تاریخ انتشار: شنبه 1396/07/08 - 09:20
کد خبر: 246703

میراثِ سیاسیِ بارزانی

استقلال کردستان به شکل علنی هیچ حامی جز اسرائیل ندارد. در کنار این موضوع مواضع آمریکا و ترکیه( بر اساس منافع و دکترین سیال در قبال تحولات منطقه) بیش از آن که منطبق به موقعیت باشد منطبق بر وضعیت( منطقه) است،اجرای استراتژی بی ثباتی، ناآرامی و بالکانیزه کردن منطقه در چهارچوب موج سوم و طرح خاورمیانه ی جدید همسو با راهبرد گسترش منافع حزبی و فرصت سازی آرمانی_ سیاسی رهبر حزب حاکم اقلیم است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از البرزبان: علارغم مخالفت جامعه بین المللی، موضع شدید همسایگان،دولت مرکزی بغداد و حتی بسیاری از گروههای سیاسی کردی( حزب تغییر، اتحادیه میهنی و گوران و..) و غیر کردی و مراجع شیعه در عراق رفراندوم استقلال کردستان در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ برگزار شد.تصمیم حزب دموکرات و رهبر اقلیم و اصرار بر برگزاری این همه پرسی با نتایج، عواقب و پیامدهای به مراتب خطرناک تر از حضور تروریست و داعش در منطقه اهداف حزب حاکم و حامیان خارجی آن را مشخص کرد.به نظر می رسد در ابتدا مسئولان اقلیم(در شرایط کنونی و مراحل پایانی نابودی داعش در عراق) به دنبال باج خواهی از دولت مرکزی بودند.

اما مخالفت نماینده گان برخی احزاب دیگر کردیو اختلاف انان با حزب حاکم مانند اتحادیه میهنی و جنبش تغییر و تقابل مواضع آنها با حزب سوسیال دموکرات و خانواده بارزانی روشن ساخت که برگزاری همه پرسی بر خلاف آن چه ادعا می کنند نه در جهت تامین منافع همه ی کردها بلکه یک تصمیم در جهت منافع سیاسی و اقتصادی یک حزب خاص  برای ابقا در قدرت است. در واقع بارزانی و اطرافیان او در پی آن هستند میراثی سیاسی( تشکیل کشور کردستان) با حکومت دائمی برای خود ایجاد کنند. سو استفاده شخصی و حزبی از درآمدهای حاصل از فروش نفت در کرکوک، بی بهره ماندن شهروندان کرد سو استفاده کردن از احساسات آنها در اقلیم می تواند مصداق بارزی از این اهداف شوم پشت پرده و نوعی استقبال از خودکشی برای اقلیم باشد

نکته ی بسیار مهم اما در برگزاری این جریان غیر منطقی و غیر قانونی حمایت بارز سیاسی_ معنوی رژیم صهیونیستی از شخص بارزانی( اطرافیان وی) و همه پرسی و ارتباط بین بارزانی با نتانیاهو است. در حقیقت استقلال کردستان به شکل علنی هیچ حامی جز اسرائیل ندارد. در مقابل این سیاست اما همه ی قدرت های منطقه ای، همسایگان، جامعه ی بین الملل و اتحادیه اروپا موضع خود را با برگزاری رفراندوم و تغییر مرزهای سیاسی عراق از رهگذر مخالفت صریح اعلام کردند. با این حال مواضع آمریکا و ترکیه( بر اساس منافع و دکترین سیال در قبال تحولات منطقه) بیش از آن که منطبق به موقعیت باشد منطبق بر وضعیت است.

این مسئله را نباید فراموش کرد که طرح تجزیه عراق در سال ۲۰۰۶ توسط جوبایدن معاون رئیس جمهور آمریکا که در آن زمان مسئولیت  کمیته ی روابط خارجی  سنای آمریکا را عهده دار بود مطرح شد که بر اساس آن عراق به سه بخش  اقلیم کردستان، مناطق شیعه نشین و سنی نشین تقسیم می شود همان زمانی که نمایندگان امور خارجه ی آمریکا و اسرائیل از طرح خاورمیانه ی جدید سخن به میان آوردند طرحی که تامین منافع اسرائیل و آمریکا را به ایجاد ناآرامی، بی ثباتی  و خشونت در کشورهای منطقه منوط می کرد به گونه ای که کاندولیزا رایس جنگ میان اسرائیل و لبنان را درد زایمان خاورمیانه ی جدید خواند لذا راهبرد بلند مدت آمریکا سیاست ایجاد هرج و مرج در منطقه با تحریکات قومی و مذهبی است تا در سایه ی آن بتواند منافع و اهداف خود را در مسیر راهبرد موج سوم تحقق بخشد.بنابراین مواضع دو پهلو آمریکا نمی تواند مدت زیادی دوام بیاورد. همانگونه که نمی توان به مواضع ترکیه اعتماد کرد.

