تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/08/02 - 23:30
کد خبر: 248671

درخشش تیم کمیکار دانشگاه خلیج‌فارس در مسابقات اسپانیا

درخشش تیم خلیج‌فارس در جام‌ قهرمانی کمیکار مسابقات اسپانیا انعکاسی جهانی برای نام بلند خلیج‌فارس شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، کمیکار مسابقه‌ای خلاقانه برای دانشجویان رشته مهندسی شیمی است که هرساله در جهان در دو بخش طراحی پوستر ماشین و دیگری عملکرد و کارایی ماشین برگزار می‌شود این مسابقات امسال در اواسط مهر ماه در بارسلونای اسپانیا با حضور نمایندگانی از 23 کشور برگزار شد که در این میان دانشگاه خلیج فارس بوشهر توانست با کسب جام قهرمانی در  مسابقات خوش بدرخشد.

*پوش: ماشین تیم خلیج فارس از ایده های متفاوت خلق شد

محمد خلیل پوش، یکی از اعضای اصلی تیم کمیکار دانشگاه خلیج فارس بوشهر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تیم ما متشکل از دانشگاه خلیج فارس و دانشگاه جامع علمی کاربردی بوشهر بود.

دانشجوی مهندسی شیمی ادامه داد: ما تجربه اولمان بود و ابتدا هدف قهرمانی نداشتیم ولی به مرور زمان که کار را شروع کردیم و تست هایی که انجام دادیم دیدیم امکان مقام آوردن برای تیم ما وجود دارد و فقط برای اول شدن رفتیم.

وی با اشاره به اینکه سرپرست تیم احمد آذری از اعضای هیأت علمی دانشگاه بود، تصریح کرد: ابتدا آقای زاهدی زاده با این مسابقات آشنا شدند؛ سپس با بنده و دکتر آذری صحبت کردند، بعد از این صحبت دکتر آذری مشوق خوبی برای تشکیل تیم و شروع کار بودند.

پوش تاکید کرد: کار ما با ایده های متفاوتی شکل گرفته بود و با سایر تیم هایی که شرکت کرده بودند، خصوصا در بحث سیستم ترمز تفاوت داشت.

دانشجوی مهندسی شیمی افزود: در مسابقات کمیکار باید ماشینی می‌ساختیم که سوخت آن از مواد و محلولهای شیمیایی که با محیط زیست سازگاری دارند، باشد.

وی با اشاره به اینکه این سیستم ماشین دو اصل نیروی محرکه و ترمز دارد، ادامه می‌دهد: نیروی محرکه برای تولید برق؛ یعنی قسمت های برقی که در ماشین وجود دارد و راه اندازی آن است.

پوش به پروژه تیم خلیج فارس اشاره داشته و تصریح کرد: بخش حرکت یا همان نیروی محرکه ماشینی که تیم ما ساخت شامل پیل الکتروشیمیایی مس_منیزیم به همراه محلول های مس سولفات و سدیم سولفات با غلظت مشخص بود که این دو محلول نقش الکترولیت را ایفا میکنند و درنهایت برق ماشین بدین صورت تامین میشود.

عضو تیم کمیکار دانشگاه خلیج فارس ادامه داد: سیستم ترمز ماشین ما واکنش تغییر رنگ میان محلولهای سدیم هیدروکسید و مس سولفات میباشد که فنل فتالیین نقش شناساگر را ایفا میکند در واقع تغییر رنگ حاصل از این واکنش باعث توقف ماشین میشود.

وی اضافه کرد: از طرفی برای توقف ماشین در مسافتهای مختلف از تغییر غلظت محلول مس سولفات در سیستم ترمز استفاده می شود.

* رکورد جهان را با کمترین خطا  زدیم

مسابقات کمیکار یازده سال است در سطح کشور نیز در حال برگزاری است در رابطه با تفاوت سطح برگزاری مسابقات کشوری و جهانی محمد خلیل پوش به ما اینگونه گفت: به نظرم سطح مسابقات کشوری فشرده تر و دقت اندازه گیری اش بالاتر بوده و رقابتهایش نزدیک تر است طوری که در مسابقه وقتی میخواستند تیم های برتر را اعلام بکنند ما شک داشتیم که اول یا دوم می شویم.

دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر ادامه داد: مسابقات جهانی شور و هیجان خاص خود را دارد از همه دانشگاه های خوب دنیا می آیند.

