تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/08/16 - 16:23
کد خبر: 249669

تحولات اخیر منطقه و چند نکته؛

پشت‌پرده استعفای حریری چیست؟

پشت‌پرده استعفای حریری چیست؟

سفر اخیر تیلرسون به عربستان سعودی در پوشش میانجی گر روابط عربستان و عراق را می توان در همین راستا دانست. به نظر می رسد که پس از این سفر، نوعی از دستورالعمل های سلسله وار و جدیدی به ولیعهد عربستان سعودی داده شده که یکی از این اقدامات استعفای نخست وزیر لبنان بوده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ استعفای سعد حریری از نخست وزیری لبنان چنان عجیب بود که فردی همچون ولید جنبلاط هم آن را مشکوک و با برنامه قبلی پنداشته است. با توجه به شرایط زمانی و رفتار شناسی بازیگران منطقه ای به دنبال تحلیل این استعفا هستیم.

ایران: راهبرد کلان کشورمان در منطقه را می توان خروج از دایره امنیتی فلات ایران و گسترش کمربند امنیتی از کابل تا طرطوس دانست. لازمه تشکیل این کمربند امنیتی جدید محاصره جغرافیایی و انزوای کامل اسرائیل است. شمال (حزب الله)، شرق (سوریه) و جنوب (مقاومت فلسطینی) تاکنون بسته شده و در صورت تثبیت این انسداد اسرائیل طی چند سال آینده به مرگ ژئوپلتیک دچار می شود.

نتیجه نهایی این کمربند امنیتی را می توان مثلث طلایی ایران و متحدان دانست که هرگونه ارتباط بین سه تهدید بالقوه ی اسرائیل، ترکیه و عربستان علیه کشورمان را کاملاً از بین برده و ایران را به هژمون منطقه ای تبدیل می کند.

اسرائیل: ضد راهبرد اسرائیل را می توان مبتنی بر راهبرد ایران آن هم در یکسان سازی تهدید دانست، بدین معنی که اسرائیل با فعالیت در کردستان عراق، تقویت تکفیری‌هایی همچون «جیش محمد» در شرق و جنوب سوریه و اتحاد نظامی-جغرافیایی با عربستان می‌خواهد تشکیل کمربند امنیتی ایران را مختل کرده و در صورت مهیا شدن شرایط، بدل رفتار ایران را نیز اجرا کند.

نتیجه نهایی این ضد راهبرد را باید تهدیدسازی متقابل علیه منافع حیاتی ایران در منطقه و همچنین تشکیل موانع جغرافیایی همراه با عربستان و اردن با ایجاد گروه های جدید تکفیری در سوریه و عراق دانست.

آمریکا: با توجه به تحلیل های گذشته که راهبرد آمریکا در مقابل ایران را مهار منطقه ای کشورمان ذکر کرده بودیم می توان گفت که سیاست خارجی این کشور برخلاف ظاهرش بسیار منسجم عمل می کند و هماهنگی جبهه ضد ایرانی را بسیار خوب انجام داده است. علاوه بر تقسیم نقشی که آمریکا با اسرائیل و عربستان انجام داده، تضعیف بازوان ایران یعنی جبهه مقاومت را به طور مشخص خود برعهده گرفته است. در عراق با گسترش نیرو (6000 سرباز) و فشار زیاد به دولت عراق به دنبال محدود سازی و در نهایت اخراج مستشاران ایرانی از این کشور و همچنین محدود سازی حشدالشعبی است. همچنین سفر یک مقام عالی رتبه امنیتی آمریکایی طی چند روز گذشته به سوریه را نیز می توان اعتراف واشنگتن به مشروع بودن نظام سوریه و تلاش برای گشودن کانال‌های گفت‌وگو با این کشور دانست که یکی از پیش شرط های آن قطعاً کاهش سطح روابط سوریه با کشورمان است.

بنابراین می توان راهبرد آمریکا را جذب کشورهای عراق و سوریه به سمت خود با هدف کاهش چشمگیر نفوذ ایران در این کشورها و محدود ساختن توان متحدان آن و در نهایت احیای کریدور "شمال-جنوب" دانست. سفر اخیر تیلرسون به عربستان سعودی در پوشش میانجی گر روابط عربستان و عراق را می توان در همین راستا دانست. به نظر می رسد که پس از سفر هفته گذشته تیلرسون، نوعی از دستورالعمل های سلسله وار و جدیدی به ولیعهد عربستان سعودی داده شده که یکی از این اقدامات استعفای نخست وزیر لبنان بوده است.

روسیه: این کشور به دلیل شرایط حاکمیتی و همچنین هدف غایی خود (تبدیل شدن به بازیگر همسطح آمریکا در معادلات جهانی) توان بازی یک سویه مانند ایران و آمریکا ندارد. رفتار دیپلماتیک چند ماه گذشته روسیه نشان داده است این کشور تمایل زیادی به تقسیم منابع قدرت در منطقه غرب آسیا میان کشورهای منطقه ای دارد تا هم وضعیت امنیتی منطقه به سرانجام برسد و هم اینکه همه ی طرف های درگیر از آن رضایت داشته باشند. بنابراین در لحظات حساس و بحرانی باید دید منافع این کشور به چه سمتی سوق پیدا خواهد کرد.

عربستان: شکست پیاپی سیاست خارجی این کشور در یمن، سوریه، عراق و لبنان سبب شده است تا به بازیگر درجه دوم در منطقه تبدیل شود. از سوی دیگر شرایط داخلی با هدف بستر سازی برای انتقال قدرت از ملک سلمان به محمد بن سلمان بسیار حساس است. در این شرایط اما رفتار تهاجمی این کشور علیه ایران بیانگر این نکته است که پشت پرده برنامه خاصی برای حل یکباره همه این مشکلات دارد. اتحاد با اسرائیل، جنگ دیپلماتیک دوباره با ایران در میدان بازی لبنان، تلاش برای جذب عراق به سوی خود، تلاش برای فعال کردن دوباره جریان تکفیری در جنوب عراق و سوریه علیه جبهه مقاومت همگی نشان دهنده یک برنامه ریزی گسترده علیه منافع کشورمان است.

* گزارش از سعید درویشی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top