تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/08/23 - 13:02
کد خبر: 250172

معرفی بهترین زبان‌های برنامه‌ نویسی برای کاربرد‌های مختلف

معرفی بهترین زبان‌های برنامه‌ نویسی برای کاربرد‌های مختلف

اگر تا به‌حال برنامه نویسی نکرده‌اید و قصد انجام آن را دارید یا یک برنامه نویس هستید و می‌خواهید یک زبان برنامه نویسی جدید را شروع کنید، یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در سر راه شما قرار دارد این است: کدام یک از زبان‌های برنامه نویسی برای من مناسب است؟!

خبرنامه دانشجویان ایران: اگر تا به‌حال برنامه نویسی نکرده‌اید و قصد انجام آن را دارید یا یک برنامه نویس هستید و می‌خواهید یک زبان برنامه نویسی جدید را شروع کنید، یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در سر راه شما قرار دارد این است: کدام یک از زبان‌های برنامه نویسی برای من مناسب است؟!

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها، زبان‌های برنامه نویسی بسیاری وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها زبان مورد نظر و دلخواه خود را انتخاب کنید. ولی اگر تجربه و دانش کافی در این زمینه نداشته باشید، این انتخاب می‌تواند برای شما کمی سخت و چالش برانگیز باشد. در این مقاله به بررسی بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای ایجاد صفحات وب، برنامه‌های موبایل، برنامه‌های دسکتاپ و بازی‌ها خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

1- طراحی و تولید صفحات وب
طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها در حوزه برنامه نویسی، یک مقوله منحصر به‌فرد به شمار می‌رود که البته چالش‌های مختص به خود را نیز دارد. ولی این به معنای دشوار بودن کار نیست، زیرا زبان‌های برنامه نویسی وب، مزایا و نکات جذاب بسیاری دارند. اگر شما هیچ تجربه‌ای در زمینه برنامه نویسی ندارید، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای شروع کار، استفاده از زبان‌های برنامه نویسی وب است. البته با توجه به این که تعداد زبان‌های برنامه نویسی در این زمینه بسیار زیاد است، اتخاذ یک تصمیم خوب و مناسب برای افراد مبتدی بسیار مهم و ضروری است.

  •     HTML و CSS: اگرچه این دو مورد، زبان برنامه نویسی به حساب نمی‌آیند، ولی هر دو آن‌ها برای ایجاد صفحات وب لازم و ضروری هستند. HTML ساختار صفحه را فراهم می‌کند. این در حالی است که CSS، ظاهر صفحه وب را مشخص می‌کند.
  •     JavaScript: جاوا اسکریپت تنها راه برای ایجاد کردن تغییرات real-time در صفحات است. پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری این زبان برنامه نویسی، ابتدا مقدمات JQuery را بیاموزید. امروزه می‌توانید از جاوا اسکریپت برای browser-side و server-side استفاده نمایید.
  •     Python: این زبان برنامه نویسی برای پیاده‌سازی منطق server-side استفاده می‌شود. این بدان معنا است که برای بخش browser-side می‌بایست از HTML ،CSS یا JavaScript استفاده نمایید. ولی پایتون یک زبان برنامه نویسی عجیب و شگفت انگیز است و همین امر باعث شده که همواره به‌عنوان یک جایگزین قدرتمند برای جاوا اسکریپت مطرح باشد.
  •     PHP: امروزه با وجود افزایش تعداد زبان‌های برنامه‌ نویسی مخصوص صفحات وب، خیلی از PHP سخن به زبان نمی‌آید. ولی این زبان برنامه نویسی همچنان در موارد بسیاری همچون WordPress استفاده می‌شود. بد نیست بدانید حدود 27 درصد تمام وب‌سایت‌ها در سرتاسر دنیا توسط WordPress مدیریت و پشتیبانی می‌شوند.

2- ایجاد برنامه‌های موبایل
چند سالی است که ایجاد و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، در خط مقدم برنامه نویسی در سراسر دنیا قرار گرفته است و هیچ نشانه‌ای از کم شدن سرعت آن مشاهده نمی‌شود. مردم به موبایل‌‌شان عشق می‌ورزند و به آن نیاز دارند.

