تاریخ انتشار: شنبه 1396/07/15 - 14:46
کد خبر: 247223

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از حاشیه‌های حضور روحانی در دانشگاه تهران؛

باز هم سر دانشگاه «بی کلاه» ماند

باز هم سر دانشگاه «بی کلاه» ماند

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برای اولین بار در کسوت رئیس دولت دوازدهم به دانشگاه آمد و قرار بود برای آغاز سال تحصیلی در جمع دانشجویان حضور پیدا کند و برای دانشجویان سخنرانی کند اما دیده‌ها و شنیده‌ها از این مراسم تشریفاتی، چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران با 15 روز تاخیر، چیزی نبود که حداقل، دانشجویان را تحت عنوان دیدار با رئیس جمهور یا میزبانی از رئیس جمهور، راضی کند؛ دانشجویانی که حتی فرصت نکردند ابتدایی‌ترین دغدغه‌های خود را از پشت درب‌های بسته‌ی تالار علامه امینی دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی، ابراز کنند.

روحانی بار دیگر به دانشگاه آمد؛ رئیس جمهوری که بیشترین حضور در دانشگاه را از بین سایر روسای جمهوری اسلامی ایران در کارنامه دارد، این بار در سایه‌ی نارضایتی دانشجویان وارد دانشگاه شد، دانشجویانی که نمی‌دانستند از کدام بخش دانشگاه گلایه کنند، البته اگر تریبونی به آنها داده می‌شد که نشد!

رئیس جمهور امروز به دانشگاه آمد، دانشگاهی که بعد از گذشت 5 ماه از انتخابات ریاست جمهوری هنوز بدون صاحب مانده و هیچ وزیری برای وزارت علومش معرفی نشده.

خالی ماندن کرسی مدیریت وزرات علوم به قدری باعث تشویش اذهان دانشجویان و اهالی علم شده است که حتی دانشجویی که نماینده هیچ تشکل و جریان دانشجویی نبود و صرفا از سوی مجموعه مدیریت دانشگاه و وزارت علوم برای سخنرانی در برابر رئیس جمهور انتخاب شده بود هم نتوانست این موضوع را کتمان و کند و در این باره از رئیس جمهور مطالبه کرد: «هر چه سریعتر، گزینه وزارت علوم را به مجلس معرفی کنید»!

جو امنیتی و تشریفاتی در دانشگاه تهران
از حاشیه‌های امروز حضور حسن روحانی در دانشگاه تهران، ناگفتنی‌های زیادی وجود دارد؛ یکی از دانشجویانی که در این مراسم حضور داشت در این باره می‌گوید: از فضای داخل و اطراف دانشگاه مشخص بود که تعداد زیادی از خارج از دانشگاه تهران برای شرکت در این مراسم حضور یافته بودند.

اتومبیل‌های زیادی که وارد پردیس مرکزی شده بودند، از ماشین‌های تشریفات و اسکورت تا ماشین‌های مسئولین؛ و ترافیک عجیب و غیر عادی اطراف دانشگاه تهران، نشان از حضور افرادی خارج از مجموعه دانشگاه تهران در داخل این برنامه داشت.

سخنرانی دانشجویی که نماینده‌ی هیچ جریان و تشکل دانشجویی نبود
اما سمیرا سلیمان زاده، دانشجوی دکتری دانشکده حقوق و علوم سیاسی به نمایندگی از دانشجویان در مقابل رئیس جمهور سخنرانی کرد. این در حالی است که هیچ جریان و گروه دانشجویی از این مسئله اطلاعی نداشته است!

این دانشجو در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از رئیس جمهور، درباره فضای امنیتی داخل دانشگاه صحبت کرد و گفت که امروز این فضا فرسوده شده و نسبت به چیزی که قبلا بوده خیلی بهتر است؛ وی همچنین ادامه داد: اما باید همین حصارها هم شکسته شود.

