تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/07/16 - 11:56
کد خبر: 247314

مزایا و معایب نظام پارلمانی

اگر مشکلات کشور بخواهد به صورت پایه ای و اساسی حل شود باید به دو موضوع توجه کرد: نخست، انتخاب رییس جمهور به صورت مستقیم و پارلمانی باشد. دوم، مشکلات نمایندگان مجلس در پیگیری مطالبات مردم حل شود. این دو نیز به راحتی قابل حل شدن نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از استاد نیوز، داریوش اسماعیلی، نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی درباره خبری مبنی بر نامه عده ای از نمایندگان مجلس به مقام معظم رهبری جهت تغییر در قانون اساسی به منظور ایجاد نظام پارلمانی اظهار بی اطلاعی کرد و بیان داشت: بنده درباره این موضوع هیچ اطلاعی ندارم.

وی درباره مزایا و معایب نظام پارلمانی نیز تأکید کرد: اگر مشکلات کشور بخواهد به صورت پایه ای و اساسی حل شود باید به دو موضوع توجه کرد: نخست، انتخاب رییس جمهور به صورت مستقیم و پارلمانی باشد. دوم، مشکلات نمایندگان مجلس در پیگیری مطالبات مردم حل شود. این دو نیز به راحتی قابل حل شدن نیست.

اسماعیلی اذعان داشت: بنده به انتخاب رییس جمهور به شکل پارلمانی اعتقاد دارم. چون مزایای آن بیشتر از معایبش است. بزرگترین عیبش این است که مردم نمی توانند به صورت مستقیم رییس جمهور را انتخاب کنند. ولی مزایای آن این است که رییس جمهور به صورت مستقیم پاسخگوی مجلس و نمایندگان مردم خواهد بود. در این صورت چون نمایندگان، رییس جمهور را انتخاب می کنند، رییس جمهور پاسخگوتر خواهد بود. اکنون چون نظام پارلمانی نیست حتی یکبار از رییس جمهور سوالی صورت نگرفت، چون اگر صورت گیرد به نوعی تقابل مجلس و دولت قلمداد می شود. در حالی که وزرا چون به انتخاب نمایندگان هستند به راحتی مورد سوال قرار می گیرند.

اگر رییس جمهور نیاز به رأی مستقیم مردم نداشته باشد راحت تر می تواند تصمیم گرفته و اقداماتی که به نظرش درست است را عملی کند. موضوع دیگر این است که امروز اصلی ترین وظیفه نمایندگان مجلس پیگیری مطالبات مردم شده است. در حالی که این کارهای اجرایی وظیفه دولت است. در حالی که متأسفانه اگر نمایندگان مطالبات مردم را پیگیری نکنند مطالبات بر زمین می ماند. پیگیری این موضوعات سبب می شود که نمایندگان نتوانند وقت کافی برای بررسی قوانین داشته باشند. به همین دلیل قوانین یا قابل اعمال نیست یا در زمان کوتاهی باید نسبت به آن تغییرات ایجاد شود. برای حل این مشکل نیز می توان همانند دیگر نقاط دنیا به سمت دو مجلس رفت، یعنی یک مجلس مجلس عام شده و به مطالبات مردم رسیدگی کند و دیگری مجلس خاص باشد تا بتواند قوانین را مورد بررسی قرار دهد.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: مشکل دیگر این است گاهی رییس جمهور برای جذب رأی قول هایی به مردم می دهد که مجلس با آن ها مخالف است، در این صورت مجلس و دولت باید چه کار کنند؟ بنده عقیده دارم اگر نظام ما پارلمانی باشد این مشکلات مقداری قابل حل خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
«محبی» نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه
واکنش اوسمار به تمدید قرارداد با پرسپولیس
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top