تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/08/07 - 08:57
کد خبر: 248975

گزارشی قابل‌تامل از دلایل افزایش ۳۰۰ درصدی واردات از فرانسه؛

گشایش برجام در واردات «پُفیلا» و «چسب زخم»!

در نیمه اول سال ۹۴ که هنوز برجام اجرایی نشده بود، حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران ۳۳۰۰۰ تن بود، اما با رشد بیش از ۷۰ درصدی در نیمه اول سال ۹۵ به ۵۷۰۰۰ تن رسید و در نیمه اول سال ۹۶ هم رشد بیش از ۳۰۰ درصدی را نسبت به دوران قبل از برجام طی کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آمارهای رسمی از میزان واردات از برخی کشورها، اوضاع را بد گزارش می‌دهد؛ واقعیت‌هایی که به هیچ وجه قابل‌انکار نیست. بر اساس گزارش رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در نیمه اول سال ۹۶ ایران ۱۳۶۰۰۰ تن انواع کالاهای فرانسوی را وارد کرده است که 3/2 برابر بیشتر از رقم نیمه اول سال ۹۵ است.در نیمه اول سال ۹۵ حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران، ۵۷۰۰۰ تن بود. واقعیت نگران‌کننده‌تر آنکه میزان واردات کالاهای فرانسوی در دو سال اخیر که به دوران پسابرجام موسوم شده، نسبت به دوران قبل از برجام، افزایش عجیبی داشته است. برخی کارشناسان اقتصادی این نحوه واردات از کشور فرانسه را نوعی تحمیل تجاری و باج به فرانسوی‌ها می‌دانند؛ موضوعی که ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فرهیختگان به آن اشاره کرده و می‌گوید: «مشخص است وقتی واردات کالاها و خدمات از یک کشور در یک مدت معین و مشخص کوتاهی دو، سه برابر می‌شود، اتفاق ناخوشایندی است و می‌توان ادعا کرد که بسیاری از کالاها و خدماتی که در مدت مذکور از فرانسه وارد کشور شده، خیلی هم ضروری نبوده است.»

دلایل رشد عجیب واردات از فرانسه
در نیمه اول سال ۹۴ که هنوز برجام اجرایی نشده بود، حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران ۳۳۰۰۰ تن بود، اما با رشد بیش از ۷۰ درصدی در نیمه اول سال ۹۵ به ۵۷۰۰۰ تن رسید و در نیمه اول سال ۹۶ هم رشد بیش از ۳۰۰ درصدی را نسبت به دوران قبل از برجام طی کرد.

از آنجا که احتمالا یکی از استدلال‌های مسئولان دولتی در واکنش به انتقادات درباره افزایش واردات از فرانسه، ‌این است که این واردات مربوط به کالاهای اساسی، کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه موردنیاز بخش تولید است، نگاهی به فهرست کالاهای وارداتی از فرانسه در نیمه اول امسال انداخته‌ایم.

براساس این آمار، علاوه‌بر واردات انبوه خودرو و لوازم یدکی پژو و رنو، در نیمه اول امسال، انواع و اقسام اجناس مصرفی، لوکس، بنجل، غیرضروری و کالاهای دارای تولید مشابه داخل از فرانسه راهی بازارهای ایران شده است.

براساس گزارش گمرک، در نیمه اول امسال، کالاهای مصرفی همچون ماهی قزل‌آلا، گوشت منجمد گاوی، گوشت گوسفندی، ماهی‌های زینتی، گلابی خشک‌کرده، دانه آفتابگردان، چای، فلفل، هل، ذرت و جو، شیرینی، سرکه، سیفون، چسب‌زخم، فندک، پفیلا و صابون از کشور فرانسه وارد ایران شده است.

مگر ما خودمان نمی‌توانیم شیرینی تولید کنیم
رزاقی با بیان اینکه چه لزومی دارد که ما کالاهای غیرضروری مانند سرکه، شکلات و پفیلا به کشور وارد کنیم، می‌گوید: «وقتی در 6 ماه اخیر می‌بینیم که حدود چند تن شیرینی فرانسوی وارد کشور شده است، از خود سوال می‌کنیم که مگر ما خودمان نمی‌توانیم شیرینی تولید کنیم؟»

در مضیقه ارزی نباید کالاهای غیرضروری وارد شود
ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره پیامدهای واردات کالاهای غیرضروری از فرانسه گفت: «واردات کالاهای غیرضروری از سوی برخی افراد سودجو صورت می‌گیرد. در این وضعیت کمبود ارزی، نباید برای برخی کالاهای غیرضروری مانند سرکه، شکلات و پفیلا ارز تخصیص داده شود، بلکه ارز کشور باید صرف واردات ماشین‌آلات، مواد اولیه و... شود. دولت یازدهم در ابتدا اقدام به گروه‌بندی کالاها کرده بود که با این گروه‌بندی جلوی واردات کالاهای غیرضروری گرفته می‌شد، لذا باید همان رویه قبلی دنبال شود. همچنین دولت با وضع عوارض و مالیات زیاد، واردات کالاهای غیرضروری را غیراقتصادی کند.»

دلیل افزایش واردات توجه به حرف‌های ترامپ بود
مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی درباره دلایل افزایش 300 درصدی واردات از فرانسه در پسابرجام به «فرهیختگان» گفت: «واردات ما از آلمان، فرانسه و انگلیس افزایش زیادی یافته است.

متاسفانه وقتی اقتصاد ما تحت تاثیر مسائل سیاسی و بین‌المللی  است، نباید تراز تجاری برای ما اولویت باشد. متاسفانه دولت تصمیم می‌گیرد که حجم مبادلات تجاری افزایش یابد و فلان مقدار از فرانسه واردات داشته باشیم. برای رسیدن به این حجم به هر کالای فرانسوی اجازه واردات داده می‌شود.» عضو اتاق بازرگانی افزود: «فرانسه فعالیت رنو و پژو را در ایران ممنوع کرده بود و در حال حاضر ممنوعیت را به دلیل اظهارات اخیر ترامپ که گفته بود «هر مقدار که می‌توانید از تهران پول بگیرید» برداشته است. این جمله ترامپ در ماه‌های اخیر باعث شده که دولت و شخص رئیس‌جمهور کنونی فرانسه محدودیت‌ها را درباره تجارت با ایران کم کند و حجم مبادلات افزایش یابد، البته به نفع فرانسوی‌ها.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top