تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/08/25 - 13:50
کد خبر: 250338

آموزشی که بعد از چهار دهه، هنوز هدفمند نیست؛

نقش گمشده‌ی فارغ‌التحصیلان رشته‌های زلزله و مدیریت بحران

نقش گمشده‌ی فارغ‌التحصیلان رشته‌های زلزله و مدیریت بحران

چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد و بروز یک زلزله و آواره شدن عده‌ی کثیری از هم‌وطنان، به بحرانی تبدیل می‌شود که همه در آن حضور دارند به غیر از فارغ‌التحصیلانی که با هزینه‌ی دولت برای چنین روزهایی تربیت شدند؛ این در حالیست که مشکلات زیاد، امان مردم را بریده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از معضلات امروزه جامعه ایران بیکاری است و در بین جامعه آماری بیکاران درصد زیادی را فارغ التحصیلان دانشگاه ها تشکیل می دهند. فارغ التحصیلانی که سال ها تحصیل کرده اند و هزینه زیادی برای آموزی علمی آن ها پرداخت شده است. دسته ی دیگری از فارغ التحصیلان دانشگاه ها، در حوزه های  غیر تخصصی مشغول هستند که این موضوع هم ناشی از آموزش علمی ضعیف در دانشگاه ها است.

زمانی بود که تحصیلات عالی از بهترین‌ راه‌های رسیدن به شغل بود اما امروزه اینگونه نیست. شاید بتوان گفت که روند بی‌رویه تاسیس دانشگاه‌ها درکنار ایجاد رشته‌های تحصیلی بدون در نظر گرفتن نیازهای روز جامعه، دو دلیل اصلی بیکاری فارغ‌التحصیلان باشد. دانشگاه های بی کیفیت و بطور خاص دانشگاه آزاد نقش زیادی را در این معضلات برعهده دارند.

مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در رابطه  با  آموزش  و بکاری گیری دانشجویان رشته زلزله در گفتگویی مطرح کرد: وضعیت تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌های کشور در حوزه زلزله به طور نسبی در مقایسه با کشورهای مشابه که درحال توسعه و دارای سانحه هستند، همچون پاکستان، مالزی، ترکیه و ... نامطلوب نیست و از متوسط این کشورها بالاتر قرار دارد.

وی افزود: در کشور ما یک معضل کلی درباره خصوصی سازی آموزش عالی و تعداد انبوه دانشجو و دانشگاه وجود دارد که رشته‌های مربوط به حوزه زلزله را نیز شامل می‌شود که یک مساله کلی است، برای مثال ممکن است دانشجویان در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که کیفیت مطلوبی از نظر آموزش نداشته باشند، اما وضعیت در دانشگاه‌های خوب کشور واقعا مناسب و مطلوب است، ولی مشکل اصلی جذب نشدن دانش‌آموختگان این مراکز است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در جذب بهترین فارغ‌التحصیلان دکتری در کشور دچار مشکل هستیم و فارغ‌التحصیلان یا باید از کشور مهاجرت کنند و یا اینکه به کارهای غیر مرتبط با تخصصشان بپردازند.

زارع خاطرنشان کرد: این مسئله، حتی اگر برای یک نفر اتفاق بیفتد، خیلی مهم است. چرا که روی آن یک نفر سرمایه‌گذاری زیادی شده است تا آموزش ببیند و متخصص شود. به طور کلی می‌توان گفت پرورش نیرو در کشور ما به نسبت مطلوب است، اما استفاده از همین نیروها در بدنه اجرایی وضعیت مناسبی ندارد.

حادثه تلخ زلزله کرمانشاه در کنار پیامدهای عمومی، نکات اختصاصی به ویژه در حوزه‌ی آموزش عالی را نیز گوشزد می‌کند. در حالی که نظام آموزشی کشور ما نه تقاضا محور است و نه خیل عظیم دانشجویان پذیرفته شده را می‌تواند به سمت مشکلات و معضلات جامعه سوق دهد، طبیعتا شاهد کمبودهایی در حوزه‌ی اجزا خواهیم بود.

مثال واضح آن، فارغ التحصیلان رشته مدیریت بحران هستند که انگار اصلا  قرار نبوده است که هیچ بحرانی به دست آن ها حل شود.این دانشجویان مدیران آینده کشور و ادامه دهنده راه مسئولان کنونی خواهند شد.

* گزارش از امیرحسین دارابی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top