  •     Java: جاوا یک زبان برنامه نویسی بومی و مختص توسعه و تولید اپلیکیشن‌های اندروید است. این زبان برنامه نویسی بسیار عالی، به صدها روش دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید برنامه‌های اندرویدی خود را با استفاده از زبان‌هایی غیر از جاوا بنویسید. ولی با استفاده از Java، بالاترین میزان کارایی و انعطاف پذیری را در اپلیکیشن خود خواهید داشت.
  •     Swift: اپلیکیشن‌های iOS برای مدت زیادی با استفاده از زبان شی‌گرای C تولید می‌شدند. ولی امروزه با استفاده از زبان Swift، کار برنامه نویسی برای سیستم عامل اختصاصی اپل، بسیار ساده‌تر شده است. این زبان برنامه نویسی به سادگی قابل یادگیری و استفاده است و همین امر، آن را به یک گزینه مناسب برای مبتدی‌ها و همچنین برنامه نویس‌های قدیمی و کهنه‌کار، تبدیل کرده است.

3- تولید برنامه‌های دسکتاپ
امروزه با توجه به گسترش روز افزون برنامه‌های موبایل و همچنین اپلیکیشن‌های تحت وب، میزان محبوبیت و استفاده از برنامه‌های دسکتاپ تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است. ولی هنوز هم افراد بسیاری هستند که ترجیح می‌دهند تا آن‌جا که ممکن است از برنامه‌های دسکتاپ استفاده کنند.

  •     Java: در گذشته برنامه‌های جاوا با استفاده از Swing تولید می‌شدند. امروزه برنامه‌ نویس‌ها ترجیح می‌دهند که به‌جای آن، از JavaFX استفاده کنند. در واقع JavaFX با بهره‌گیری از ویژگی “سازنده صحنه” (Scene Builder)، کار طراحی و ساخت برنامه‌ها را ساده‌تر، شفاف‌تر و مدرن‌تر از پیش ساخته است. همچنین از آن‌جایی که Java بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود، شما می‌توانید برنامه‌ای بنویسید که در اکثر پلت‌فرم‌ها قابلیت اجرا شدن را داشته باشد.
  •    JavaScript: با استفاده از چارچوب Electron، می‌توانید برنامه‌های خود را در جاوا اسکریپت بنویسید و آن‌ها را برای پلت‌فرم دسکتاپ به‌صورت بسته‌بندی شده در بیاورید. برخی نمونه‌های قابل توجه از این مورد عبارت‌اند از Visual Studio Code، ویرایشگر Atom (Atom Editor) ،Discord ،Slack و WhatsApp. همچنین با استفاده از این روش شما می‌توانید نسخه‌های دسکتاپ برنامه‌های تحت وب را تولید نمایید.
  •    #C: شما می‌توانید برنامه‌های دسکتاپ را با استفاده از #C و ارتباط آن با کتاب‌خانه‌های GUI مانند Win32 ، Windows Forms ،WPF (پایه و اساس نمایش ویندوز) و .NET Framework ایجاد نمایید. البته این کار با استفاده از محیط Visual Studio امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین با استفاده از Xamarin Studio می‌توانید برنامه‌های مخصوص سیستم عامل‌های Mac یا لینوکس را با Mono Framework بسازید.
  •     Swift: زبان برنامه نویسی جدید اپل، علاوه بر ایجاد اپلیکیشن‌های iOS، برای ساخت و تولید برنامه‌های سیستم عامل Mac نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد دارید برای این دو پلت‌فرم برنامه نویسی کنید، بهتر است پیش از هر چیز، ابتدا زبان برنامه نویسی Swift را یاد بگیرید.

4- بازی‌ها
تولید و توسعه بازی‌های کامپیوتری هرگز ساده نبوده است. امروزه تعداد زبان‌های برنامه نویسی رایگان (و البته متن باز) برای بازی‌های کامپیوتری افزایش چشم‌گیری داشته است. بنابراین شما می‌توانید از بین این زبان‌ها یکی را به دلخواه انتخاب کرده و با استفاده از آن، بازی مورد نظر خود را ایجاد کنید. ولی بدیهی است که در این بین، برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی برتر از سایرین هستند.

