تاریخ انتشار: شنبه 1396/07/15 - 15:57
کد خبر: 247234

قابل کنترل با تلفن همراه؛

انتقال دارو به بدن با چسب زخم موبایلی محقق ایرانی

انتقال دارو به بدن با چسب زخم موبایلی محقق ایرانی

محققان به تازگی چسب زخم هوشمندی را تولید کرده اند که علاوه بر التیام جراحات قادر به انتقال تدریجی انواع دارو به بدن است و با تلفن همراه کنترل می شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: محققان به تازگی چسب زخم هوشمندی را تولید کرده اند که علاوه بر التیام جراحات قادر به انتقال تدریجی انواع دارو به بدن است و با تلفن همراه کنترل می شود.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از نیواطلس، این چسب زخم که توسط پژوهشگران دانشگاه های نبراسکا – لینکولن، هاروارد و ام آی تی تولید شده، مجهز به الیافی رساناست که با لایه ای از هیدروژل پوشانده شده اند. ژل یادشده قابلیت جذب و هدایت انواع داروها مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای ضددرد و غیره را دارد.

بنابراین می توان با تغییر الیاف مورد استفاده در این چسب زخم، داروهای مختلفی را با کاربردهای گوناگون وارد بدن کرد. چسب زخم یادشده مجهز به یک ریزکنترل کننده در ابعاد یک تمبر پستی نیز هست که برای ارسال ولتاژ از طریق الیاف منتخب در زمان های تعیین شده به کار می رود. با این کار الیاف مذکور گرم می شوند و ژل پوشاننده خود را هم گرم می کنند. همین ژل داروهای موجود در خود را به درون زخم هدایت می کند.

ریزکنترل کننده این چسب زخم به طور بی سیم و با استفاده از یک برنامه تلفن همراه یا تبلت قابل کنترل است و در صورت لزوم می توان حسگرهای بیشتری را به آن افزود تا شاخص هایی مانند گلوکوز، pH و غیره نیز قابل اندازه گیری باشند. با اندازه گیری این شاخص ها در صورتی که چسب زخم احساس نیاز کند، می تواند به طور خودکار برای جذب دارویی خاص اقدام کند تا شاخص های حیاتی بدن ارتقا یابد.

استفاده از این چسب زخم ها به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت و انواع زخم های مزمن یا سربازان آسیب دیده در میدان نبرد مفید است.

علی تمایل استادیار دانشگاه نبراسکا و فارغ التحصیل دکترای رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه سیمون فریزر که در تولید این چسب زخم همکاری داشته می گوید: این اولین چسب زخم موجود در دنیاست که قادر به انتقال خودکار دارو به بدن بر مبنای دوز مورد نیاز است.

وی که در ایران در دانشگاه های شیراز و شریف تحصیل کرده، می افزاید: از این روش می توان برای انتقال انواع دارو به بدن با یک چسب زخم استفاده کرد و این پیشرفتی بزرگ در مقایسه با دیگر روش هاست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top