تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/07/25 - 11:54
کد خبر: 248081

رئیس سازمان استخدامی: 3.2 میلیون بیکار داریم

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: اگر روند رشد هزینه‌های جاری متوقف نشود، ممکن است در چند سال آینده هیچ منابعی برای عمرانی‌ها وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی در دومین کنفرانس مدیریت منابع انسانی که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، به نرخ مشارکت و بیکاری اشاره کرد و اظهار داشت: کمیت نرخ مشارکت سال 95 نشان می‌دهد، حدود 26 میلیون و 500 هزار نفر که متقاضی کار هستند و همچنین 12.4 درصد نزدیک به 3 میلیون و 200 هزار نفر بیکار وجود دارد. البته برخی نیروی جدید بوده و برخی نیز انباشته متقاضیان هستند که جایگاه شغلی مناسبی پیدا نکرده‌اند.

وی افزود: حدود 23 میلیون و 300 هزار شاغل داریم که اعم از بخش عمومی و خصوصی که مشغول به کار هستند. از این تعداد 3.5 میلیون نفر در بخش عمومی اعم از دولتی، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی بوده که 15 درصد شاغلین می‌شود. 

رئیس سازمان اداری و استخدامی با بیان اینکه از 3.5 میلیون نفر شاغل در بخش عمومی 2 میلیون و 400 هزار کارمند مستقیم دولتی داریم، گفت: یک میلیون و صد هزار نفر در دیگر دستگاه‌ها هستند، بنابراین کارمندان دولت 10 درصد نیروی کار کشور را تشکیل می‌دهند که تأثیر به سزا و بیشتری در تصمیمات نسبت به سهم خود در اداره کشور دارند.

انصاری یادآور شد: مجوزها توسط این 10 درصد ارائه شده و اجرا، نظارت، ایجاد تغییرات، وضع قوانین و تصمیم‌سازی دست این 10 درصد است. همچنین بخش قابل توجه کارهایی که در بنگاه‌های بزرگ انجام می‌شود، متأثر از کار این 10 درصد درون دولت است. 

وی با اشاره به اینکه مبنای شکل‌گیری بسیاری از بنگاه‌ها نیز دولت است، تصریح کرد: مدیریت منابع انسانی از سوی متولیان دولتی کمتر دنبال شده است، بسیاری از یافته‌های علمی در مورد مدیریت منابع انسانی قابل انطباق با وضعیت ادارات و بنگاه‌ها نیست مثلاً آنجایی که گفته شد برای کارمند پرداخت‌ها 6 درصد و 65 درصد، فرهنگ سازمانی اثرگذار است، باید گفت حداقل در 20 سال اخیر فرهنگ سازمانی قابل اعتنایی نداشتیم، اما پرداخت‌ها بسیار مهم بوده است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با طرح این سؤال که چرا گروه‌هایی مثل شرکت مشاوره‌ای مکنزی و هاروارد در کشور ما شکل نگرفته است، گفت: در حال حاضر با ابرچالش و بحران صندوق‌های بازنشستگی روبه‌رو هستیم که بسیار نگران‌کننده است. توجیه اقتصادی ندارد که یک کارمند 30 سال  25 درصد حقوق پرداخت کند و هنگام بازنشستگی بیش از 100 درصد دریافت کند. گروه‌های مشاور خارجی برای مشاوره آمدند، اما گروه داخلی و بومی نداشتیم که دولت را کار بدهد البته هیچ چیز جدیدی جز آنچه که می‌دانستیم و قبل از مشاوره آنها به آن رسیده بودیم، ارائه نشد. 

انصاری تأکید کرد: با شرایط فرهنگی ادارات راهکارها ساده اجرا نمی‌شود. 

وی با اشاره به اینکه اخیراً گزارشی در مورد وضعیت ادارات به دولت ارائه شده است، یادآور شد: چرا اصلاحات و برنامه‌ها در نظام اداری نتیجه‌بخش نیست، در برنامه‌های توسعه‌ای اقدامات مبسوطی برای اصلاح نظام اداری وجود دارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، این اقدامات نتوانسته آن طور که انتظار می‌رود موفق باشد. وقتی گزارش را ارائه کردم برخی نکاتی داشتند و عنوان می‌کردند نیروهایی از سازمان ما برنامه‌ها را که علیه خود می‌بینند مانند محدودیت و حذف پست‌های مدیریتی آن را اعمال نمی‌کنند. 

رئیس سازمان اداری و استخدامی با تأکید بر اینکه 97 هزار مدیر تا سطح رئیس اداره در کشور داریم، گفت: اگر واحدهای عملیاتی مانند رئیس یک بیمارستان و مدیر مدرسه را هم به آنها اضافه کنیم 247 هزار مدیر اجرایی از سطح عالی تا عملیاتی داریم، بنابراین هر گونه اصلاح ساختاری را که بخواهیم اجرا کنیم که منجر به حذف بخشی از آنها می‌شود، مقاومت می‌کنند. 

به گفته انصاری، تعداد مجوزهای شرکت‌های مشاوره‌ای مدیریت آنقدر کم است که نمی‌شود اصلاح نظام اداری کشور را معطل آن کرد، در حوزه اصلاح ساختار و تغییرات فقیر هستیم. این همه سد و پروژه عمرانی در کشور با وجود گروه‌های مشاور و مهندسی داخلی اجرا و عملیاتی می‌شود، اما در بحث مشاوره‌ای مدیریت اصلاً دنبال نظام اجرایی آن نبودیم که به دولت سرویس دهند. اصلاح نظام اداری در کشور پیچیده شده است. 

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع هزینه‌های جاری دولت اشاره کرد و تصریح کرد: هر گونه اصلاح در نظام اداری باید منجر به کاهش هزینه شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، اساساً اصلاحی صورت نگرفته است. سال 95 بالغ بر 238 هزار میلیارد تومان عملکرد بودجه بوده است که 208 هزار میلیارد تومان صرف هزینه جاری و 32 هزار میلیارد تومان به عمرانی‌ها اختصاص یافت. به لحاظ منابع 30 هزار میلیارد تومان عمرانی‌ها اوراق و در واقع قرض بوده است و از درآمدهای مالیاتی، گمرکی که رقم 210 هزار میلیارد تومان بوده 208 هزار میلیارد تومان صرف هزینه جاری شد. 

وی تأکید کرد: این چیزی شبیه جهنم است و هزینه‌ها دائم در حال رشد است اگر روند هزینه‌های جاری طی 2، 3 سال آینده متوقف نشود هیچ منابعی برای عمرانی‌ها نخواهیم داشت، در حالی که اساساً دولت‌ها وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها را دارند. 

این مقام مسئول با طرح این سؤال که اصلاح چگونه باید انجام شود به تئوری‌های مدیریتی دانشگاه‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این تئوری‌ها با اصلاح موردنیاز سازگاری ندارد، بنابراین چه مدلی می‌تواند بومی باشد. ظرف 2 تا 3 سال آینده چیزی نمی‌ماند که برای اصلاح نظام اداری بدهیم. به شدت انتظار داریم و دولت دنبال آن است که کمک‌های لازم را صورت دهد تا نظام اجرایی و خدمات مشاوره‌ای مدیریت شکل بگیرد. 

انصاری ادامه داد: برای جهت‌گیری نحوه ایجاد و شکل‌گیری مشاوره‌های مدیریت، دولت‌ حاضر است یارانه پرداخت کند، تا این کاستی رفع شود و راهبردهای حوزه نیروی انسانی ایجاد شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top