تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/08/07 - 08:32
کد خبر: 248972

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی علوم چه می‌گویند؟

روز «سرنوشت‌ساز» دولت در خانه ملت +عکس و فیلم

روز «سرنوشت‌ساز» دولت در خانه ملت +عکس و فیلم

سخنرانی رئیس جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی علوم و نیرو، در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صبح امروز رئیس جمهور برای دفاع از غلامی و اردکانیان در صحن مجلس حاضر شد و لحظاتی پیش سخنرانی خود را برای دفاع از این دو وزیر پیشنهادی آغاز کرد.

حسن روحانی دقایقی پیش به همراه جمعی از وزرای کابینه دوازدهم جهت دفاع از برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در جلسه علنی مجلس حاضر شد.

* روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم: به عهد خود درباره دانشگاه‌ پایبندم
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز(یکشنبه) در صحن علنی مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: معرفی وزیر علوم کمی به تاخیر افتاد. البته شاید این تاخیر، خواصی هم داشت. این تاخیر نشان داد فضای جامعه ما و به ویژه دانشگاهیان نسبت به سرنوشت دانشگاه و علم تا چه حد حساس است.

* همه نکاتی که در روزهای اخیر راجع به دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال دانشگاه، آینده دانشجویان و شیوه فعالیت تشکلهای دانشجویی مطرح شد، نشان داد که دانشگاه زنده است. اساتید ما فعالند و به سرنوشت خود توجه دارند. مفهوم آن اهمیت علم و دانشگاه و سرزنده بودن نسل جوان و دانشگاه ها است. از همه آنهایی که در این زمینه سخن گفتند و نقد کردند سپاسگزارم.

* هر آنچه در انتخابات 92 و 96 راجع به محیط دانشگاه، امن بودن و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها ، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و اساتید مطرح کردیم، همچنان به این عهد خود وفادار خواهیم بود.

* در این‌جا در محضر نمایندگان ملت ایران عرض می‌کنم، مبنای من در نحوه سلوک با وزرایی که تا امروز انتخاب شده‌اند و دو وزیری که ان‌شاءالله به کمک شما امروز انتخاب خواهند شد،  پیوست حکم است.

* تمام وزرای ما در دولت دوازدهم در کنار حکم وزیری، یک پیوست حکم هم دارند و در آن پیوست حکم دقیقا مشخص شده که قدم به قدم اولویت دولت دوازدهم در اجرای ماموریت آن‌ها چیست و بطور منظم دولت این پیوست را پایش خواهد کرد و سه ماه به سه ماه آن را ارزیابی می‌کند.

قول رئیس جمهور به دانشجویان

* مبنای من با وزرا برای ادامه کار یا توقف آن پیوست احکام آنهاست که آن پیوست هم استخراج شده از برنامه دولت است که ملت ایران به آن رای داده‌اند همچنین  برگرفته از اسناد بالادستی قانونی است که نسبت به وزارتخانه‌ها و دولت وجود دارد و در اختیار همه ماست.

* البته نیازی به گفتن ندارم و همه شما نمایندگان محترم می‌دانید که هماهنگ کردن برای معرفی وزیر به مجلس در برخی از موارد طولانی‌تر خواهد بود. هماهنگی برخی از وزارتخانه‌ها آسان تر و برخی طولانی‌تر انجام می‌شود.

* ما صبر و حوصله و تعامل کردیم،‌ اما معامله نکردیم. من بر سر دانشگاه، آزادی آن، امنیت و آینده دانشجویان و خطی که دولت از ابتدا اعلام کرده با هیچ کس معامله نکردم و بدانید معامله نخواهم کرد؛ آنچه وعده من با ملت بوده و به حول و قوه الهی به شرط حیات تا روز آخر دولت ادامه خواهد یافت و شما نمایندگان و مردم به خوبی شاهد خواهید بود.

* نیازی نیست با عجله راجع به افراد قضاوت کنیم. من از هیچ کدام از معیارهایی که برای انتخاب وزیر علوم بود، کوتاه نیامدم. ممکن است انتخاب ها و زمان طولانی شده و برای ایجاد هماهنگی این فرصت 60 – 70 روزه بود، اما من پای همه اصولم ایستاده‌ام .

* من به آقای دکتر غلامی که استادی با تجربه و دارای مراحل علمی طی شده در علم و پژوهش و از اساتید بنام و برجسته است و کار مدیریت را در ستاد دانشگاه مدیریت دانشکده و دانشگاه انجام داده صحبت کردم و همه شرایطم را با او در میان گذاشتم، کما اینکه با افراد دیگری هم برای وزارت علوم صحبت شد، ولی نشد به مجلس معرفی شوند اما با آنها هم این شرایط را هم مطرح کرده بودم.

