تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/08/21 - 02:28
کد خبر: 249911

اهمیت تاسیس واحد دانشگاهی جامع در سوریه

اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی در دوران جهانی شدن و ارتباطات نزدیک میان کشورها و جوامع بر کسی پوشیده نیست؛ دانشگاه آزاد اسلامی هم بر این اساس تمام تلاش خود را برای ارتقای ارتباطات بین‌المللی انجام داده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، در این میان یکی از شاخص‌های رنکینگ دانشگاه‌ها در تمام دنیا، حوزه بین‌الملل است؛ حوزه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی هم به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم دانشگاه تلاش کرده است با معرفی توانمندی‌های این دانشگاه به کشورهای مختلف دنیا بتواند از فرصت‌های ایجادشده در روابط بین‌المللی استفاده کند.

بر همین اساس مسئولان این دانشگاه به صورت جدی همکاری‌های این دانشگاه را با دانشگاه‌های کشورهای دیگر پیگیری می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون تفاهمنامه‌های زیادی با بسیاری از کشورهای همسایه امضا کرده است؛ تفاهمنامه‌هایی که در زمینه ارتباطات خارجی دانشگاه، کمک به ایجاد روابط علمی، دانشگاهی و فناوری به‌ویژه با کشورهای دوست و متحد راهبردی ایران است که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. معرفی فرهنگ، تمدن، زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه‌های کشورهای مختلف تنها بخشی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه است.

به اعتقاد رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی، بدون امنیت نمی‌توان علم آموخت و در حوزه فناوری پیشرفت کرد. در همین راستا چند روز پیش یادداشت تفاهم همکاری‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه حلب توسط علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه و مصطفی افیونی، رئیس دانشگاه حلب امضا شد؛ تفاهمنامه‌ای که علاوه‌بر گسترش مبادلات علمی دارای اهمیت استراتژیک است؛ چراکه همکاری‌های ایران و جمهوری عربی سوریه محدود به همکاری‌های نظامی و امنیتی نیست و در حوزه‌های علمی و آموزشی و همچنین حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی نیز روابط تنگاتنگ و همکاری‌های گسترده‌ای وجود دارد. درواقع دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کرده است ارتباطات بین‌المللی خود را با کشورهایی که از نظر فرهنگی به ایران نزدیک‌تر و متحد راهبردی جمهوری اسلامی ایران هستند، بیش از گذشته توسعه دهد؛ چراکه به اعتقاد مسئولان این دانشگاه، توسعه همکاری با کشورهای هم‌پیمان و متحد بیش از سایر کشورها می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای فرهنگی و جذب دانشجویان خارجی باشد.

به‌طور مثال واحد افغانستان در سال 93 و نیمسال اول 94 نزدیک به سه‌برابر در پذیرش دانشجوی خارجی افزایش داشت؛ اما واحد آکسفورد به‌خاطر مشکلاتی که در روابط سیاسی وجود دارد پیشرفت کمی کرد. در واحد لبنان هم ازسال 93 جذب دانشجوی عرب‌زبان بسیار افزایش یافته که همین امر موجب شده واحد لبنان که همیشه به‌عنوان یک واحد زیان‌ده مطرح بود در حال حاضر به‌عنوان یکی از واحدهای سودده به شمار آید.

خرداد امسال بود که یادداشت تفاهم‌ همکاری بین ایران و عراق برای ایجاد شعب دانشگاه آزاد اسلامی در این کشور به امضا رسید و حالا پس از گذشت حدود پنج‌ماه از این تفاهمنامه، چند روز پیش و در جریان سفر علی‌اکبر ولایتی به سوریه، تفاهمنامه‌ای با این کشور و در ادامه تفاهمات بین‌المللی با کشورهای همسایه به امضا رسید.

مسئول امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی درباره جزئیات تفاهمنامه بین دانشگاه حلب و این دانشگاه می‌گوید: «رئیس‌جمهور سوریه از تاسیس یک واحد دانشگاهی جامع در سوریه استقبال کرد و از رئیس هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی خواست سفارت ایران در سوریه در تعامل با وزارت علوم این کشور مقدمات تاسیس این واحد را سریع‌تر مهیا کنند.»

صالح اسکندری که با «فارس» گفت‌وگو می‌کرد اضافه کرد: «این تفاهمنامه حامل این پیام برای تروریست‌ها و ائتلاف آمریکایی و صهیونیستی پشتیبان آنها بود که امروز به برکت مقاومت، سوریه و شهرهای مهمی مثل حلب آنقدر امنیت دارند که هیات سیاسی جمهوری اسلامی در آن شهر حضور پیدا می‌کنند و در شهری که قریب به پنج‌سال در محاصره تروریست‌ها بود با دانشگاه این شهر تفاهمنامه علمی و آموزشی امضا می‌کنند.»

او درباره ملاقات صورت‌گرفته با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هم می‌گوید: «در این دیدار بشار اسد از تاسیس یک واحد دانشگاهی جامع در سوریه از طرف دانشگاه آزاد اسلامی استقبال کرد و از ولایتی خواست سفارت ایران در سوریه در تعامل با وزارت علوم این کشور مقدمات تاسیس این واحد را سریع‌تر مهیا کنند.»

به گفته مسئول امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، در این ملاقات مهم بشار اسد پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی را مایه فخر جهان اسلام دانست و ابراز امیدواری کرد جوانان سوریه بیش از گذشته با تاریخ، فرهنگ و توانمندی‌های علمی ایران آشنا شوند.

او همچنین با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته بین رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه حلب هم این‌گونه گفت: «در تفاهم صورت‌گرفته علاوه‌بر همکاری‌های علمی و آموزشی مقرر شد طرفین در زمینه تبادل دانشجو و استاد فعال‌تر عمل کنند.»

آن‌طور که اسکندری گفته است، دانشگاه حلب 130 هزار دانشجو دارد و به گفته رئیس این دانشگاه، در سال‌های محاصره این شهر دانشگاه مذکور حتی یک روز هم تعطیل نشده است و همه اینها به برکت مقاومت ملت و دولت سوریه و حمایت صادقانه جمهوری اسلامی ایران است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
مازیار
1396/08/21 - 08:30

دانشگاه آزاد همین ایران را با مدرک سازی آباد کرد بس است. اگر قرار است در سوریه کاری شود از دانشگاههای مطرح حرکتی صورت پذیرد وگرنه با خرابکاری های دانشگاه آزاد، در آینده نه چندان دور، همانند کالاهای چینی در ایران، برای ایران بدنامی و دیگران به راحتی این عرصه را پر می کنند.
دانشجو مدیریت ازاد تهران
1396/08/21 - 21:43

دانشگاه ازاد فقط دانشجو بی کیفیت تحویل جامعه میدهد حالا رفته تو خارج هم دانشگاه زده
تورهای مسافرتی آفری
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top