تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/08/29 - 22:34
کد خبر: 250627

قالیباف: اصلاح‌طلبان هم‌کیشان خود را هم از شهرداری بیرون کردند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی که می‌رویم و در مقابل دشمن لبخند می‌زنیم نتیجه آن می‌شود آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، محمد باقر قالیباف امروز در همایش نواصولگرائی در نگاه جریان دانشجویی که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: نمی خواهم به بررسی عملکردها در تمام حوزه ها بپردازیم بلکه می خواهم به بررسی آسیب ها بپردازیم بی آنکه بخواهیم با کلمات بازی کنم و به دنبال قدرت طلبی باشیم. امیدواریم بر اساس مبانی اصولی انقلاب و در راستای برداشت امام از اسلام سیاسی بحث کنیم.

قالیباف با بیان اینکه تمام مسئولان چه در زمان مسئولیت و بعد از ان باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، افزود: دو جریان اصلی و تاثیرگذار اصولگرایی و اصلاح طلبی چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه بپذیریم و چه نپذیریم و چه بخواهیم آرمانی نگاه کنیم و بگوییم هیچ کدام از این جریانات را قبول نداریم در کشور وجود دارند. و این دو قطبی در عملکرد نظام سیاسی و در همه بخش ها اثرگذار هستند.

شهردار سابق اظهار کرد: اگر این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب درست عمل می کردند می توانستند بهترین مدل سیاست ورزی باشند.

وی افزود: اول انقلاب سه جریان با عنوان خط یک، خط دو و خط سه شکل گرفت که خط یک متعلق به بنی صدر بود که از مسیر خارج شد. در هر حال با گذشت زمان جریان چپ و راست به وجود آجد و امروز به اصلاح طلب و اصولگرا رسیده ایم.

قالیباف افزود: اصلاح طلبی یک ضرورت و نیاز امروز جامعه است اما بخشی از این جریان به مبانی و اصول و به برداشتی که امام از انقلاب تجدید نظر کردند و به جای اینکه باری از دوش مردم بردارند وبال مردم شدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این بخش از اصلاح طلبی جامعه را به سمت بیگانگان سوق داد.

امروز باید ببینیم که بخشی از این جریان چگونه با مبانی امام رفتار کرده اند.وی افزود: هیچ وقت اشکال و تخلفات را در زمان مسئولیت خود در شهرداری منکر نیستم. من و همکاران آمادگی دارم به بررسی عملکرد شهرداری بپردازیم.

شهردار سابق افزود: در حالی که گفته می شد رقم مربوط به املاک نجومی ۲۴۰۰ میلیارد تومان بوده اما با حسابرسی های انجام شده این رقم ۶ میلیارد تومان بوده است و این بیانگر سیاسی کردن موضوع است.

قالیباف با بیان اینکه جریان اصولگرایی باید می‌توانست منافع مردم و خواسته‌های انقلاب اسلامی را در اجرا و پیاده سازی هم راستا می‌کرد، اما موفق به این کار نشد، تصریح کرد: جریان اصولگرایی شعار مردم و مردم باوری داد، ولی در عمل و در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به این شعار باور نداشت و در واقع اعتقاد به مردم و مردم باوری آنچنانی که در این جریان باشد وجود نداشته است البته این جریان در حوزه امنیت عمومی، امنیت ملی و قدرت منطقه‌ای به همراه برخی از دلسوزان مکتب امام کارنامه قابل قبولی داشته است.

وی بیان کرد: در واقع جریان اصولگرایی در تامین امنیت و حفظ کیان اسلامی و نظام برخلاف حوزه‌های دیگر موفق بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ما در طرح موضوع نواصولگرایی اصلا به دنبال لفظ نیستیم بلکه مهم آن محتوایی است که باید به آن توجه کنیم، افزود: مهم این است که مبانی انقلاب و مکتب امام در نواصولگرایی مورد توجه قرار بگیرد در هر حال ما، چون مبانی امام و مکتب امام را در جریان اصولگرایی پایدارتر دیدیم حرف مان را در قالب نواصولگرایی مطرح کردیم.

