تاریخ انتشار: جمعه 1396/07/14 - 20:30
کد خبر: 247149

بی‌دغدغه از پایان‌نامه ارشد دفاع کنید!

شکایتی که به نفع دانشجویان ارشد تمام شد +بخشنامه وزارت علوم

شکایتی که به نفع دانشجویان ارشد تمام شد +بخشنامه وزارت علوم

محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم طی بخشنامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها مراکز و پارک‌های علم و فناوری، ضمن اشاره به اینکه «کسر نمره به علت تاخیر در دفاع از پایان‌نامه» در صلاحیت مراکز آموزشی نیست، تاکید کرد که از تصویب چنین مجازات‌هایی خودداری شود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در چندین سال گذشته در بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد با مساله‌ای مواجه شده بودند که طی آن دانشگاه‌ها دانشجویانی را که با تاخیر از پایان‌نامه خود دفاع می‌کردند را جریمه کرده و نمره نهایی آنها را با کسری همراه می‌ساخت. این موضوع که باعث آزردگی‌خاطر دانشجویان شده بود، با اعتراضاتی همراه شد که البته راه به جایی نبرد، با این حال، با پیگیری قانونی یکی از دانشجویان این مصوبه لغو و به دانشگاه ابلاغ شد.

* شکایتی که سبب خیر شد!
یکی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت که نمره پایان‌نامه‌اش با کسری 6 نمره‌ای 14 درنظرگرفته شده بود، پس از اینکه از مسئولان دانشگاه پاسخی قاتع‌کننده دریافت نکرده بود، شکایت‌نامه‌ای را تنظیم و به دیوان عدالت اداری ارسال کرد که همان شکایت‌نامه کلید لغو مصوبه بی‌اساس دانشگاه‌ها شد. در پی این شکایت دانشجوی دختر دانشگاه علم و صنعت، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری پس از اینکه دانشگاه علم و صنعت به شکایت مطروحه پاسخ نداد، در تاریخ 17 مرداد 1396 با حضور رئیس، معاونین، رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء، حکم به ابطال مصوبه مذکور داد.

* وزارت علوم تسلیم حکم دیوان عدالت شد
با وجود اینکه حکم دیوان عدالت اداری درباره لغو مصوبه «کسر نمره به علت تاخیر در دفاع از پایان‌نامه» در اواسط مردادماه اعلام شده بود، اما تاکنون بخشنامه‌ای از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ نشده بود. اخیرا محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم طی بخشنامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها مراکز و پارک‌های علم و فناوری، ضمن اشاره به اینکه «کسر نمره به علت تاخیر در دفاع از پایان‌نامه» در صلاحیت مراکز آموزشی نیست، تاکید کرد که از تصویب چنین مجازات‌هایی خودداری شود.

در بخشنامه معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم خطاب به روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها مراکز و پارک‌های علم و فناوری آمده است: «با عنایت به دادنامه شماره ۴۷۶ مورخ ۹۶/۵/۱۷ صادره از هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص کسر نمره به دلیل تاخیر در دفاع از پایان نامه، به استحضار می‌رسد:

- این قبیل مجازات‌های تنبیهی در صلاحیت مراجع آموزشی نبوده و نیست، بنابراین از تصویب و اعمال آن خودداری شود.

- یادآور می‌شود ارزیابی علمی استادان در داوری رساله و پایان‌نامه صرفا تابع نظر ایشان و از اختیارات آنان بوده و با مشکلی مواجه نمی‌باشد.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
خانه سست عنکبوت/ فعالان دانشجویی در خصوص پیامدهای عملیات «وعده صادق» چه می‌گویند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top