* اولین شرط من با وزیر علوم این بود که محیط دانشگاه از آن همه دانشجویان، احزاب، جناح‌ها و تفکرهای مختلف است.

* این تاکید من به آقای غلامی بود که هیچ کس در دانشگاه و هیچ انجمن،‌ جمع و جناحی در داخل دانشگاه نباید احساس بی پشتوانگی کند. هیچ جمعی نباید احساس کند برای بقیه در امنیت هست و برای او نیست و نباید احساس کند که نظر وزارتخانه نسبت به جناح‌های مختلف متفاوت است.

* مبنای ما این بوده که اکثریت باید حاکم باشد، ولی اقلیت باید بطور کامل از حقوق خود برخوردار باشد. نه اسلام،‌ نه قانون و نه شرایط امروز کشور به ما اجازه نمی‌دهد که در مسائل جزئی رو در روی هم بایستیم. اگر اختلافات جزئی دو سال پیش جایز و مکروه بود، ‌امروز باید بگوییم حرام و گناه کبیره است؛ چرا که امروز ما شرایط خاصی داریم.

* روزی که وارد جنگ تحمیلی شدیم و دشمن به ما هجوم آورد،‌ باز دانشگاه نقش بزرگی ایفا کرد.

* امروز هم برای اداره دولت دست نیاز ما به سوی فارغ التحصیلان دانشگاه است و عمدتا فردا هم برای اداره کشور دست ملت به سوی دانشجویانی که امروز در دانشگاه‌ها هستند،‌ دراز خواهد بود.

* ما اگر فکر اقتصاد مقاومتی هستیم، راهی جز اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد و اگر به روابط سیاسی با عزت فکر می کنیم راهی جز دیپلمات‌های متخصص وجود ندارد.

دانشگاه رویایی از نظر رئیس جمهور

* اگر می‌خواهیم از حقوق ملت در دادگاه‌ها و داوری‌های بین المللی دفاع کنیم راهی جز داشتن متخصصین برجسته حقوقی نداریم. برای مدیریت، اقتصاد و حقوق ملت نیازمند دانشگاهیم. دانشگاهی که بتواند آزاد اندیش باشد و در آنجا کرسی آزاد اندیشی به پا باشد و تفکرات مختلف سیاسی فضا را برای فعالیت سیاسی خود آماده و باز ببینند.

* وزیر علوم باید شرایط را برای فعال‌تر شدن دانشگاه‌ها،‌ اساتید و دانشجویان و سیر مراحل علمی در سطح جهان و رقابت با کشورهای پیشرفته فراهم کند.

* من از نمایندگان، دانشجویان و ملت می‌پرسم آیا فضای دانشگاه امروز نسبت به سال 91 بهتر و آزادتر شده یا نه؟ آیا دانشجو در بیان نظرات خود آزادتر است یا نه؟ آیا در مسیر رشد علمی،‌ دانشگاه‌ها نسبت به چهار – پنج سال پیش پیشرفت داشته اند یا نه؟ آیا رشد شرکت‌های دانش بنیان با سال‌های قبل قابل مقایسه است یا نه؟

* صرف گرفتن مدرک برای دانشجو برای ما نمی‌تواند افتخار چندانی باشد. آن روز که دانشجو در کنار مدرک دانشگاهی یک مهارت را خوب یاد گرفته باشد، مراکز تولیدی او را جذب می‌کند.

* به وزیر آینده علوم گفته‌ام دانشگاه باید با صنعت،‌کشاورزی و خدمات متصل باشد. دانشجو باید از سال دوم مهارت یاد بگیرد، از سال سوم فردی کاردان در صحنه عمل باشد و بعد از دوره کارشناسی باید بتواند یک شغل قابل قبول و متناسب با مهارتی که آموخته به عهده بگیرد.

دانلود
صوت:: اظهارات رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم

* شرایط کار در جامعه ایده‌آل نیست،‌ اما دولت افتخار دارد که در فصل دوم سال جاری به رشد کم نظیر یا حتی بی نظیر در زمینه اشتغال رسیده است. نزدیک به هشتصد هزار نفر تابستان امسال نسبت به سال پارسال، مشغول به کار شده‌اند. این رقم امیدوار کننده است اما تا رسیدن به رقم مطلوب فاصله داریم ولی مسیر ما، مسیر امید است.

