تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/07/16 - 16:15
کد خبر: 247332

گفتگویی با نصرالله پژمانفر پیرامون گلایه رهبر انقلاب به عملکرد سازمان حج؛

نتوانستیم بیشترین استفاده را از ظرفیت حج ببریم

نتوانستیم بیشترین استفاده را از ظرفیت حج ببریم

همین چند جمله مقام معظم رهبری نشان دهنده نارضایتی و گلایه مندی ایشان از عملکرد همه دستگاه ها متولی در زمینه حج به پرچمداری سازمان حج و زیارت است؛ گلایه ای که شاید می شد به تحسین و تشویق مقام معظم رهبری تبدیل شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: «امروز در دنیای اسلام، تعداد بی‌شماری از نخبگان مایل به شنیدن حقیقت از زبان جمهوری اسلامی هستند، بنابراین باید مسائل مهمی همچون استکبارستیزی، افشای ماهیت غرب، برائت از دشمنان اسلام و مضامین بلند دعای کمیل را با ادبیات نافذ، لحن خوب و استدلال عمیق از طریق ابزارهای نوین تبلیغاتی به مخاطبان منتقل کنید.» اینها بخشی از منویات مقام معظم رهبری در دیدار سه شنبه 11 مهر ماه ایشان با مسئولان و دست اندرکاران سازمان حج و زیارت است.

همین چند جمله مقام معظم رهبری نشان دهنده نارضایتی و گلایه مندی ایشان از عملکرد همه دستگاه ها متولی در زمینه حج به پرچمداری سازمان حج و زیارت است؛ گلایه ای که شاید می شد با توجه، تدبیر و برنامه ریزی سازمان حج و زیارت و سایر دستگاه های متولی در این زمینه، به تحسین و تشویق مقام معظم رهبری تبدیل شود؛ هر چند که امروز دیگر برای تحسین شدن خیلی دیر است و مسئولان ذیربط باید فکر جدی برای این کم کاری و جبران آن داشته باشند. کم کاری که امروزه باعث ایجاد شبهات زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران و عدم ارتباط نخبگان سایر کشورها با ایران است.

از سوی دیگر باید اذعان کرد که گردهمایی میلیونی مسلمانان  دنیا اعم از شیعه و سنی از همه کشورها در قالب حج؛ تنها گردهمایی پیروانان دین اسلام است که تنها سالی یکبار برگزار می‌شود. گردهمایی که قدرت‌های استعماری و استکباری برخلاف کشورهای اسلامی از آن بیشترین استفاده را می‌کنند و با ایجاد شبهات مختلف سعی در مخدوش کردن چهره اسلام دارند، تلاشی که با ایجاد گروه‌های تکفیری طی سال های اخیر تا حدودی نیز موفق بوده است. اما در مقابل تمامی کشورهای جهان اسلام و حتی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای دنیای اسلام نتوانسته اند از آن بهره لازم را ببرده و اسلام واقعی را به دنیا معرفی کنند.

قطعا صحبت های رهبر انقلاب نشان از اهمیت و پتانسیل بالای فرضیه حج برای ارتباط گیری با تمام دنیا و نه فقط جهان اسلام است؛ فرصتی که هر چند با برگزاری مراسم های مختلف در طول موسم حج تا حدودی از آن استفاده شده، ولی باید اذعان کرد که مسئولین و دستگاه های ذیربط در حوزه حج و زیارت خیلی بیشتر از این می توانستند در طول بیش از 4 دهه از عمر انقلاب اسلامی از آن بهره ببرند.

* عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: نتوانستیم بیشترین استفاده را از ظرفیت حج ببریم
از سوی دیگر تجربه نشان داده که مسئولان در حوزه های مختلف بعد از بیانات مقام معظم رهبری برای انجام وظایف ذاتی خود به تکاپو می‌افتند و مسئولان ذیربط در حوزه حج و زیارت نیز از این مهم مستنثی نیستند؛ از این رو به سراغ نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رفتیم تا از او به عنوان یکی از اعضای مهمترین دستگاه نظارتی کشور درباره عملکرد سازمان حج و زیارت در این خصوص گفتگو کنیم.

وی درباره بهره مندی کشور از فرصت حج برای ارتباط گیری با جهان اسلام گفت: امروز جهان تشییع و اساسا اسلام مورد هجمه جریان‌های تکفیری است و این جریان‌ها چهره‌ای نامناسب از اسلام به دنیا عرضه می‌کنند، چهره‌ای که مورد تنفر کشورهایی است که راه برون رفت از مشکلات خود را اسلام می‌دانند، از این رو باید به حج به عنوان یک ظرفیت طلایی در این زمینه نگاه شود.

وی با بیان اینکه می‌توانیم از موسم حج برای بیان کردن مهمترین مسائل جهان اسلام و بشریت استفاده کنیم، تصریح کرد: افرادی که در حج شرکت می‌کنند از لحاظ اقتصادی، سنی و جایگاه اجتماعی جزو مهمترین گروه‌های جامعه خود به شمار می‌روند و هر فردی که در حج شرکت می‌کند نمایندگی هزار نفر یا بیشتر از مردم خود را بر عهده دارد، از این رو حج یک ظرفیت عظیم به شمار می رود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروزه شاهد هستیم که تهمت‌های ناروایی به مذهب تشییع و جمهوری اسلامی ایران می‌شود، تهمت‌هایی که می‌توانیم به همه آنها در موسم حج پاسخ داده و از عقاید خودمان دفاع کنیم.

پژمانفر افزود: تا به حال از فرصت‌هایی که در حوزه حج در اختیارمان بوده، استفاده کرده‌ایم؛ اما اگر کسی بگوید که بیشترین استفاده را از این ظرفیت برده‌ایم، باید در جواب آن بگوییم که اینگونه نیست و هنوز فرصت‌های زیادی در این زمینه داریم که بخشی از آن در اختیار ما و بخشی از آن نیز به خاطر شیطنت‌های جریان استکباری و خود کشور عربستان از اختیار ما خارج است.

وی با اشاره به مراسم برائت از مشکرین افزود: ما از این قبیل مراسم ها در طول حج برگزار می‌کنیم و در حقیقت ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام به سایر کشورهای اسلامی مدل مدیریت حج و همچنین توجه به مردم را ارائه می‌دهد، با این حال باید در طول سال درباره ظرفیت های خودمان برای استفاده از مراسم حج تجدیدنظر کرده و این ظرفیت ها را افزایش دهیم تا بتوانیم برای سال آینده با ظرفیت بیشتری برای ارتباط گیری با دنیا در حج شرکت کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطر نشان کرد: اگر مسئولان سازمان حج و زیارت با استفاده از روابط دیپلماتیکی که با سایر کشورها داریم، با مسئولین سایر کشورها روابط قوی تری را برای اجرای مراسم مشترک در طول حج برقرار کنند، قدم رو به جلویی در حوزه استفاده از ظرفیت حج برای ارتباط گیری با دنیا خواهیم برداشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top