قالیباف بیان کرد: اگر بخواهیم یک تعریف کلی ارائه دهیم نواصولگرایی باید بر مبنای اصول انقلاب و مبانی سیاسی امام یک بنای کاملا جدید احداث کنیم. مهم این است که باید مبانی و ارزش‌ها را حفظ کنیم، ولی یک تحول و تغییر اساسی در حوزه گفتمان و رویکرد ساختار و کارکردی از نواصولگرایی ارائه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در هدف گذاری روش و ابزار هم یک تغییر اساسی اتفاق بیفتد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که هر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب کشور باید یک رجعت و یک بازخوانی از مکتب امام خمینی داشته باشند معتقدم که جریان اصلاح طلبی نیازمند یک رجعت و بازخوانی اصول امام است همچنان که جریان اصولگرایی نیازمند یک تغییر اساسی با رجعت، بازخوانی و بازتولید در مکتب امام خمینی در زمینه‌های گفتمان رویکردی و ساختاری است که بتواند در شیوه و عملکرد خود تغییر و تحول اساسی به وجود بیاورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: البته معتقدم که ملاحظاتی وجود دارد که باید در مورد حرکت نواصولگرایی مورد توجه قرار گیرند و آن ملاحظات بسیار مهم هستند. اولا در این حرکت باید بدانیم که کار توسط چند نفر و به صورت دستوری و از بالا به پایین شکل نمی‌گیرد در واقع این کار یک پروسه است و نمی‌توانیم آن را یک پروژه بدانیم. با این وجود باید گفتگوهای جمعی به وجود بیاید و یک تفاهم بین اذهانی ایجاد کنیم.

قالیباف با اشاره به اینکه محوریت جریان نواصولگرایی باید در اختیار نیروهای جوان و خوش فکر باشد، گفت: البته در این تغییر اساسی نمی‌توانیم بدون توجه به تجربه بزرگان عمل کنیم در هر حال معتقدم که نواصولگرایی نمی‌تواند به صورت ابلاغی و با فرهنگ پدرخواندگی ساخته شود و کسی نمی‌تواند از قبل برای این جریان تعیین تکلیف کند.

وی با تاکید بر اینکه من هرگز خود را محور حرکت نواصولگرایی نمی‌دانم، اما تلاش می‌کنم که صدای این تغییر باشم، گفت: سعی می‌کنم که مطالبه کننده این تغییر از افرادی که باید به این تغییر تن بدهند، باشم و خود را به این کار متعهد می‌دانم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در واقع نواصولگرایی نباید به دنبال این باشد که دو مرتبه یک طیف را در جریان اصولگرایی ایجاد کند بلکه باید تلاش کند تا تمام طیف‌های مختلف را در چارچوب مکتب امام و برای خدمت به مردم منسجم سازد باید دقت شود که یک شیوه مدنظر باشد.

قالیباف افزود: زمانی که من بحث نواصولگرایی را مطرح کردم برخی‌ها معتقد بودند که چرا این بحث را در انظار عمومی و خطاب به جوانان مطرح کرده اید و آن‌ها می‌گفتند ممکن است که برخی جریان‌ها از این موضوع سوء استفاده کنند که من در پاسخ به آن‌ها می‌گویم شیوه خیلی مهم است معتقدم که این‌ها از آسیب‌های جریان انقلاب آگاهی ندارند معتقدم که این حرکت جز در فضای علنی و عمومی و در سطح جامعه و اجتماع نباید در جای دیگری مطرح شود. در واقع اگر این گونه عمل نکنیم امکان شکل گیری نواصولگرایی وجود ندارد در غیر این صورت سوال این است که چه طور می‌خواهیم این تحول را در پشت در‌های بسته ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ما گفتیم نواصولگرایی یک پروسه و فرآیند است، تصریح کرد: نواصولگرایی یک حرکت نو است که یک پیوند جدی با کارآمدی نظام و آینده انقلاب دارد در هر حال امیدوارم که جوانان پیله‌های مصلحت اندیشی را که مسئولان را در برگرفته است پاره کنند و در مسیر خدمت به مردم و آرمان‌های انقلاب پیش بروند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این یک ضعف است که مسئولان ما تغییر نمی‌کنند و یا از یک مسئولیت به مسئولیت دیگر منتقل می‌شوند معتقدم این رویه باید جمع شود، تصریح کرد: یکی از چالش‌های کشور بحث فساد است. معتقدم که ریشه اصلی فساد در کشورمان متاثر از این است که ما مردم باور نیستیم و این معنی اش این است که ما وقتی اقتصاد را مردمی نمی‌کنیم باید مطمئن باشیم که اقتصاد هم مقاومتی نمی‌شود و این اقتصاد رانتی را به وجود می‌آورد. واقعیت این است که در اقتصاد رانتی و دولتی هر چه قدر تلاش کنیم باز هم فساد وجود دارد، چون امضای طلایی وجود دارد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید نسبت به مسئولیت خود چه در زمان انجام مسئولیت و چه بعد از آن باید پاسخگو باشیم در پاسخ به شعار تعداد از این دانشجویان مبنی بر اینکه «آزادی اندیشه گاز انبری نمیشه» گفت: این شعار یک دروغ و یک کذب است در واقع این حربه دست سیاسیون بوده است با این وجود من دانشجویانی را که این شعار را سر می‌دهند توصیه می‌کنم که حرف‌های بزرگان خود را که امروز راه آن‌ها را می‌روند در مورد عملکرد من در آن زمان بررسی کنند که آن‌ها در مورد عملکرد من چه می‌گفتند در هر حال وقتی که برای آن‌ها شرایط سخت شد حرف شان را نیز تغییر دادند با این وجود یا آن موقع دروغ می‌گفتند و یا الان.