* اساس وزارت علوم باید بر مبنای امید باشد. وزارت علوم باید به گونه‌ای باشد که دانشجو امیدوار شود.

* وقتی که دانشجو ببیند به خاطر تفکر سیاسی‌اش فضای سخن گفتن ندارد، به شغل هم امیدی نخواهد داشت.

* کسانی که بین دانشجویان بخاطر تفکر سیاسی فرق می‌گذارند، به یکی امید می‌دهند و به دیگری ناامیدی، به یکی فضا می‌دهند و جا را برای دیگری تنگ می‌کنند. چنین دانشجویی که فضا برای سخن گفتن ندارد،‌ به عدالت نظام و دولتش متکی نمی‌شود. دانشگاه باید فضای امن و آزاد برای همه تفکرات و دانشجویان باشد.

* در گذشته دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن معمولا می‌توانستند یک شغل مناسب پیدا کنند، باید چنین شرایطی به وجود بیاید.

* من می‌دانم دانشگاه چه منت بزرگی بر ما دارد و ما چه دینی به دانشگاه داریم. دانشگاه در انقلاب، دفاع مقدس و امروز در ایستادگی در برابر قدرت‌های بزرگ همواره فعال و نقش آفرین بوده است.

* غلامی یک شخصیت علمی،‌ مدیر،‌ متدین و انقلابی است که بی تردید فضای دانشگاه را در همان مسیر سال 93 و94 قرار می‌دهد. دانشگاه 96 با 93 متفاوت نخواهد بود و من این وعده را به دانشجویان و اساتید می‌دهم و شخصا روند دانشگاه را پایش می‌کنم.

* توییت روحانی درباره وزیر علوم

* خلاصه‌ای از نظرات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی

* سیده حمیده زرآبادی مخالف وزیر پیشنهادی علوم:
- زمان زیادی از انتخابات و حضور مردمی که برای تداوم اصلاحات به پای صندوق های رای آمدند، نگذشته است.

- آقای روحانی! سرانجام استفاده از جوانان، زنان و اقلیت ها چه شد؟ آیا قرار است حرف و عملمان یکی نباشد؟

- اگر نگوییم کابینه امیدتان همه را نا امید کرد، باید با صدای بلند تکرار کنیم که حرف هایتان عملی نشد و حالا نوبت آخرین سنگر آزادی، دانشگاه، رسیده است

- صدای اعتراض دانشجویان را نمی شنوید؟

- واژه "استقلال" حتی یک بار هم در برنامه غلامی وجود ندارد

* عبدالکریم حسین زاده مخالف وزیر پیشنهادی علوم:
- انتخاب فردی که کمترین سابقه مدیریتی را دارد، می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد؟

- قاطبه تشکل های دانشجویی با انتخاب غلامی مخالف هستند، آیا عدم مشروعیت مدیریتی برای وزیر پیش نخواهد آمد؟

- دائما از بحرانی بودن شرایط حرف می زنیم اما در انتخاب های خود دقت نمی کنیم، انتخاب غلامی که توان مدیریتی قابل توجهی ندارد و نارضایتی دانشجویان را در پی داشته آیا به سود نظام است؟

* اینفوگرافیک:: منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوازدهم

* عباس گودرزی موافق وزیر پیشنهادی علوم:
- آنچه برای یک مدیر حرف اول را می زند، نوع نگاه اوست زیرا بر اساس آن تصمیم می گیرد و اقدام می کند، این مهم است که ما را به سوی تمدن نوین اسلامی پیش می برد یا غرب

- غلامی نشان داده که فرزند انقلاب است و این مسئله از ادبیاتی که در برنامه هایش به کار برده هم مشخص است

- اقتصاد مقاومتی راه حل برون رفت از مشکلات کشور است

- اینکه برای اقتصاد مقاومتی جلسه برگزار کنیم و کمیته تشکیل دهیم کفایت نمی کند بلکه باید یک وزیر که به اصول انقلاب باور دارد این مسئله را پیش ببرد

- مدیریت غلامی در دانشگاه نشان داده اهل استفاده از تمام ظرفیت های جریانات سیاسی است

- دانشگاه باید سیاسی باشد، نه سیاست زده

- حمایت ما از غلامی بر اساس گذشته اوست و امیدواریم در آینده هم با ولایت مداری، منویات مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار دهد

* قاسم احمدی لاشکی موافق وزیر پیشنهادی علوم:
- به وزارت علوم کم لطفی شد و مدتی طولانی با سرپرست اداره شد، اگر به غلامی رای ندهید بازهم این وزارتخانه با سرپرست اداره می شود

