تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/07/13 - 22:53
کد خبر: 247123

روش‌های نصب کفپوش

اجرای کفپوشpvc شامل ۴ مرحله است : زیرسازی, نظافت, نصب کفپوش واجرایقرنیز

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در مواقعی که سطح اولیه دارای پستی و بلندی قابل توجه است, قبل از هر کار زیر سازی لازم است. از آنجا که کف هر اطاق یا فضا, در معرض رطوبت است برای زیرسازی ترکیب سیمان, پودر سنگ و چسب بتن پیشنهاد میشود. این مخلوط که توسط آب و باندازه کافی شل شده, توسط کاردک پهن باید در ۲ جهت عمود برهم کشیده شود تا هرگونه پست و بلندی از بین برود. برخی برای زیرسازی از چسب چوب استفاده میکنند که بجهت رطوبت کف, در دراز مدت کارآئی ندارد. قبل از زیرسازی نهائی لازم است خلل و فرج عمیقتر با ملات ماسه و سیمان ترمیم گردد.

با توجه به مزیت کفپوش در برابر شستشو, نصب کفپوشpvc  اصولا بصورت بند جفت” صورت میگیرد.

نظافت کفپوش با بخارشوی

گاهی کفپوشpvc را با فاصله اجرا کرده و بین آنها پروفیل های طولی تو پُری از فلزات رنگین ( مثل برنز) نیز کار میشود. این کار از جمله در مواقعی بکار میرود که لازم است طرح خاصی در وسط یا قسمتهای معینی از کف اجرا شود. اجرای برنز علاوه بر دقت لازم در برش, نیاز به دقت کافی در اجرا دارد تا بعد از مدتی بر اثر تردد از جا کنده یا شل نشوند.

قبل از نصب کفپوشpvc لازم است کف کار را از  هرگونه خاک آلودگی و چربی و روغن نظافت کرد. باید دقت نمود که قبل از شروع چسب کاری, زیرسازی کاملا خشک شده باشد. مناسب ترین چسب برای نصب کفپوش پیویسی , چسب صنعتی از نوع چسبی است که در صنعت کفاشی استفاده میشود. این چسب که به چسب فوری” معروف است در بسته بندی های مختلف عرضه میشوند.

انواع بسته بندی چسب فوری

این چسب بواسطه تینر موجود در ساختمان آن, بسیار فرار است. لذا باید در خرید چسب دقت نمود که بعد از باز کردن درب, بزودی سفت شده و خاصیت خود را از دست میدهد.

چسب را باید هم به کف زیرکار و نیز به پشت کفپوش پی وی سی زده شود. زمان مناسب برای چسبانیدن کفپوش پی وی سی به سطح چسب خورده, زمانی است که چسب تقریبا خشک شده باشد. نصاب های حرفه ای با لمس سطح چسب خورده با انگشت دست, متوجه زمان مناسب برای نصب میگردند. جهت تسریع در کار باید دقت نمود که بخشهائی که زودتر چسب خورده اند, در نوبت اول نصب قرار گیرند.

کفپوش هایpvc مرغوب دارای یک لایه UV روی کار هستند که آنرا در برابر نور خورشید مقاوم ساخته, باعث ثبات رنگ آن میشود. در موقع چسب کاری باید دقت نمود اگر این لایه به چسب آغشته شد, بلافاصله با استفاده از پارچه نخی تمیز و خشک کاملا نظافت شود. این لایه در برابر مشتقات بنزین حساس است.

لایه UV روی کفپوش را از چسب و بنزین مراقبت نمائید.

رعایت نظم و اصول ایمنی در کار نصب کفپوشpvc بسیار اهمیت دارد. چسب فوری استعداد بسیاری جهت اشتعال دارد. از سوی دیگر گاز تصعید شده از چسب, برای نصب خطرناک است. لذا در موقع نصب باید اولا قبلا از باز بودن مسیر تردد هوای آزاد مطمئن و از استعمال سیگار و هرگونه وسیله گرمایشی ( برای تسریع در خشک شدن چسب), جدا امتناع کرد.

نصب کفپوشpvc از نظر طرح نیز به روشهای مختلفی صورت میگیرد. لوزی, آجری, موزائیکی و . . . خشتی, از آن جمله طرح های نصب است. هریک از این روش ها ضمن نوعی از زیبائی, کاربرد های فنی و معماری خاصی نیز دارند.

