تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/07/24 - 16:51
کد خبر: 248008

شبکه نوظهور مش نحوه ارتباطات دنیا را دگرگون می‌کند

شبکه نوظهور مش نحوه ارتباطات دنیا را دگرگون می‌کند

شبکه نوظهور مش با مزیت‌های فراوانی که به‌همراه دارد می‌تواند انقلاب بزرگی در نحوه ارتباطات و استفاده از اینترنت ایجاد کند. در این مقاله، با این شبکه بی‌نظیر، مزیت‌ها و کاربردهای آن آشنا می‌شویم.

خبرنامه دانشجویان ایران: شبکه نوظهور مش با مزیت‌های فراوانی که به‌همراه دارد می‌تواند انقلاب بزرگی در نحوه ارتباطات و استفاده از اینترنت ایجاد کند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این مقاله، با این شبکه بی‌نظیر، مزیت‌ها و کاربردهای آن آشنا می‌شویم.

تعریف شبکه مش
در یک شبکه معمولی وایرلس، روتر وایرلس به‌مودم وصل می‌شود و شروع به‌انتشار سیگنال برای دستگاه‌های دیگر می‌کند. اگر سیگنال ضعیف باشد، از یک ریپیتر استفاده می‌شود تا طیف پوشش‌دهی سیگنال‌های روتر را افزایش دهد. در یک شبکه، تنها روتر است که دیتا توزیع می‌کند.

اما، شبکه مش کاملا متفاوت است. این شبکه دارای چندین نود نسبتا کوچک است. در این شبکه، هر کدام از نودها به‌نوبه خود دیتا را تقویت کرده و در توزیع و انتشار این دیتا در سطح شبکه مشارکت می‌کنند. شبکه مش در هر دو شبکه باسیم و وایرلس قابل استفاده است، اما معمولا برای ارتباطات وایرلس به‌کار می‌رود. این نودها نه‌تنها در توزیع دیتا مشارکت دارند، بلکه با یکدیگر هم در ارتباط هستند. صدها نود متصل روی شبکه می‌توانند اتصال شبکه را به‌اشتراک بگذارند. یعنی، فضایی که این نوع شبکه پوشش می‌دهد خیلی بزرگ‌تر از فضایی است که شبکه‌های معمولی و سنتی با تکیه بر روترهای وایرلس پوشش می‌دهند.

نودهای مش در حقیقت توزیع‌کننده‌های کوچک رادیویی هستند که مشابه روترهای وایرلس عمل می‌کنند. این نودها از استانداردهای معمول وای‌فای مانند 802.11ab استفاده می‌کنند.

دو نوع شبکه مش وجود دارد: آن‌ها می‌توانند با یکی از روش‌های روتینگ یا فلادینگ پیام‌ها را تقویت و ارسال کنند. در روش فلادینگ یا سیل‌آسا سیگنال به همه نودها ارسال می‌شود. اما در روتینگ، پیام‌ها در طول یک مسیر و با پرش از یک نود به‌نود دیگر ارسال می‌شوند تا سرانجام به‌مقصد موردنظر برسند. نودها به‌گونه‌ای برنامه‌ریری شده‌اند که نرم‌افزار به آن‌ها می‌گوید که چگونه در یک شبکه بزرگ‌تر با یکدیگر در تعامل باشند.

روش روتینگ دینامیک به‌نودها کمک می‌کند تا خودشان به‌صورت خودکار سریع‌ترین و امن‌ترین مسیر را برای عبور دیتا انتخاب کنند. هر نود حاوی یک نرم‌افزار خود-ترمیم است. در شبکه‌های بزرگ معمولا بیشتر از یک مسیر در دسترس است. این ترکیب باعث می‌شود تا روش روتینگ نسبتا اطمینان‌پذیر باشد.

مزیت‌ها
بزرگ‌ترین مزیت شبکه مش کوچک بودن نودهاست و این‌که می‌توانند واقعا وایرلس باشند. در این شبکه، فقط یک نود به‌مودم وصل می‌شود و سیگنال اینترنت را توزیع می‌کند. سایر نودها تنها به‌یک منبع تغذیه نیاز دارند. خانه‌ها و شرکت‌های کوچک می‌توانند نودها را در جاهایی که سیگنال اینترنت ضعیف است استفاده کنند، اما حتما باید نزدیک به‌پریز برق باشند. برای کاربردهای بزرگ‌تر می‌توان از باتری و پنل‌های خورشیدی استفاده کرد.