وی با اشاره به اینکه هیچ وقت منکر اشکال و تخلفات شهرداری در زمان مسئولیت خود نیستم، تصریح کرد: معتقدم که طرح موضوع املاک نجومی یک کار سیاسی بود، ولی با این وجود اولین کسی که از قوه قضائیه و دادستان کل درخواست رسیدگی عاجل به این موضوع را کرد من بودم در هر حال من به مانند دوستان شما خط قرمز نداشتم و نگفتم که این قوم، برادر و هم حزبی من است در هر حال خواسته من این بود که بحث املاک بررسی شود و گفتیم هر کسی هم مقصر باشد با آن برخورد می‌کنیم و من عرض می‌کنم که تا این لحظه هم پیگیر این ماجرا هستم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: گفته می‌شد که فساد مالی در موضوع املاک نجومی ۲۴۰۰ میلیارد تومان است، اما براساس حسابرسی هایی که انجام شد این رقم کمتر از ۶ میلیارد تومان بوده است در واقع می‌توان گفت که رقم ۲۴۰۰ میلیارد تومانی که مطرح شد یک سیاسی کاری است.

قالیباف تصریح کرد: براساس استدلال هایی که من ارائه کردم موضوع تحقیق و تفحص نیز در این رابطه در مجلس رای نیاورد در هر حال من تلاش کردم که این موضوع به تاریخ سپرده نشود.

وی با بیان اینکه برخی‌ها با شعار برای مردم و در عمل برای جیب و منافع حزبی خود عمل کرده اند، گفت: من جوان گرایی در شهرداری تهران را به صورت شفاف انجام داده ام و اگر به سایت www.tehran.ir مراجعه کنید متوجه این جوان گرایی خواهید شد. واقعیت این است که من وقتی شهرداری را تحویل گرفتم درصد زیادی از نیرو‌ها دیپلم بوده اند در واقع در آن زمان کمتر از ۲۵ یا ۲۷ درصد لیسانس و کارشناس ارشد بوده اند، ولی الان تعداد این افراد بالغ بر ۶۰ درصد است و موضوع دیگر اینکه همه استخدام‌ها براساس ضوابط و مقررات و با اولویت جوان گرایی بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بنده فارغ از بازی‌های سیاسی هر کسی که چارچوب نظام را قبول داشته ولو اینکه من را قبول نداشته است استخدام کرده ام به عنوان نمونه در حوزه معاونت‌های شهرداری ۴ تا ۵ نفر از معاونت‌ها از مجموع ۷ معاونت اصلاح طلب بوده اند. با این وجود سوال این است که آیا امروز اصلاح طلبان به این موضوع توجه کرده اند؟ واقعیت این است که آن‌ها حتی هم کیشان اصلاح طلب خود را نیز به جرم اینکه خیانت می‌کنند از شهرداری بیرون انداختند.

قالیباف خطاب به دانشجویان معترض به عملکرد خود در شهرداری تهران تصریح کرد: زمانی که من شهرداری تهران را تحویل گرفتم طی ۲۵ سال ۶۵ کیلومتر خط مترو احداث شده بود، اما امروز ما مفتخریم که خط مترو را به حدود ۲۰۰ کیلومتر رسانده ایم.

وی با بیان اینکه تمام استاندارد‌ها در خط هفت مترو رعایت شده است با این وجود معتقدم که تعطیلی این خط یک نوع سیاسی کاری است، تصریح کرد: خط شش مترو جایزه جهانی مربوط به تونل مترو را از بعد کیفیت و سرعت دریافت کرده است و امروز این خط به طول ۳۶ کیلومتر در آستانه افتتاح است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه من در مورد برجام با انجام مذاکره مخالف نبودم، تصریح کرد: البته عده‌ای می‌گفتند که اصلا نباید مذاکره‌ای صورت بگیرد البته وقتی که من می‌گفتم که باید مذاکره انجام شود به این نیز اعتقاد داشتم که جناحی که برای مذاکره رفته باید بداند که طرف مقابل دشمن است و نباید با لبخند مذاکره کند. در واقع من این اعتقاد را داشتم که تیم مذاکره کننده ما باید مذاکره را یک مبارزه بداند. در هر حال تکلیف آمریکا با ما تا زمانی که ظلم ستیز هستیم مشخص است و دشمنی آن‌ها با ما ادامه می‌یابد.

قالیباف بیان کرد: در هر حال وقتی که می‌رویم و در مقابل دشمن لبخند می‌زنیم نتیجه آن می‌شود آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم.

لازم به ذکر است پیش از آغاز سخنان قالیباف نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و حیات مذهبی دانشگاه علم و صنعت به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص نواصولگرایی پرداختند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top