تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/08/04 - 11:53
کد خبر: 248774

انتشار منشور حقوق فرهنگی دانشجویان

براساس منشور حقوق دانشجویی، دانشجویان می توانند نهادهای اجتماعی متنوعی تأسیس کنند. این نهادها می توانند در زمینه های علمی و یا مذهبی، ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و... فعالیت کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، «منشور حقوق دانشجویی» اخیرا توسط معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با هدف آگاه شدن دانشجویان از حقوق خود به دانشگاه ها ابلاغ شد، این منشور از ۶ فصل و ۶۸ ماده تشکیل شده است که فصل پنجم آن به حقوق فرهنگی و اجتماعی دانشجویان اختصاص دارد که به شرح زیر است :

عضویت و فعالیت در نهادهای اجتماعی و فرهنگی
دانشجویان حق دارند در نهادهای اجتماعی و فرهنگی دانشگاه عضو شوند و در آن ها فعالیت کنند. ازجمله این نهادها انجمن های علمی دانشجویی و کانون های فرهنگی و هنری دانشجویان است دانشجویان تمام گرایش ها و مقاطع تحصیلی یک رشته دانشگاهی اعضای انجمن علمی متناظر با همان رشته به شمار می روند و نیاز به ثبت نام ندارند؛ اما فعالیت در کانون ها نیازمند عضویت داوطلبانه دانشجویان در آن هاست.

تأسیس نهادهای اجتماعی و فرهنگی
دانشجویان حق دارند نهادهای اجتماعی متنوعی تأسیس کنند. این نهادها می توانند در زمینه های علمی و یا مذهبی، ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و... فعالیت کنند. ازجمله مهم ترین این نهادها که سازوکار تأسیس و فعالیت در آن ها مشخص است، می توان به انجمن علمی دانشجویی و کانون فرهنگی و هنری اشاره کرد.

تشکیل انجمن علمی بین رشته ای، شورای دبیران انجمن های علمی دانشجویی دانشکده و دانشگاه، و اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی ازجمله دیگر نهادهایی است که دانشجویان حق تأسیس آن ها را دارند. حمایت از انجمن های علمی دانشجویی و نظارت بر عملکرد آن ها برعهده شورای حمایت و نظارت بر انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی است. مجمع های تخصصی کانون های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشجویان دانشگاه های کشور نیز از جمله نهادهای دیگری است که دانشجویان حق دارند آن را تأسیس کنند.

فعالیت مطبوعاتی علمی، فرهنگی و اجتماعی
همه دانشجویان حق دارند برای راه اندازی نشریه به طور مستقل به دبیرخانه نشریات دانشجویی دانشگاه مراجعه کنند و پس از اخذ مجوز، مطالب علمی، فرهنگی و اجتماعی خود را منتشر کنند. انجمن های علمی دانشجویی و کانون های فرهنگی نیز می توانند به عنوان شخصیت حقوقی، در حوزه فعالیت خود نشریه داشته باشند.

برگزاری و شرکت در اردوهای دانشجویی
برگزاری اردو و یا شرکت در اردوهای برگزارشده توسط سایر نهادها، از حقوق دانشجویان است. طبق ضوابط، برگزاری هر اردو یا سفر دانشجویی که به نحوی از امکانات دانشگاه استفاده کرده یا در فضای دانشگاه اطلاع رسانی و هماهنگی شود، مستلزم اخذ مجوز از شورای فرهنگی دانشگاه است.

معرفی و ابلاغ سرپرست اردوهای فرهنگی وعلمی بر عهده معاونت فرهنگی، اردوهای آموزشی بر عهده معاونت آموزشی و اردوهای ورزشی بر عهده معاونت دانشجویی یا ورزش دانشگاه است.

همچنین می بایست اطلاع رسانی درباره برگزاری اردوها ازسوی برگزارکننده اردو به صورت علنی و عمومی انجام شود تا تمام دانشجویان واجد شرایط به صورت عادلانه، حق ثبت نام در اردو را داشته باشند.

سفرهای عمره دانشجویی (زیر نظر ستاد عمره دانشجویی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه ها)، اردوی راهیان نور (زیر نظر ستاد مرکزی راهیان نور) و اردوهای جهادی ازجمله اردوهای متداول دردانشگاه ها هستند.

نمایندگی و مشارکت در شوراهای دانشگاه
شوراهای تخصصی، کمیته ها و هیات های گوناگونی در دانشگاه وجود دارد که دانشجویان حق دارند در برخی از آن ها نماینده داشته باشند. یکی از مهم ترین آن ها شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است که طبق آیین نامه مدیریت دانشگاه ها نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه و نماینده بزرگ ترین تشکل اسلامی دانشجویی دانشگاه در آن عضویت دارند. همچنین دانشجویان حق دارند در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی و شورای انضباطی نیز نماینده داشته باشند.

شرکت در جشنواره ها و مسابقات فرهنگی و اجتماعی
دانشجویان حق دارند در جشنواره ها و مسابقات متعدد فرهنگی که به صورت دوره ای در دانشگاه های کشور برگزار می شود، شرکت کنند. برخی از این جشنواره ها عبارت است از: جشنواره ها و مسابقات دانشجویی قرآن کریم، جشنوار ه ملی حرکت ویژه انجمن های علمی دانشجویی کشور، جشنواره نشریات دانشجویی ویژه نشریات دانشجویی کشور، جشنوار ه رویش ویژه کانون های فرهنگی و هنری و ...

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top