وی با تأکید بر اینکه ملاک تیم این دانشگاه تنها روی سکو رفتن نبود، ادامه داد: ما بعد از مسابقات کشوری و پس از تمریناتی که داشتیم هدفمان این بود که در مسابقات جهانی مقام اول را بیاوریم که به کمک خداوند توانستیم رکورد جهان را هم بزنیم.

پوش در بخش دیگری از گفت و گو با اشاره به اینکه مسابقات کمیکار دو ران دارد، تصریح کرد: در مسابقه کشوری میانگین گرفته میشود ولی در مسابقه جهانی کمترین خطا را ملاک قرار می دهند.

عضو تیم کمیکار دانشگاه خلیج فارس با بیان اینکه روز مسابقه متراژی مشخص می شود که در مسابقات کشوری و جهانی مقدار آن متفاوت است، تصریح کرد: در مسابقات کشوری مقداری وزنه هم روی ماشین قرار میگیرد اما در مسابقات جهانی به جای وزنه آب روی ماشین قرار می دهند.

وی عنوان کرد: قاعده‌ی مسابقه این است؛ هر متراژی که قرعه کشی شد ماشینی که کمترین خطا را نسبت به آن متراژ داشته باشد اول می شود.

پوش با ابراز خرسندی تصریح کرد: ما در مسابقات کشوری با 1.7 سانتی متر  و در مسابقات جهانی  با 6 میلی‌متر توانستیم رکورد جهان را بزنیم، البته به خاطر تمریناتی که طی این دو سال داشتیم قابل پیش بینی بود.

*دانشگاه پس از مسابقات ملی و جهانی از تیم خلیج فارس تقدیری نکرد

عضو تیم کمیکار دانشگاه خلیج فارس در ادامه گفت‌و‌گو با بیان اینکه تیم از طرف دانشگاه قبل از مسابقات حمایت خاصی نشد، اظهار داشت: فقط دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه خلیج فارس بود که حمایت می کرد و پس از اواسط کار مبلغ کمی را به تیم کمک کرد اما بعد از اینکه ما مقام آوردیم و برگشتیم دانشگاه هم کمک هایی کرد.

این دانشجوی مهندسی شیمی گفت: البته از سمت دانشگاه پس از مسابقات ملی و جهانی تقدیری از ما صورت نگرفته و فقط دانشکده ما بلافاصله پس از برگشت از تیم تقدیر کرد.

وی از زمانی که برای تمرینات سپری می‌کردند برایمان بیان گفت: اعضای تیم چون جزء پنج نفر برتر رشته هایمان بودیم بعد از مسابقات کشوری به درسهایمان هم می رسیدیم و معدل بچه ها هم به واسطه همین اتفاق بالاتر نیز رفت با وجود اینکه بیشتر وقتمان را در آزمایشگاه بودیم.

پوش در پایان گفت و گو با خبرنگار ما اضافه کرد: ما سعی میکردیم زمان آزمایشگاه رفتنمان را با کلاسها هماهنگ کنیم طوری که با یکدیگر منافات نداشته باشند ولی اگر هم نهایتا ضرورت داشت با دکتر آذری و ریاست دانشکده صحبت میکردیم بعضی کلاسها را برایمان هماهنگ کنند.

*آذری: آمادگی خوب تیم خلیج فارس تیم دوم را به انصراف کشاند

در ادامه گزارش به سراغ سرپرست تیم کمیکار دانشگاه خلیج فارس بوشهر رفته و به گفت و گو نشستیم.

احمد آذری عضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در ابتدای گفت و گو با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات جهانی کمیکار تیم‌هایی از 23 کشور مختلف دنیا همچون لهستان، چین، آمریکا، کانادا و قطر و ... شرکت داشتند، گفت: این مسابقات همزمان با دهمین کنگره بین المللی مهندسی شیمی و یازدهمین کنگره اروپایی مهندسی شیمی در سال 2017 در کشور اسپانیا برگزار شد؛ تیم ما علاوه بر اینکه موفق به کسب جام قهرمانی شد گواهی بهترین عملکرد مسابقات را نیز اخذ کرد.

آذری در رابطه با آمادگی این تیم بیان داشت: آمادگی تیم خلیج فارس بسیار عالی بود به گونه‌ای درمسابقات ظاهر شد که تیم دوم از ادامه مسابقات منصرف شد و جایی برای برای بهبود اولیه خودش ندید و تیم ما با اقتدار کامل مقام قهرمانی را کسب کرد.

