تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/07/23 - 09:49
کد خبر: 247869

آیا رئیس‌جمهور، نقشه‌ی جایگزین دارد؟

تمام داشته‌های دولت روحانی، روی هوا

تمام داشته‌های دولت روحانی، روی هوا

بر خلاف آن چیزی که روحانی بارها به آن اشاره کرده، یعنی «خوشحالی عده‌ای از روی کار آمدن ترام و نقض برجام» اتفاقا باید گفت که یکی از تلخ‌ترین برحه‌های تاریخی برای جریان انقلابی و دلسوز کشور، پاره شدن توافقی بود که مسئولین جمهوری اسلامی، تعهدات زیادی را در قبالش پرداخت کردند، تعهداتی که برخی از آنها برگشت پذیر نیست و مابقی نیز، سرعت برگشت‌پذیری فوق‌العاده پائینی دارد

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فارغ از نگاه و انتخاب سیاسی هر شخص و جریانی در انتخابات اما آن چیزی که بیش از هرچیز برای این روزهای کشور نگران کننده به نظر می‌رسد، میزان دلبستگی دولت روحانی به نتایج مذاکرات است.

برای بسیاری از منتقدین توافقنامه‌ی برجام و به اصطلاح دلواپسین، سخت و تلخ است که دولتی که مدعی بود آمریکا به عنوان کدخدای اروپایی‌ها قابل اعتماد است، بعد از چهار و نیم سال اعلام می‌کند که امریکا قابل اعتماد نیست؛ حالا هم مسئولین کوچک و بزرگ دولتی به دنبال القای «منزوی شدن آمریکا» بعد از پاره کردن برجام هستند.

این در حالی است که لحظه به لحظه بر خطر اداره‌ی کشوری که تمام بنیان‌های مادی و معنوی خود را به نتیجه مذاکرات گره زده، اضافه می‌شود؛ رئیس‌جمهوری که حتی مشکل آب خوردن مردم را به رفع تحریم‌ها ربط داده، حالا باید راه چاره‌ای برای روزهای بدون توافق برجام بیاندیشد.

مهمتر از اداره کشور، بدنه اجتماعی منتظری است که روحانی علاوه بر وعده‌ی رفع تحریم‌ها، مذاکره در سایر ابعاد و محدودیت‌های جهانی ایران را وعده داده بود.

دولت روحانی تمام داشته‌هایش برای اداره کشور را از دست رفته می‌بیند؛ این را می‌شد از صدای لرزان، چهره‌ی درهم و اشتباهات لفظی مکرر روحانی در نطق علیه اظهارات رئیس جمهور آمریکا دید و این تازه ابتدای سه سال و نیم راه دشوار با دولت دوازدهم است.

در کنار مشکلات اعظم دولت و دستپاچگی مسئولین، مشاور رسانه‌ای جدید آقای روحانی، پیشنهاد کمپین حمایت از خلیج فارس می‌دهد؛ برخی هم کمپین حمایت از سپاه را به راه انداخته‌اند.

علی رغم اینکه حضور در این کمپین‌ها فی‌نفسه می‌تواند مثبت و موثر قلمداد شود اما به نظر می‌رسد که راه‌اندازی و تبلیغ این قبیل کمپین‌ها در شرایطی که دولت باید پاسخگوی بیش از 40 میلیون شرکت کننده انتخابات باشد، صرفا جنبه‌ی جلب توجه و انحراف توجهات از مسئله‌ی مهمی را دارد که با پاره شدن برجام صورت گرفته است.

برجام پاره شد تا بیش از این، روحانی و کابینه‌ی دولت یازدهم منتظر کمک‌های آمریکا و اتحادیه اروپا نمانند؛ هرچند دولت یازدهم توانست در منتظر نگهداشتن مردم ایران برای رسیدن عواید برجام موفق باشد و حتی از پل مهمی چون انتخابات ریاست جمهوری عبور کند اما برای حفظ بدنه‌ی اجتماعی عاریتی‌اش، فرصتی ندارد.

باید منتظر ماند و دید که آیا دولت روحانی، پلن جایگزینی برای اداره‌ی کشور خواهد داشت یا با توجه به اینکه رئیس جمهور، تمام داشته‌هایش را روی برجام گذاشته است، چگونه با این بحران مواجه خواهد شد؟ بحرانی که به زودی سر و صدایش بلند خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top