تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/08/09 - 14:59
کد خبر: 249151

آنچه در در چهارمین همایش مدیریت رسانه در دانشگاه صداوسیما گذشت؛

آمار استفاده کاربران ایرانی از تلگرام صعودی است

آمار استفاده کاربران ایرانی از تلگرام صعودی است

پاول دروف، موسس تلگرام در پیامی که به مناسبت 4 سالگی تلگرام مرداد ماه 1396منتشر کرد اعلام کرد که بیش از 40 میلیون از کاربران فعال این پیام رسان ایرانی هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: آنچه که این روزها شاهد هستیم رشد زیاد کاربران شبکه های اجتماعی به خصوص تلگرام است. نگرانی در این زمینه در ابعاد مختلف وجود دارد و همانطور که دسترسی به شبکه های اجتماعی الزام است ممکن است این دسترسی تبعات نامساعدی را برای انسان ایجاد کند. 

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این در حالی است که استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران متعادل نیست. در جامعه غربی در شرایطی شبکه های اجتماعی وجود دارند که تیراژ روزنامه ۸ تا ۱۵ میلیون است اما در ایران تیراژ روزنامه ها به ۸۰ هزار هم نمی‌رسد، بر این اساس ورود شبکه های اجتماعی در جامعه در مسیر نهادی خاص خودشان است اما جامعه ما این پدیده را طور دیگر انتخاب کرده است.

دیروز دوشنبه هشتم آبان 96 در چهارمین همایش مدیریت رسانه در دانشگاه صداوسیما به همراه دکتر شریف ولدبیگی مقاله «خوشه بندی نحوه استفاده کاربران ایرانی از تلگرام با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری» ارائه شد.  طبق آنچه که گفته شد هدف از انجام این تحقیق کاربرشناسی نحوه استفاده ایرانیان از تلگرام بود که به دنبال پاسخ به سوالات زیر بود.
1-کاربران تلگرام در ایران چگونه و به چه نحو از این رسانه استفاده می کنند؟
2-آیا کاربران ایرانی تلگرام به معنای واقعی ویژگیهای کاربر بودن را دارند؟
3-آیا کاربران ایرانی تلگرام در این فضا در ظاهر کاربر اما در باطن مخاطب به کنشگری می پردازند؟

پاول دروف، موسس تلگرام در پیامی که به مناسبت 4 سالگی تلگرام مرداد ماه 1396منتشر کرده بود، اعلام کرد که بیش از 40 میلیون از کاربران فعال این پیام رسان ایرانی هستند. با بررسی که محققان نیز از طریق سایت رده بندی  اینترنتی الکسا داشتند در حدود 29.6 درصد از بازدید  تلگرام از سوی ایرانی ها صورت می گیرد. اگر 100 میلیون نفر اعلامی از سوی موسس تلگرام را برای این پیام رسان در نظر بگیریم، در حدود 30 میلیون نفر در این شبکه اجتماعی طبق آمار الکسا حضور دارند. در هر حال با استناد به این منابع می توان حضور 30 تا 40 میلیون ایرانی در تلگرام را مورد توجه قرار داد که ضرورت و اهمیت کاربرشناسی در شبکه های اجتماعی و آگاهی از نحوه رفتار و علایق و فعالیت کاربران شبکه های اجتماعی را به ما گوشزد می کند. مانوئل کاستلز جامعه شناس نامدار معاصر در نظریه ارتباطات خودگزین خود برای کاربران سه ویژگی در نظر می گیرد که عبارتند از:
خود مصرف کنندگی
خود منتشر کنندگی
خود تولید کنندگی

نتایج این تحقیق برخلاف متغییرهای موجود در نظریه کاستلز نشان می دهد که ایرانیان هنوز در فضای شبکه های اجتماعی به مرحله کاربر بودن ورود نکرده اند و مطابق با ویژگی های مخاطب در شبکه های اجتماعی  حضور دارند. کاربران ایرانی در فضای تلگرام، مصرف محتوا را در اولویت اول قرار داده اند و در مرحله بعد بیشتر علاقه مند هستند منتشر کننده مطالب تولید شده در کانال ها و گرو  ه های تلگرامی باشند و در مرحله آخر نیز تنها بخشی کوچکی از کاربران با فاصله زیادی از دو کارکرد قبلی، به تولید محتوا می پردازند.

برای دریافت بهتر موضوع ماتریس نفوذ و وابستگی ارائه شده در مقاله  یادداشتی توسط «هادی البرزی-کارشناس رسانه»  ارائه شد که با استفاده از مدل ساختاری- تفسیری تهیه شده است.

همانطور که مشخص است عوامل زیر به ترتیب:
 1-مصرف محتوای گروه های تلگرامی توسط کاربران
 2-مصرف محتوای کانال های تلگرامی توسط کاربران
3- تولید یک سویه پیام در کانال های تلگرامی در ناحیه پیوندی قرار گرفته اند یعنی دارای قدرت نفوذ و وابستگی زیاد می باشند. یعنی کاربران تلگرام به این عوامل وابسته بوده اند و این عوامل در فعالیت های کاربران در این فضا دارای نفوذ زیادی هستند اما انتشار و فوروارد کردن محتوا در کانال های تلگرامی در ناحیه نفوذ قرار گرفته و نشان می دهد که وابستگی کاربران به انتشار به مانند مصرف محتوا نیست اما این عامل دارای قدرت هدایت کنندگی زیاد است و انتشار محتوا جای خالی تولید پیام کاربران را گرفته است. در ناحیه وابسته فعالیت کاربران در انتشار و فوروارد کردن پیام های یک سویه تولید شده کانال های تلگرامی قرار دارد که این نوع از متغیرها دارای قدرت نفوذ کم  و وابستگی نسبتاً بالای کاربران تلگرام را نشان می دهند.

به نظر می رسد اکثریت مشارکت کنندگان در این شبکه اجتماعی در تولید محتوا در این فضا نقشی ندارند و در این فضا به مانند رسانه های سنتی عمل می کنند و نقش مخاطبانی را دارند که کمی فعال تر شده اند و با گزینش گری و درگیری در فضای تلگرام به مصرف محتوا در درجه اول و انتشار محتوا در درجه دوم می پردازند. اکثریت کاربران ایرانی در فضای تلگرام فاصله زیادی با تبدیل شدن به کاربر دارند و ماهیتا هنوز در فضای مخاطبان نیمه فعال سیر می کنند و شاهد این مدعا تعداد بالای کانال های تلگرامی است که به رسانه های ارتباط جمعی مانند روزنامه ها و روابط عمومی سازمان ها و شرکت هایی تعلق دارند که به تولید و انتشار محتوا در این فضا مشغولند و به استفاده تکمیلی از این فضا می پردازند.  بنابراین قدرت ارتباطات در این فضا را کانال های تلگرامی در اختیار دارند که در این فضا متولد شده اند . در پایان، محققان این تحقیق معتقدند که مصرف و انتشار محتوا در تلگرام از سوی کاربران ایرانی نمی تواند به معنای واقعی در رشد و ارتقای دانش و سواد رسانه ای آنها موثر باشد و روزانه هر کاربر ایرانی با پیام های زیادی مواجه می شود که خود نقشی در تولید آنها ندارد و یا به صورت منفعلانه به مصرف آنها می پردازد یا از کنار آنها می گذارد و یا سعی می کند که برخی از آن پیام ها را به سایر افراد فوروارد کند. شاید بتوان واژه ای بین مخاطب و کاربر را برای بیشتر افراد حاضر در تلگرام پیشنهاد کرد و آنها را «مخابر» نامید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top