سرپرست تیم کمیکار دانشگاه خلیج فارس بوشهر اضافه کرد: استارت اولیه پروژه از مهر 94 بود که بعد از یک سال و نیم از شروع کار ما مسابقات کشوری در اسفند 95 برگزار شد و تا آن زمان ما توانسته بودیم ساخت و طراحی ماشین را به پایان برسانیم.

وی عنوان داشت: بعد از قهرمانی در مسابقات کشوری نیاز به یک سری اصلاحات در ماشین و تقویت کار بود چون متراژ مسافت ماشین هم در مسابقات اسپانیا متفاوت بود ما در یک بازه زمانی تقریبا 5-6 ماهه توانستیم مجددا ساخت و طراحی ماشین را آغاز کرده و اتمام برسانیم.

*به دنبال تولید برق ماشین از جلبک هستیم

آذری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر مشغول به تیم سازی جدید از بین دانشجویان کارشناسی هستند، اظهار داشت: در تلاش هستیم بتوانیم از جلبک برای تولید برق استفاده بکنیم و در مراحل بعدی مسابقات شرکت بکنیم.

سرپرست تیم کمیکار دانشگاه خلیج فارس بوشهر در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه دانشگاه امیرکبیر در بخش بهترین پوستر و دانشگاه کاشان در بخش طراحی عنوان بهترین دانشگاه را از آن خود کردند، گفت: تیم قهرمان هم که تیم ما شد، تیم دوم از چین و تیم سوم از قطر بود.

*هاشمی‌فرد: سیستم ماشین در مسابقات کمیکار نباید احتراق درونی باشد

در بخش پایانی گزارش با سید عبدالطیف هاشمی فرد رئیس دانشکده نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در رابطه با مسابقات کمیکار به گفت و گو می‌پردازیم.

هاشمی‌فرد با اشاره به اینکه مسابقات کمیکار درون دانشگاهی نیز برگزار می‌شود، اضافه کرد: در این مسابقات هر دانشگاهی در کشور میتواند تیم داشته باشد بعدا تیم ها به دور کشوری راه پیدا می‌کنند.

رئیس دانشکده نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: در سطح کشوری تیم ها آئین نامه خاصی دارند و برگزیدگان آنها اول تا سوم میتوانند در مسابقات بین المللی شرکت بکنند.

وی با بیان اینکه لفظ کمیکار بر گرفته از واژه Chemistry- engineering- car  است، توضیح داد: این واژه یعنی ماشین مهندسی شیمی و در این مسابقات برای اینکه بحث خلاقانه و مسائل زیست محیطی مطرح باشد و در آئین نامه جهانی گفته شده ماشین هایی که ساخته میشود باید از یک نوع سیستمی که احتراق آن درونی نباشد، پیروی کنند و منجر به حرکت شود.

هاشمی‌فرد ادامه داد: معمولا اساتید، دانشجوها و تیم ها به سمت واکنش ها و فرایندهای دیگر شیمیایی برای تبدیل واکنش ها و انرژی حاصل از آنها برای حرکت می‌روند.

رئیس دانشکده نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر با اشاره به اینکه دانشگاه خلیج فارس قبلا رتبه سوم کشوری را داشته است، بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی هم در این بین پس از مقام اول کشوری که تیم دانشگاه خلیج فارس آورد، وارد شد و حمایت های معنوی و مادی خوبی کرد.

* Persian gulf ؛ انعکاس جهانی بر نام بلند خلیج فارس

وی در پایان با تأکید بر اینکه اعضای این تیم دانشگاه اولین بار بود که به مسابقات جهانی اعزام می‌شدند، عنوان کرد: خلاقیتی که تیم به خرج داد اسم تیم را  Persian gulf گذاشته بودند که در واقع یک انعکاس جهانی هم بر نام بلند خلیج فارس هم باشد.

سخن پایانی...

هرچند موفقیت تیم خلیج فارس و تیم هایی که از دانشگاه های امیرکبیر و کاشان در این مسابقات شرکت کرده بودند باعث خرسندی مردم ایران و خصوصا جامعه علمی شد اما امیدواریم مسئولین علی الخصوص رؤسای دانشگاه ها نه تنها حامی بلکه هدایت کننده و پیش برنده خوبی برای استفاده از چنین ظرفیت های بالقوه‌ای در دانشگاه ها باشند تا روز به روز شاهد موفقیت های بیشتر جوانان این مرز و بوم باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top