخاب نامناسب محل برگزاری، مردم به دلیل بستن خیابان‌ها باید از میدان فردوسی به سمت میدان امام حسین حرکت می‌کردند و به دلیل بسته شدن خیابان منتهی به ایستگاه متروی امام حسین عملا تمام مسافران در ایستگاه مترو گیر افتاده بودند و بعضا مشکل تنفسی برای برخی از حاضران در آنجا به وجود آمده بود. یا هماهنگی با مترو و اتوبوسرانی صورت نگرفته بود یا توانایی برطرف کردن نیازها وجود نداشت. خیل جمعیت مردم برای مراسم رفت و برگشت مجبور به پیاده‌روی طولانی بودند.

حضور مسئولان با ماشین‌های شخصی در خط ویژه; یکی از بارزترین انتقادات مردم در مراسم دیروز حضور برخی مسئولان با ماشین‌های شخصی و عبور آنها از خط ویژه به سمت میدان امام حسین بود در حالی که مردم زیر گرما از میدان فردوسی مجبور به پیاده‌روی بودند. البته برخی از مسئولان کشور و فرزند مقام معظم رهبری بدون ماشین شخصی در خیل حاضران در مراسم تشییع حضور داشتند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top