  •     #C: یکی از موتور‌های تولید بازی #C است که بهترین رابط کاربری را برای افراد مبتدی ارائه می‌کند و زبان برنامه نویسی اصلی در این برنامه، #C است. این موتور تولید بازی، هر دو ویژگی دو بعدی و سه بعدی را برای تولید و توسعه بازی‌ها پشتیبانی می‌کند. همچنین بازی ساخته شده توسط آن را می‌توان برای اجرا در انواع پلت‌فرم‌ها از قبیل ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و iOS پیکربندی کرد.
  •     Java: برنامه‌ نویس‌های زبان جاوا با استفاده از چارچوب LibGDX (که یک چارچوب متن باز است) می‌توانند به سادگی و در کمترین زمان ممکن، بازی دلخواه خود را ایجاد کنند. این چارچوب می‌تواند بازی‌ها را برای استفاده در تمام پلت‌فرم‌های دسکتاپ که از جاوا پشتیبانی می‌کنند، تولید نماید. همچنین برای ساختن بازی در سیستم عامل‌های اندروید و iOS نیز می‌توان از LibGDX استفاده کرد. در واقع LibGDX یک چارچوب ساده است که راه را برای تولید و توسعه بازی‌های کامپیوتری، بسیار هموار می‌سازد.
  •     Haxe :Haxe یک زبان برنامه نویسی جدید و به‌روز است که می‌تواند به سایر زبان‌های برنامه نویسی مانند جاوا، #C++ ،C و Python تبدیل شود. با استفاده از یک موتور تولید بازی‌های کامپیوتری مانند HaxeFlixe یا HLuxe، می‌توانید بازی مورد نظر خود را نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی، بسیار سریع‌تر ولی فقط در حالت دو بعدی ایجاد کنید. متاسفانه تا کنون موتور تولید بازی سه بعدی برای Haxe ساخته نشده است.
  •     JavaScript: جاوا اسکریپت گوی سبقت را از Flash ربوده و در حال حاضر بهترین و سریع‌ترین گزینه برای تولید و توسعه بازی‌های تحت وب است. پیشنهاد می‌کنیم اگر از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنید، موتور Phaser را برای ایجاد بازی برگزینید. همچنین با استفاده از ابزاری مانند NW.js و جاوا اسکریپت، می‌توانید بازی‌هایی برای دسکتاپ و موبایل تولید نمایید.

5- تولید داده‌ها و اسکریپت‌ها
گاهی اوقات یک برنامه صرفا برای ایجاد یک نرم‌افزار نوشته نمی‌شود. ممکن است شما فقط به یک سری داده و مدل نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است هدف شما از نوشتن برنامه، ایجاد یک اسکریپت باشد که به‌صورت خودکار یک‌سری وظیفه را انجام می‌دهد. در این مواقع، دو زبان برنامه‌ نویسی فوق‌العاده کارآمد وجود دارند که می توانید از آن‌ها بهره بگیرید.

  •     R: R یک زبان برنامه‌نویسی است که در درجه اول برای داده‌کاوی (Data mining) و همچنین محاسبه و آنالیز داده‌ها طراحی شده است. اگر پیش از این با MATLAB کار کرده‌اید، می‌توانید R را به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای آن در نظر داشته باشید.
  •     Python: پایتون یکی از زبان‌هایی است که در علوم داده بسیار استفاده می شود. ویژگی مستقل از متن بودن این زبان، باعث می‌شود که یادگیری آن آسان و لذت‌بخش باشد. شما با Python هر کاری می‌توانید انجام دهید. نکته‌ای که در هنگام نوشتن اسکریپت با استفاده از پایتون باید مد نظر داشته باشید این است که برای محاسبه داده از کتابخانه NumPy و برای آنالیر داده از Pandas استفاده کنید.

شما کدام زبان برنامه نویسی را می‌پسندید؟
ابتدا تصمیم بگیرید که تمایل دارید در کدام‌یک از زمینه‌های فوق شروع به فعالیت کنید. سپس بهترین زبان‌های برنامه نویسی در آن حوزه را بیابید. در مورد آن‌ها مطالعه کرده و هر کدام را که رابطه خوبی با آن برقرار می‌کنید، انتخاب کنید. با این روش مطمئن باشید که از برنامه نویسی لذت بیشتری خواهید برد. به دنبال “بهترین زبان برنامه نویسی” نباشید. زبانی را انتخاب کنید که “برای شخص شما” بهترین باشد.

منبع: makeuseof

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده
اعتراف رسانه اپوزیسیون به توان موشکی ایران
کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه تخلف است
اینتر برای بیستمین‌ بار قهرمان سری‌ آ شد
زنی که فرمانده‌ سپاه پاسداران شد! +فیلم
فیلم گل سردار آزمون به بولونیا +فیلم
۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top