تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/07/24 - 11:00
کد خبر: 247955

بارزانی «بن‌بست کردستان» را پیش‌بینی می‌کرد؟

در مســیر باج‌خــواهی

در مســیر باج‌خــواهی

یکی از نکاتی که از روز اول تحولات کنونی کردستان عراق توسط بسیاری از تحلیلگران به آن پرداخته شد این مساله بود که آیا برگزاری همه پرسی استقلال توسط بارزانی یک حرکت استقلال طلبانه‌ی واقعی بر اساس مطالبات قومی است و یا صرفا نمایشی سیاسی برای امتیازگیری از دولت مرکزی عراق است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اصرار بارزانی بر استقلال منطقه‌ی کردستان و موضع گیری‌ها و اظهارنظرهای او در آن مقطع نشان از عزم جدی او برای استقلال منطقه داشت اما در همان مقطع در گزارشی که پیرامون برگزاری این همه پرسی منتشر شد(اینجــــا) به این نکته تاکید شد که منطقه‌ی کردستان به دلیل محدودیت های ژئوپلتیکی و محصور شدن میان سه کشور عراق، ایران و ترکیه که هر سه مخالف برگزاری این همه پرسی بوده و دغدغه‌های مشترک امنیتی پیرامون آن دارند و عدم دسترسی منطقه به آب‌های آزاد برای دسترسی و تعامل با دنیا احتمالا بعد از همه پرسی با وضعیتی سخت و طاقت فرسا مواجه خواهد شد.

این مساله یعنی فشار بر منطقه ی کردستان به واسطه ی محدودیت ژئوپلتیکی آن و استفاده از این وضعیت خاص ژئوپلتیکی در واقع اولین پاسخ سه کشور همسایه به این همه پرسی بود. ایجاد منطقه ی پرواز ممنوع و حرکت به سمت مسدود کردن کامل مرزها در منطقه ی کردستان به عنوان نخستین واکنش دولت های عراق، ایران و ترکیه منطقه ی کردستان را در وضعیتی قرار داد که از موضع گیری های اخیر بعضی از سران آن مانند بارزانی رگه های کمرنگی از عقب نشینی نیز به چشم می خورد.

اظهار نظر اسامه النجیفی معاون رئیس جمهور عراق پیرامون اعلام آمادگی بارزانی برای گفتگو با دولت مرکزی در همین راستا قابل ارزیابی است. البته وضعیت محاصره گونه ی پیش آمده برای منطقه ی کردستان به قدری قابل پیش‌بینی بود که بعید به نظر می‌رسد بارزانی و همفکرانش پیش از برگزاری همه پرسی به آن فکر نکرده باشند و در واقع بیش از پیش این گزاره را در ذهن تقویت می‌کند که همان گونه که ذکر شد این همه پرسی بیشتر با هدف امتیازگیری از دولت مرکزی برگزار شده است.

در واقع اگر بنا به مذاکره ای با دولت مرکزی عراق برای کسب منافع بیشتر در حوزه ی سیاسی و اقتصادی باشد اکنون که این منطقه با برگزاری یک همه پرسی رویکرد جدایی طلبانه ای از خود به جا گذاشته مقطع بهتری برای امتیاز گیری است.

درهمین راستا نکته ی قابل ذکر این مساله است که بارزانی به برگزاری مذاکرات بدون پیش شرط تاکید داشته ولی موضع دولت عراق برگزاری مذاکره در صورت در اختیار قرار گرفتن منطقه توسط دولت مرکزی اعلام شده و این درحالی است که مذاکره بین بغداد و اربیل بدون پیش شرط احتمالا جنبه‌ی فرسایشی پیدا کرده و امکان موفقیت آن بسیار پایین می‌آید.

در همین راستا باید توجه داشت در صورت عدم پذیرش شروط دولت مرکزی از طرف کردها برای مذاکره احتمالا پای برخی از بازیگران خارجی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بیش از پیش به این بحران و به طورخاص مذاکرات باز خواهد شد و همین امر با توجه به منافع گسترده و بعضا متعارضی که این بازیگران در این منطقه دارند باعث پیچیده تر شدن اوضاع شده و حل بحران را سخت تر از قبل خواهد کرد.

در همین راستا به نظر می‌رسد که برگزاری مذاکرات بین دو طرف با اعمال حق قانونی دولت عراق مبنی بر حاکمیت بر این منطقه هم به قوانین بین‌المللی نزدیک‌تر است و هم به واسطه‌ی کاهش فشارهای بین المللی منافع بیشتری را متوجه کردها خواهد کرد.

* گزارش از کاظم عبدالحمیدی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
رکورد
1396/07/24 - 17:49

بارزانی کارش تمومه
ترامپ
1396/07/24 - 17:49

بزارید کردها به حقشون برسن
نوریه
1396/07/24 - 17:50

انقدر به پر و پای این کردها نپیچید؛ بزارید تصمیمشونو خودشون بگیرن.
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top