روش نصب لوزی باعث میشود فضا وسیعتر بنظر آید. این روش معمولا در فضاهائی بکار میرود که با توجه به ابعاد کفپوشpvc, میزان پِرتِ مصالح  قابل ملاحظه نباشد. درفضاهای پر زاویه, که باصطلاح زیاد قناسی دارند, اینروشبکارنمیآید. برایکارلوزی, تنها کفپوشpvc به ابعاد مربع میتواند استفاده شود.کفپوشpvcمستطیل برای طرح های دیگر نصب مناسبتراند. در اجرای کف به روش لوزی, معمولا نواری به عرض مشخص در محیط هر فضا کار میشود تا به این ترتیب مانع برش های کوچکتر کفپوشpvcدر کف شود که هم از زیبائی کف لوزی میکاهد و نیز میزان پرت کار را بمراتب افزایش میدهد. عرض این نوار که به آن ” باند” گفته میشود, به نسبت طول و عرض فضا و ابعاد کفپوش پی وی سی ممکن است کم یا زیادتر باشد. اما بهر جهت باند دور کار از حداکثر ۱۵ سانت نباید تجاوز نماید.

رجِ اول کار با قطعات مثلث متساوی الاضلاعی شروع میشود که در امتداد قطر برش خورده اند. نصاب باید کار را از سمت و بشکلی شروع کند  که ورودی اطاق یا فضاها با قطعات برش خوردهتر برخورد ننماید. بهترین روش اجرای این طرح آنست که طرح, وقتی به ورودی فضای دیگر همان مجموعه میرسد به هیچ وجه قطع نشده و با همان زاویه وارد فضای دوم و . . . بشود.

نکته مهمی که قبل از شروع کار باید مد نظر نصاب قرار گیرد, نحوه چیدمان وسایل در هر فضا ( مبلمان فضاها) است. به این ترتیب بخشهائی که بناچار برش خورده تر است در قسمتهائی از کف قرار میگیرد که بعد از میلمان فضا جلوی چشم نیست.

در روش نصب موزائیکی, قطعات دقیقا مجاور و در امتداد همان طول و عرض اجرا میشوند.

نصب موزائیکی

روش نصب آجری راه دیگر اجرای کف است که دیرتر از روش موزائیکی مرسوم شد. در این طرح از آنجا که درز سنگ و سرامیک در امتداد هم نیست, باعث میشود کار در مقابل تردد, ثبات بیشتری داشته باشد. از دیگر محاسن این روش, محافظت از لبه های چهار گوشه کفپوشpvc است که معمولا آسیب پذیرتر می باشند.

نصب آجری

در روش نصب خشتی, برخلاف روش آجری بندها نه در وسط بلکه در قسمتی از طول قطعه قبل کار میشود. روش آجری معمولا برای قطعات مربع و روش خشتی جهت قطعات مستطیل شکل کاربرد دارند. از این روش برای نصب کفپوش هایpvc تایل نیز استفاده میشود. در مواقعی که کفپوش پی وی سی دارای برش نادقیقی باشند, روش نصب خشتی باعث گم شدن ایراد کار نیز میشود.

نصب خشتی

بجز طرح لوزی, در دیگر طرح های اجرای کف از باند دور استفاده نشده و قرنیز مستقیما روی کفپوشpvc ردیف کنار دیوارها قرار میگیرد.

مرحله آخر نصب کفپوشpvc, اجرای قرنیز دور کار است. قرنیزها از جنس MDF و رویه HPL  ساخته میشوند. انتخاب قرنیز تا حدودی سلیقه ای است, برخی رنگ و طرح قرنیز را نزدیک به رنگ و طرح کفپوشpvc کف و برخی در تضاد با آن ( معمولا تیره تر) انتخاب میکنند. قرنیز بجز پوشش درز انتهای کار, باعث تثبیت قطعات جداگانه کفپوشpvcکف هم میشوند. در موقع جمع آوری کفپوشpvc, کندن قرنیز نخستین مرحله است. قرنیز نیز مثل کفپوشpvcتوسط چسب فوری اجرا میشود. جمع آوری کفپوشpvcبرخلاف کفپوش لمینیت, بسیار زمانبر است.

انواع قرنیز

از مرسوم ترین روشهای نصب کفپوش پی وی سی, روش نصب خشتی است .

کفپوش رول

 

منبع: http://www.بهفرم.com

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top