- زمان ارائه بودجه سال آینده نزدیک است اما اگر یک وزارتخانه سرپرست داشته باشد، سرپرست نمی تواند تصمیم نهایی را بگیرد

- غلامی را ترامپ به مجلس معرفی نکرده، روحانی با 24 میلیون رای او را برای وزارتخانه انتخاب کرده است

- با اساتید دانشگاه همدان درباره غلامی صحبت کردم اما هیجکس نگفت او آدم خوبی نیست یا شایستگی این سمت را ندارد

* جهانبخش محبی نیا مخالف وزیر پیشنهادی علوم:
- آیا شما نمایندگان از وضعیت حاکم بر دانشگاه ها رضایت دارید؟ اگر نظرسنجی کنیم بیشتر ما راضی نیستیم زیرا در انتخاب مدیران، وزیران و امانت داران بر اساس منطق و سوگندی که خورده ایم پیش نمی رویم

- بیشتر ما به دنبال این هستیم که غلامی یا فلان وزیر با من خوب است یا نه، به درد استان من می خورد یا نه، در فراکسیون به سود مصالح سیاسی من است یا نه

- غلامی انسان خوبی است و پشت او هم نماز می خوانم اما شایستگی وزارت علوم را ندارد

- برنامه ای که به مجلس داده اید، برنامه نیست، شما قوانین و اسناد بالادستی را گلچین کرده اید و به مجلس داده اید

- در این برنامه ای هیچ اشاره ای به استقلال دانشگاه ها نشده است

- چهل سال است که دانشگاه ها در دست ماست، آیا این فرصت کافی نیست؟

- سرفصل دروس علوم سیاسی و جامعه شناسی را کسی تعیین می کند که فیزیک خوانده است، در زمینه سرفصل ها 30 سال عقب هستیم

- با شعار نمی توان مملکت را اداره کرد

- 25 سال است با همین چیزهایی که به عنوان برنامه ارائه دادید پیش می رویم و به اینجا رسیده ایم، آیا قرار است بازهم این راه را ادامه بدهیم؟ با قاطعیت می گویم با این برنامه به جایی نمی رسیم

- خیلی ها به من گفتند حرف نزنم اما به خاطر مملکتم حرف می زنم

- دانشجویان و اساتید ما نجیب و عزیز هستند اما خدا را خوش نمی آید یک نجیب را همیشه بزنیم، بالاخره روی ناله این مظلوم به عرش می رسد و آن موقع همه چیز می لرزد و فرقی نمی کند ادعای نبوت داشته باشیم یا کفر

- به غلامی رای ندهید تا به دانشگاه همدان برگردد و اداره این همه دانشگاه به دست یک فرد قدر بیفتد

* نبی هزارجریبی موافق وزیر پیشنهادی علوم:
- وضو گرفتم و برای دفاع از غلامی به مجلس آمدم اما برخی دوستان می گفتند با این کار خودت را خراب می کنی

- اگر فردی را برای مسندی قبول نداریم، او را تخریب نکنیم

- غلامی را نمی شناختم و در همین مدت درباره او مطالعه کردم، برنامه هایش هم بسیار کاربردی است

* حبیب الله دهمرده موافق وزیر پیشنهادی علوم:
- حمایت از کارآفرینی، حمایت از خیرین، فراهم کردن طرح آموزشی برنامه ششم، پذیرش دانشجوی خارجی، تقویت پارک های علم و فناوری، ارتقای توسعه کیفی آموزش و حذف رشته های نارکارآمد از جمله نکات مثبت در برنامه غلامی است

- غلامی را 25 سال است می شناسم، چندین سال ریاست دانشگاه را بر عهده داشته که نشان می دهد از مشکلات آموزش عالی اطلاع دارد

- غلامی به اسلامی کردن دانشگاه اعتقاد دارد

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1396/08/07 - 12:43

برای تغییر راهبردی فرهنگ و اقتصاد ایران درجهت ارتقاء فرهنگ بومی و اقتصاد مقاومتی پیشنهاد می شود وزارت علوم از انحصار اصلاحات خارج شده و با نهادهای انقلابی مانند سپاه هماهنگ گردد.
لازمه اجباری تحصیل علم مادی، کج دینی، اشرافیت و همنوایی با آمریکا نیست. چرا امثال شهریاری باید در دانشگاه های ما در اقلیت محض باشند؟ این باید از کجا آمده است؟
تورهای مسافرتی آفری
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top