تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/07/23 - 15:35
کد خبر: 247872

سیدمحمد مرندی در گفتگوی با «خبرنامه دانشجویان ایران»:

کنگره از همان زمان اوباما نقض برجام را آغاز کرده بود

کنگره از همان زمان اوباما نقض برجام را آغاز کرده بود

سیدمحمدی مرندی، استاد دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دانشگاه بیرمنگام انگلیس، درباره برجام و میزان پایبندی آمریکا به آن گفت: کنگره به شدت ضد ایران است، هم در زمان اوباما و هم در ماه های اخیر قوانین جدیدی را تصویب کردند که تماماً نقض برجام است.

پنج شنبه هفته گذشته بود که رئیس جمهور آمریکا تازه ترین سیاست های جدید این کشور را علیه ایران اعلام کرد؛ این موضوع با واکنش های زیادی از سوی مقامات ایران و کشورهای اروپایی روبرو شد، به همین بهانه به سراغ سیدمحمد مرندی استاد دانشگاه تهران و کارشناس ایرانی مسائل آمریکا رفتیم. او فرزند علیرضا مرندی، وزیر بهداشت میرحسین موسوی و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی‌ارشد زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران و دکتری ادبیات انگلیسی از دانشگاه بیرمنگام بریتانیاست. مرندی در حال حاضر استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران است.

مرندی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درباره ارزیابی‌اش از اظهارات اخیر ترامپ گفت: رئیس جمهور به سه دلیل این موضع را گرفته است؛ نخست آن که ترامپ اساساً با اوباما رابطه خوبی ندارد و طرفداران او نیز نگاه منفی نسبت به اوباما دارند و به این دلیل است که ترامپ هر آنچه که دستاورد اوباما باشد با آن مخالفت می کند. به طور مثال اوباماکر که مرتبط با نظام سلامت در آمریکاست و ترامپ از روز اول ریاست جمهوری با آن مخالفت کرد.

وی دومین دلیل اظهارات تند ترامپ رابطه رابطه بسیار نزدیکش با نتانیاهو و عربستان دانست و افزود: چرا که آل سعود به دولت ترامپ باج داده است و از طرفی هم نتانیاهو رابطه خوبی با داماد ترامپ دارد که این ارتباطات باعث شده تا موضع‌گیری‌های ترامپ متأثر از آن‌ها باشد.

مرندی همچنین دلیل سوم را متوجه به مسائل داخلی آمریکا عنوان کرد و افزود: رئیس جمهور آمریکا دائماً در حال درگیر شدن با مخالفین خود است چون هیچ دستاورد عمده ای نداشته است و هیچ یک از لوایحی که مد نظرش بوده که به تصویب برسند، اما تصویب نشدند! چرا که هم دمکرات ها و هم بخش زیادی از جمهوری خواهان مخالف سیاست‌های او هستند. بنابراین بخاطر بی کفایتی ترامپ و هم بخاطر متحد شدن مخالفین با یکدیگر، دستاوردی در سنا و کنگره نتوانست داشته باشد.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در این باب بنظر می رسد که ترامپ بعضی از تشنج‌هایی را که در روابط خارجی خصوصا با ایران بوجود می آورد، برای این است که افکار عمومی را به خارج از کشور معطوف کند. به عنوان مثال آن بمبارانی که در سوریه انجام شد، مشخص بود که دولت از سلاح شیمیایی استفاده نکرد و پژوهشگران MIT آمریکا این قضیه را در یک گزارشی منتشر کردند که دولت سوریه هیچ نقشی در آن اتفاق نداشت، ولی ترامپ با این کار به دنبال فراموشی و به حاشیه کشاندن مشکلات داخلی کشورش را داشت.

وی که از جانبازان دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: همچنان که بیل کلینتون زمانی که با رسوایی اخلاقی مونیکا لوینسکی درگیر بود، اقدام به بمباران کارخانه دارویی سودان کرد با عنوان اینکه آن کارخانه در حال تولید سلاح شیمیایی است در حالی که بعدها مشخص شد این قضیه دروغ است و پس از آن بمباران هزاران سودانی جان خود را از دست دادند و کلینتون با این کار به دنبال به حاشیه کشیدن رسوایی اخلاقی‌اش بود.

مرندی تاکید کرد: به نظر بنده ترامپ اشتباه کرده و این قضیه به ضرر خودش تمام شد، هم به دلیل اینکه شرایط دنیا در حال عوض شدن است چرا که روسیه و چین نسبت به چندین سال قبل قدرتمندتر شدند و هم بخاطر اینکه دولت ترامپ در این یکسال گذشته به قدری رابطه آمریکا با متحدین و همسایگانش بد کرده که بسیاری از این کشورها به مانند مخالفین داخلی‌اش، حاضر نیستند که با او کنار بیایند و برای همین اروپایی‌ها موضع نسبتا محکمی علیه ترامپ گرفتند. اگر این سخنان را کم و بیش مثلا خانم کلینتون بیان می کرد، واکنش سیاستمداران دنیا متفاوت بود.

فارغ‌التحصیل دانشگاه بیرمنگام انگلیس همچنین با اشاره به شبکه‌هایی مثل CNN که همیشه علیه ایران صحبت می‌کنند ولی بخاطر مخالفت شدیدی که با ترامپ دارند، ابراز عقیده کرد: برای اولین بار از ایران دفاع کردند، این دفاعی که صورت گرفته نه بخاطر حبّی است که نسبت به ایران دارند بلکه بخاطر بغضی است که نسبت به ترامپ دارند!

وی درباره سرانجام برجام، ابراز عقیده کرد: کنگره به شدت ضد ایران است، هم در زمان اوباما و هم در ماه های اخیر قوانین جدیدی را تصویب کردند که تماماً نقض برجام است، اما مخالفین ترامپ در کنگره و سنا خیلی زیاد هستند و ممکن است در زمان رأی‌گیری دغدغه اصلی آن ها مخالفت با ترامپ باشد. به طور مثال جان مک کین که فردی افراطی است، وقتی که جمهوری خواهان می خواستند اوباماکر را لغو کنند، مک کین بخاطر کینه ای که نسبت به ترامپ داشت، رأی منفی داد و بخاطر رأی مک کین آن نتیجه‌ای که جمهوری خواهان دنبالش بودند به شکست انجامید. سناتور مک کین بیش از آن که اوباماکر برای او مهم باشد مخالفت با ترامپ مهم بود!

مرندی در پایان گفت: بنابراین ما نمی دانیم که چه اتفاقی برای برجام در کنگره رخ خواهد داد، در هر حال به کنگره اصلا نباید خوش‌بین باشیم ولی از آن طرف هم آمریکا در حال منزوی کردن خود در دنیا است، آن هم نه بخاطر ایران بلکه بخاطر عملکردش نسبت به چین، روسیه، اتحادیه اروپا و... است. از طرفی هم ایران دستاوردهای زیادی در عراق، سوریه، یمن و... داشته که جایگاه او را مستحکم کرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top