اگر قرار است نودها در فضای بیرونی قرار گیرند باید از شیلدهای مقاوم در برابر شرایط سخت آب‌وهوایی استفاده کرد. اندازه کوچک این نودها باعث می‌شود تا بتوان از آن‌ها در هر جایی استفاده کرد.

یکی دیگر از مزیت‌های شبکه مش سیگنال‌های قوی است. هر چه فاصله بین دستگاه و نزدیک‌ترین نود وایرلس کم شود، قدرت سیگنال بیشتر می‌شود. از جمله نام‌های معروفی که در حال حاضر شبکه‌های مش خانگی تولید می‌کنند می‌توان از لینک‌سیس Velop، نت‌گیر اوربی، گوگل وای‌فای و ایرو نام برد.

مصارف خانگی
محبوبیت شبکه‌های مش برای مصارف خانگی و کسب‌وکارها روزبه‌روز در حال افزایش است. خانه‌های بزرگی که تا پیش از این پوشش‌دهی اینترنت در آن‌ها با استفاده از شبکه‌های قدیمی و مرسوم دشوار بود به‌کمک شبکه‌های مش از پوشش مناسب و قدرت کافی برخوردار خواهند بود. هم‌چنین، خانه‌هایی که دارای چندین طبقه هستند یا به‌دلیل استفاده از مواد فلزی یا بتنی به‌عنوان یک مانع در برابر سیگنال اینترنت عمل می‌کنند با استفاده از شبکه مش به‌راحتی از سرویس اینترنت بهره‌مند می‌شوند. سازندگان محصولات شبکه در حال تولید نودهایی هستند که هم از نظر شکل ظاهری زیبا هستند و هم این‌که با محیط داخلی خانه سازگاری دارند.

استفاده ساده و آسان
نصب، راه‌اندازی و استفاده از شبکه‌های مش فوق‌العاده ساده است. برای راه‌اندازی آن، حتی به‌کامپیوتر هم نیاز ندارید. تنها کافی است اسمارت‌فون داشته باشید. این شبکه‌ها معمولا با یک اپ رایگان همراه هستند که شما را در مراحل نصب راهنمایی می‌کنند. یکی از نکات جالب این اپ، توانایی آن در تعیین محل قرارگیری هر نود به‌منظور حداکثر پوشش است. خیلی از آن‌ها به‌طور خودکار کانال وای‌فای و باند رادیو را برای بهترین حالت استفاده فراهم می‌کنند.

مدیریت این شبکه‌ها با استفاده از اسمارت‌فون خیلی ساده است. به‌کمک اپ تمام دستگاه‌های شبکه را مشاهده می‌کنید و هیچ فرآیند پیچیده و سختی وجود ندارد. در برخی از موارد می‌توانید با تکان دادن دست یا فشردن یک دکمه به‌دستگاه‌های موجود در شبکه اولویت بدهید.

سایر کاربردها
کاربردهای شبکه‌های مش نامحدود است. شهرها و شهرداری‌ها با استفاده از این شبکه قادر به‌پوشش تمام نقاط شهر هستند. مکان‌های دورافتاده، دور از دسترس و کشورهای در حال توسعه از جمله جاهایی هستند که شبکه مش در آن‌ها کاربرد فراوانی دارد. این شبکه‌ها قادر به‌مدیریت حجم عظیمی از دیتا هستند. در نتیجه، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و هتل‌ها بیشترین منفعت را از راه‌اندازی این شبکه می‌برند. از آن‌جایی که، نصب و راه‌اندازی آن‌ها ساده است برای رویدادهای موقت مانند همایش‌ها، کنسرت‌ها و مسابقات ورزشی کاربرد زیادی دارند. مطمئنا در آینده نزدیک شاهد استفاده بیشتر از شبکه‌های مش در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top