تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/08/23 - 03:23
کد خبر: 250135

بررسی عملکرد سازه‌های مسکن مهر در زلزله کرمانشاه

لازم است توجه شود مقایسه آپارتمان ‌های مسکن مهر با واحدهای یک یا دو طبقه شخصی ساز منصفانه و عقلانی نیست هم از جهت نیروی شدیدتری که زلزله به طبقات بالای ساختمان وارد می‌کند...

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدعلی عبداللهی مهندس عمران در تحلیلی درباره وضعیت سازه های ساختمانی مسکن مهر پس از زلزله کرمانشاه نوشت:

زلزله‌ای که در استان‌های کرمانشاه و ایلام اتفاق افتاد، شدتی بیش از ۷ ریشتر داشت و جزء زمین لرزه‌های شدید محسوب می‌شود. طبق آیین نامه‌های مقاوم سازی در مقابل زلزله، ساختمان‌ها به سه رده A،B و C تقسیم می‌شوند. ساختمان‌های رده A آنهایی هستند که بایستی بعد از زلزله خدمات رسانی کنند، مانند بیمارستان‌ها و مراکز امدادی. ساختمان‌های عادی و منازل مسکونی نیز جزء ساختمان‌های رده C محسوب می‌شوند که باید بتوانند در زلزله‌های شدید جان ساکنانشان را تا حد قابل قبولی حفظ کنند اما مقاومتشان در حدی نیست که بتوانند عملکرد سازه‌ای خود را پس از زلزله نیز حفظ کنند (به علت اصل اقتصادی بودن ساخت و ساز).

در عکس‌های منتشر شده از مسکن‌های مهر مشاهده می‌شود که اسکلت اغلب سازه‌ها تقریبا آسیب جدی ندیده است یعنی می‌تواند بعدا هم به عملکرد سازه‌ای خود ادامه دهد, حتی تیغه‌های میانی واحد‌ها نیز اغلب سالم مانده‌اند که این نکات مثبت بسیار پررنگ‌تر از آن است که نادیده گرفته شود. البته تخریب و ریزش دیوارهای کناری نشان می‌دهد که به صورت مطلوبی مهار نشده بودند که برای اصلاح این نقطه ضعف در دیگر واحدها بایستی اقداماتی صورت گیرد. ضمن اینکه باید توجه داشت واحدهای سرپل ذهاب احتمالا تنها واحد‌های مسکن مهر استان‌های ایلام و کرمانشاه نبودند و اینکه واحدهای دیگر سالم مانده‌اند (در غیر اینصورت فضای مجازی از تصاویر آنها پر می‌شد) نشان از امنیت نسبی و قابل قبول این واحدها دارد.

لازم است توجه شود مقایسه آپارتمان‎‌های مسکن مهر با واحدهای یک یا دو طبقه شخصی ساز منصفانه و عقلانی نیست هم از جهت نیروی شدیدتری که زلزله به طبقات بالای ساختمان وارد می‌کند و هم از جهت هزینه‌ای که برای ساخت واحد‌ها شده است و احتمالا چند برابر مسکن‌مهر است.

 اینکه یک خبرنگار یا شهروند خبرنگار تخصصی در مهندسی عمران نداشته باشد سزاوار سرزنش نیست، حتی مطالبه‌گری از لوازم حرفه خبرنگاری است، اما جعل، تخریب، انتخاب تیتر عوامانه و غیرکارشناسی (مانند تخریب 90 درصدی)، دروغ و تسویه حساب سیاسی، آن‌هم در اوج بحران و مصیبت خلاف اخلاق رسانه و حتی خلاف ابتدایی‌ترین اصول انسانی است.

در انتها باید مراقب بود و توجه داشت که این هجمه وسیع علیه یک طرح ملی که میلیون‌ها نفر را در سراسر کشور صاحب خانه‌ کرده است ممکن است باعث شود حتی در صورت به روی کار آمدن یک دولت کارآمد و دغدغه‌مند در آینده، اجرای طرح‌های مشابه با تردید‌های جدی مواجه شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top