مطالبه دیگر این دانشجو درباره‌ی سریعتر مشخص شدن وزیر علوم از سوی رئیس جمهور بود؛ وی همچنین درباره طرح‌های پژوهشی سخن گفت و از روحانی خواست تا دولت مدیریت آنها را به دانشگاه‌ها بسپارد؛ این دانشجو همچنین از رئیس جمهور خواست تا جلوی فروش علم و پایان‌نامه گرفته شود.

در حالی که جمعی از دانشجویان دختر در اعتراض به وضعیت نامطلوب خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه تهران در بیرون از سالن مراسم معترض بودند و مرتبا از سوی مامورین امنیتی تشریفات ریاست جمهوری و کارمندان حراست دانشگاه پراکنده می‌شدند، اما دانشجوی دختری که به نمایندگی از دانشجویان در مقابل رئیس جمهور سخنرانی کرد، اشاره‌ای به مشکلات دانشجویان این دانشگاه نکرد!

سایر سخنرانان در حضور روحانی
در این مراسم سیدضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنرانی کردند.

روحانی دوباره گفت که عاشورا درس مذاکره است!
حسن روحانی اما سخنان خود را با محوریت محرم  و عاشورا آغاز کرد؛ وی دوباره مسئله‌ی مذاکره را در کنار حماسه‌ی حسینی مطرح کرد و این بار تاکید کرد: امام حسین (ع) قبل از آغاز قیام ابتدا با حاکم مدینه صحبت کرد و استدلال آورد حالا نمی‌گوییم مذاکره چون عده‌ای بدشان می‌آید می‌گوییم حرف زد، سخن گفت.

در حالی که روحانی سابقا ماجرای صحبت امام حسین با عمر سعد را مبنای مذاکره در عاشورا قرار می‌داد و سروش محلاتی نیز در سخنرانی جنجالی سال گذشته‌اش بر این موضوع صحه گذاشت، اما بعد از واکنش‌ها در این باره و روشنگری تاریخدانان و اساتید حوزه‌ی تاریخ‌شناسی اسلامی در کشور، ظاهرا رئیس محترم جمهور که سخت به دنبال گره زدن مسئله‌ی مذاکره با حماسه‌ی پرشور و عظیم حسینی است، این بار به تاریخ ماه‌ها پیش از عاشورا بازگشته و مسئله‌ی مذاکره را متوجه به مدینه می‌کند.

پاسخ رهبری به کسانی که می‌گویند عاشورا درس مذاکره است
رهبر معظم انقلاب نیز در کنار سایر واکنش‌ها به جمله‌ی معروف روحانی مبنی بر «عاشورا درس مذاکره است» در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرده‌اند: چنین تحلیلی درخصوص مسائل تاریخ اسلام و مسائل کشور، نهایت ساده اندیشی است زیرا حضرت علی(ع) با زبیر و حضرت امام حسین(ع) با عمر بن سعد، مذاکره به معنای امروز یعنی معامله نکردند بلکه هر دوی این بزرگواران به طرف مقابل خود نهیب زدند و آنها را نصیحت به خداترسی کردند.

رهبر معظم انقلاب در این باره همچنان می‌گویند: متأسفانه عده ای برای توجیه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با شیطان بزرگ، با نگاهی عوامانه، اینگونه مسائل را در روزنامه ها، سخنرانی ها و فضای مجازی مطرح می کنند، که کاملاً اشتباه است.

منظور روحانی از «حفظ حرمت و آبروی مومن»، چه کسی بود؟
روحانی اما در ادامه‌ی سخنانش به خروج اباعبدالله از مکه اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) فرمود که برای حرمت حرم از مکه خارج می‌شوم.

وی در تکمله‌ای بر این جمله‌ی اباعبدالله یادآور شد: در روایات داریم که حرمت مؤمن همانند حرمت کعبه است و امام حسین(ع) برای اینکه حرمت کعبه شکسته نشود از کعبه خارج می‌شود و چقدر آسان در جامعه ما حرمت افراد و جایگاه و شخصیت آنها افراد خدوم و خدمتگزار و محبوب مردم چقدر راحت این حیثیت و این جایگاه شکسته می‌شود توسط برخی قلم‌ها و برخی زبان‌ها.

