تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/08/30 - 14:18
کد خبر: 250685

نشانه‌روی بلندمدت در منطقه؛

پایان داعش؛ آغاز داعشیسم

پایان داعش؛ آغاز داعشیسم

علی‌رغم همه این مسائل باید شکست سازمان داعش را مقدمه تحولات مثبتی برای متحدین دانست. نباید از نظر دور داشت که این پیروزی در بلند مدت بستر تغییر نگاه هم جوامع و هم سیاستمداران و صاحب‌نظران کشورهای منطقه نسبت به ایران را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فتح کامل البوکمال به عنوان مهم ترین حلقه اتصال زمینی محور مقاومت و آخرین و مستحکم ترین سنگر داعش در مرز عراق و سوریه را باید نقطه پایان سازمان داعش دانست، پایانی که می‌توان آن را نقطه اتمام پروژه مهاردوگانه ای دانست که توسط پنتاگون برای مهار ایران و متحدان از سویی و روسیه از سوی دیگر طراحی شده بود.

به نظر می‌رسد با مداقه پیرامون این موضوع و با نگاه به آینده می‌توان چنین استنباط کرد:

1. سازمان داعش به عنوان نسخه به روز سازمان القاعده از هم پاشید بنابراین مهم ترین تهدید امنیتی سال های اخیر عملا از بین رفته است.

2. تحول در مفهوم تکفیر که سبب گذار از القاعده به داعش است در منطقه سرریز خواهد شد. بدین معنی که این اندیشه سیاسی در لایه هایی از جامعه عربی و جهان اسلام نهادینه شده و می‌تواند بستری برای بازآرایش نیروهای خفته جریان تکفیری باشد.

3. ظهور داعش صدمات بسیار زیادی چه مادی و چه معنوی به منطقه وارد آورد و عملا بیداری اسلامی را منحرف کرد، بنابراین منطقه غرب آسیا تا مدتها شاهد چنین پدیده‌هایی نخواهد بود. اما ظهور گرایشات تکفیری در مناطقی چون افغانستان، کشمیر و شبه قاره نشان دهنده تجدید ساختار جریان تکفیری در این مناطق پرآشوب است.

4. داعشیسم که وجه جدیدی از وهابیت بود توانسته حامیانی در جهان اسلام پیدا کند و باتوجه به سرریز آن می‌توان گفت هسته های مخفی آن به حالت دیاسپورا یا زندگی دوگانه روی آورده اند. یعنی ضمن گذران زندگی جاری در محیط با تقویت این اندیشه در بستر مناسب وارد عمل خواهند شد.

5. شکست داعش یعنی آغاز فاز جدید بحران سازی در منطقه با ابزار جدید و باید منتظر ماند و دید کدام بازیگران محلی توان جایگزینی با داعش در راهبرد های آمریکا را دارد.

6. محور مقاومت پیروز نهایی این نبرد بود که سبب ساز تغییر هژمون منطقه می‌شود. این تغییر سبب بروز منازعات منطقه ای بین بازیگران ملی در جهت محدود کردن هژمون خواهد شد.

علی‌رغم همه این مسائل باید شکست سازمان داعش را مقدمه تحولات مثبتی برای متحدین دانست. نباید از نظر دور داشت که این پیروزی در بلند مدت بستر تغییر نگاه هم جوامع و هم سیاستمداران و صاحب‌نظران کشورهای منطقه نسبت به ایران را ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال وزیر امور خارجه قطر در نشست کشورهای حاشیه خلیج فارس رفتار ایران با متحدانش را با رفتار عربستان با کشورهای عربی را مقایسه کرده و رفتار ایران را جوانمردانه و صادقانه و قابل اعتماد توصیف کرده بود.

این تغییر نگاه را باید پاداش هزینه‌هایی دانست که در اوایل فتنه داعش ایران در منطقه پرداخت کرد.

داعش به پایان رسید و داعشیسم آغاز شد. اما قدرت ایران و متحدانش تثبیت شد و دیگر جریان تکفیر توان بازی در منطقه غرب آسیا را نخواهد داشت. تمام کسانی که روزی برنامه پیاده روی در خیابان‌های دمشق بدون اسد را در سر داشتند حالا از گردونه قدرت حذف شده یا تغییر عقیده داده‌اند. بنابراین باید در بلند مدت ضمن حفظ موقعیت فعلی، بستر فعالیت داعشیسم را هدف قرار داد.

* گزارش از سعید درویشی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top