تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/07/10 - 11:13
کد خبر: 246803

محمدرضا محمدی

حداقل‌گرایی در راه گندمِ پاستور

حداقل‌گرایی در راه گندمِ پاستور

حضور لاریجانی در محافل اصلاح طلب و مواضع نامشخص او در ماه های اخیر می تواند نشان دهنده ی یک تغییر رویکرد سیاسی عمیق در سطح اول سیاست ورزی کشور توسط او باشد. لاریجانی سیاستمدار باهوشی است ولی همیشه باهوش بودن و به قول خودمانی ها، نان را به نرخ روز خوردن نمی تواند متضمن اثر گذاری و برند شدن در سطح اول سیاست ورزی باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدرضا محمدی*// حضور لاریجانی در محافل اصلاح طلب و مواضع نامشخص او در ماه های اخیر می تواند نشان دهنده ی یک تغییر رویکرد سیاسی عمیق در سطح اول سیاست ورزی کشور توسط او باشد. لاریجانی سیاستمدار باهوشی است ولی همیشه باهوش بودن و به قول خودمانی ها، نان را به نرخ روز خوردن نمی تواند متضمن اثر گذاری و برند شدن در  سطح اول سیاست ورزی باشد.

بدنه ایدئولوژک اصلاح طلبان شاید روزی بتواند علی لاریجانی را در لیست امید قرار دهد ولی هرگز نمی تواند او را بعنوان تنها نماینده ی اصلاحات در انتخاباتی مثل انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند. این روز ها جریانات سیاسی رادیکال در درون کشور دچار بیماری های لاعلاجی شده اند که همگی ریشه در قدرت طلبی دارد و یکی از آورده های این نوع از قدرت طلبی، "مینیمالیسم یا حداقل گرایی" است. به این معنا که جریانات سیاسی رادیکال، ازجمله اصولگرایی و اصلاح طلبی، با کوتاه آمدن از اهداف و آرمان ها و شعار هایشان به دنبال جذب حداکثری مردم هستند، غافل از اینکه با این سیاست، در بلند مدت قطعا تا حدود زیادی بدنه ی ایدئولوژیک خود را از دست خواهند داد. که نمونه ای از این حداقل گرایی را در روز های قبل از انتخابات در بدنه ی اصولگرایی دیدیم که باعث ایجاد انفکاک در این طیف سیاسی شد.

گام اول اصلاح طلبان برای این حداقل گرایی در سال های اخیر ترجیح دادن روحانی به عارف بود که برایشان تا حدودی موفقیت هایی هم درپی داشت ولی موفقیت هایی که از رهگذر حداقل گرایی واقع می شوند، غالبا مقطعی و کوتاه مدت هستند و نمی توان انتظار سازماندهی بلند مدت قدرت از آن را داشت. کمااینکه ناکارآمدی های دولت یازدهم که حاصل موفق ترین نوع از حداقل گرایی بود، برای خود اصلاح طلب ها هم غیر قابل انکار است.

ثبات در موضع گیری ها و داشتن معیار های مشخص شاخصه ی اصلی همه تاریخ سازان سیاسی در جهان بوده است و اگر کارنامه ی بسیاری از اسطوره های عالم سیاست در جهان را بررسی کنیم، یکی از مهمترین فاکتور هایی که موجب ماندگاری این افراد در تاریخ شده است همین ثبات قدم و ثبات معیار برای موضع گیری در مقاطع مختلف بوده است.

این روز ها علی لاریجانی خیال می کند که اصلاح طلبان عاشق چشم و ابرویش شده اند، در حالی که اصلاحات، قطعا گزینه های مناسبتری برای ۱۴۰۰ دارد و به همین دلیل هم من معتقدم مودبانه ترین اصطلاحی که برای او در این ایام می توان بکار برد، "لیوان یکبار مصرف" است.

* دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top