با توجه به اینکه روحانی اشاره‌ی صریح‌تری در ادامه‌ی این بخش از سخنانش نکرد، به نظر می‌رسد منظور رئیس جمهور، ماجرای افشای جاسوسی‌ اخیر در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باشد که به تازگی کشف شده و مورد محاکمه نیز قرار گرفت.

رئیس جمهور باز هم از اصلاح طلبان و سران فتنه وام گرفت
فضای رقابت علمی، مسئله‌ی دیگری بود که روحانی تصمیم گرفت آن را امروز در دانشگاه تهران مطرح کند، هرچند این موضوع هم پله‌ای بود برای عنوان یک مطلب سیاسی از زبان رئیس جمهور.

روحانی گفت: بین دانشگاه‌ها و کلاس‌های ما باید رقابت باشد و در درون کلاس‌ها رقابت گروه‌ها از دانشجویان باشد ما یک رقابت که آن هم ناسالم درست کردیم تحت همین جناح‌های سیاسی که آن هم معلوم نیست چقدر درست باشد.

وی همچنین ادامه داد: همه ما در انتخابات شرکت می‌کنیم آخر انتخابات همه باید تشویق شوند، هر کس در انتخابات تلاش داشته از این جناح و آن جناح باید جایزه بگیرند، این می‌شود انتخابات، این می‌شود مشارکت عمومی، این می‌شود سرمایه عمومی حالا البته شاید بعضی از دستگاه‌ها بیکارند و باید شغلی داشته باشند ناچار هستند عده‌ای را احضار کنند یک جناحی از اول دیوارش کوتاه ساخته شده است، اگر کسی تأثیرگذاری زیادی هم داشته باشد، مثلا برای تشویق جامعه مردم را تکرار کند که پای صندوق بیایند خب آنها نباید تشویق شوند یک عده باید تشویق شوند یک عده تنبیه شوند تشویق و  تنبیه برای همین است یک جناح تشویق و یک جناح تنبیه.

این بخش از سخنانی رئیس جمهور نیز از چند منظر قابل بررسی است؛ اولا اینکه برای روحانی تا کجا صرف می‌کند از اصلاح‌طلبان حمایت کند؟

تاکید روحانی به کوتاه بودن دیورا یک جناح و تعمدی به کار بردن واژه‌ی (تَکرار) که متعلق به سیدمحمد خاتمی است و کنایه‌ی وی به قوه قضاییه، بیش از هر چیز تاکید غیر مستقیم رئیس جمهور به ماجرای فتنه و فتنه‌گران و خاتمی به عنوان یکی از سران فتنه است.

از طرفی رای روحانی به رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی منفی بوده است و باید دید که با کنار هم قرار دادن این دو گزاره، چه نتیجه‌ای از رفتار رئیس جمهور بدست می‌آید؟ چرا روحانی مسئله‌ی حصر را با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد؟

آیا مثلا روحانی حاضر است که پایگاه اجتماعی بی پناه اصلاحات که اکنون در سبد رای او و سیاستمدارانش است، با «هویت سیاسی» یافتن یکی از سران فتنه، به دامان اصلاحات بازگردد؟

با این همه باید گفت که روحانی در دانشگاه تهران و در مراسم آغاز سال تحصیلی، از همه چیز سخن گفت اما حرفی از وزارت علوم بی وزیر به میان نیاورد؛ شاید اصلا طبق روال دولت یازدهم قرار نیست اموزش عالی در اولویت باشد. وزارت علوم در دولت یادزهم، دو بار سرپرست عوض کرد و دو بار هم وزیر! وزارت علوم دولت دوازدهم نیز از بهارش پیداست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top