ترکها که درابتدا با دور زدن حکومت مرکزی عراق مستقیم و بی واسطه وارد معاملات تجاری نفت با بارزانی و اقلیم شدند با وجود تهدیدات اقتصادی و سیاسی قبل از رفراندوم امروز صادق نبودن خود را بر مواضع اعلامی نشان دادند ترکیه همواره نسبت به مسائل کردها حساسیت نشان داده و آنرا مسئله ی امنیتی و استراتژیک انکارا خوانده اند اما توافقات پنهانی بین اربیل_ آنکارا_ واشنگتن مبنی بر دادن تضمین و اطمینان خاطر از کنترل نیروهای پ. ک. ک.، حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق و تعاملات گسترده ی اقتصادی با اقلیم به واسطه منطقه ی نفت خیز کرکوک می تواند رای ترک ها را به آسانی تغییر دهد.

نکته ی پایانی این که صرف نظراز  نتایج همه پرسی مقامات و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره مواضع صادقانه ای در خصوص تحولات منطقه ای و مناطق کرد نشین در پیش گرفته است. جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت شدید با هر گونه اقدام مغایر با ثبات، امنیت، قانون و تمامیت ارضی عراق و تاکید بر راه حل دموکراتیک برای حل مسائل اعلام کرده جمهوری اسلامی در کنار دولت و ملت عراق همسو با دولت سوریه همواره از عراق یکپارچه و واحد حمایت می کند و بر یکپارچگی و عدم تغییر مرزهای سیاسی تاکید دارد روشن است فرقه گرایی و بالکانیزه کردن منطقه استراتژی آمریکا و اسرائیل است سیاست بلند مدتی که به دنبال ایجاد منطقه ای ناآرام، آشوب زده و بی ثبات، تجزیه کشورها و مدیریت بحران است.

رسانه های معاند انقلاب این روزها به منظور تحریک کردهای ایران و به حاشیه بردن نظام به انتشار شایعات نادرستی دامن می زنند در حالی که اقداماتی نظیر رزمایش شمال غرب هیچ ارتباطی با جریان همه پرسی اقلیم نداشته و امری طبیعی و منطقی برای مقابله با تحرکات ضد انقلاب  و ارتقای توان رزمی، تجهیزاتی و تخصصی و پیام آور اقتدار وصلابت رزمندگان و نیروهای امنیتی برای دوستان است سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره کسب حداکثر آمادگی مقابل تحرکات خباثت آلود اسرائیل، آمریکا و گروهک های ضد انقلاب بوده است احترام به وحدت و تمامیت ارضی عراق و دیگر کشورها راهبرد سیاست خارجی کشور بوده است و هرگز مقابل کردها قرار نمی گیرد.

مقام معظم رهبری در طی سفری که در سال ۸۸ به استان کردستان داشتند در جمع مردم فرهنگی کردستان فرمودند تنوع اقوام یک فرصت است  نه یک تهدید در نگاه اسلام بین نژادهای مختلف وزبان های مختلف ولو از ملت های مختلف  تفاوتی نیست این نگاه اسلام و نگاه نظام اسلامی است  بدانید برهم زنندگان وحدت ملی ایران عوامل دشمن هستند یا خودشان از متن دشمن دارند حرف می زنند یا سر انگشتان دشمنند برو برگرد ندارد آن کسی که ندای تفرقه را سر می دهد مزدور دشمن است برخی غافلند و این را نمی دانند توطئه ی استکبار خنثی شده اما تمام نشده است باید هوشیار و آماده بود آنها به دنبال اسارت و تسلیم ملت ها هستند. بنابراین روشن است آرمان استقلال کردی به نوعی در جهت منافع آمریکا و اسرائیل و نظام سلطه است و هیچ گروهی از ان نفع نخواهد برد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top