تاریخ انتشار: شنبه 1396/08/20 - 03:02
کد خبر: 249814

محمدمهدی نوریه

حرف دل مردم

حرف دل مردم

از دهه 70 تاکنون تنها دو نفر از جمع مفسدان اقتصادی طعم چوبه دار را چشیدند و برخلاف جرم‌شان که تاثیرات اجتماعی عمیقی داشت، اجرای حکم‌شان کاملا مخفی بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدمهدی نوریه// انتشار کلیپی از حسن رحیم‌پورازغدی موج جدیدی از مطالبه‌گری را برای برخورد با مفسدان اقتصادی به همراه داشت. ازغدی در برنامه جهان‌آرا که به‌مناسبت اربعین حسینی از مسیر نجف به کربلا پخش می‌شد درخصوص بازخوانی امروزی اربعین حسینی از مطالبه‌ای قدیمی که کمتر مورد اقبال مسئولان قرار می‌گیرد، صحبت کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برخورد با مفسدان اقتصادی را لازمه جوشش‌های عمومی مانند اربعین دانست و گفت: «۲۰ نفر از مفسدان اقتصادی را در نمازجمعه شلاق بزنید، ۲۰ نفر از اینها را تیرباران کنید، ببینید چگونه یأس مردم برطرف می‌شود. جرم اینها از کسی که هروئین دارد کمتر است؟» بازدید چندصد هزار نفری از کلیپ حرف‌های این استاد دانشگاه در صفحات مجازی چهره‌های معروف و بازنشر آن در صفحاتی که جنبه مذهبی ندارند، نشان می‌دهد برخورد با مفسدان اقتصادی علاوه‌بر جنبه‌های مذهبی در هر تاریخ و زمانی مطالبه عمومی مردم است.

«#حرف_حساب» و «#حرف_دل_مردم» ازجمله هشتگ‌هایی بود که همراه با انتشار این کلیپ در فضای مجازی منتشر شد. به نظر آنچه این کلیپ را با بازنشر گسترده همراه کرده است، خروج ازغدی از کلیشه‌های معمولی ارتباط‌های زنده تصویری با مراسم اربعین حسینی بود. این استاد دانشگاه نقطه مهم تاثیر‌گذاری سیدالشهدا یعنی تلاش برای برپایی قسط و اجرای عدالت را برای مخاطب برجسته کرد. فعالان فضای مجازی معتقدند برخورد با مفاسد اقتصادی این روزها بیشتر از هر زمانی سیاسی شده است. هر جناح سعی می‌کند پرونده‌های رقیب را رو کند و به دنبال آن اقبال عمومی را به دست آورد. حال آنکه جامعه‌شناسان معتقدند حجم بالای اخبار فساد اقتصادی و عدم برخورد با آن عقده‌های جمعی را برای تحریک به انجام جرم بیشتر می‌کند. جوانی که هم‌سن‌های خود را در حال عیاشی اقتصادی می‌بیند مطمئنا راه رسیدن به درآمد هنگفت را از دست این‌گونه افراد رونویسی می‌کند.

مجازات در ملأعام برای جرائمی مانند تجاوز به عنف که جنبه عمومی پیدا می‌کند، تجویز می‌شود. از دهه 70 تاکنون تنها دو نفر از جمع مفسدان اقتصادی طعم چوبه دار را چشیدند و برخلاف جرم‌شان که تاثیرات اجتماعی عمیقی داشت، اجرای حکم‌شان کاملا مخفی بود. یکی از متهمان به فساد و ارتشا در اوایل دهه 80 در حالی این روزها کلاس‌های موفقیت اقتصادی برگزار می‌کند که اکثریت جامعه، دادگاه‌های محاکمه او را به یاد دارند. برخورد با مفاسد اقتصادی بدون‌شک ریشه‌کن کردن موضوع فقر نیست بلکه می‌تواند استعداد فاسد شدن را در میان جوان‌ها بخشکاند. برگزاری کلاس‌های نحوه موفقیت اقتصادی توسط متهم به فساد و ارتشا در اوایل دهه 80 برای جوانان آن روزها که مصائب زندگی سخت امروز را در سال 96 تحمل می‌کنند بدون‌شک همراه با یأس از واقعیت برخورد با مفسدان اقتصادی است.

جوانی که روزگاری برخورد با این نوع مفسدان را مطالبه می‌کرده امروز جولان راحت آن‌دسته را در بازار اقتصادی می‌بیند یا شاهد دادگاه‌های چندین‌ساله و طولانی بدون نتیجه است. پرداخت به این موضوع که در اوج حماسه 20 میلیونی اربعین حسینی باید ریشه‌های ضدیت با این حرکت را خشکاند در حالی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت که به نظر جریان‌های سیاسی، بازگویی مطالبه مردمی برخورد با جرائم اقتصادی را نمی‌پسندند. کشور دانمارک در صدر جدول سلامت اقتصادی قرار دارد و پس از آن کشورهایی مانند سوییس و آلمان قرار دارند.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد نبود شکاف‌های عمیق اجتماعی در این کشورها علاوه‌بر پیشرفت کشور توانسته طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، آمار مبتلایان به بیماری‌های روحی و روانی را کاهش دهد. نمونه رفتار مردم کره‌جنوبی درخصوص عزل نخست‌وزیر متهم به فساد اقتصادی نشان می‌دهد کشورهای شرق آسیا هم برای رسیدن به پیشرفت غرب، برخورد با مفاسد اقتصادی را به‌صورت جدی دنبال می‌کنند. با غیرمذهبی‌ترین نگاه هم می‌توان به این نتیجه رسید که عدالت اجتماعی و پیشرفت کشور مدیون سلامت اقتصادی است. احکام اسلامی سرشار از منابع متقن زندگی سالم اقتصادی و برخورد با مفسدان اقتصادی است. برخورد نکردن با مفاسد اقتصادی و سیاسی‌کردن آن در گذر زمان می‌تواند نتیجه عکس دهد. بی‌خیالی نسبت به مفاسد اقتصادی و عادی‌شدن این اتفاقات بدترین ضربه ملموس نبودن مجازات این افراد است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top