به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، دانشجویان دانشگاه خوارزمی روز گذشته در اعتراض به عدماحداث مترو در محل این دانشگاه تجمع کردند و خواستار رسیدگی به این معضل از سوی مسئولان دانشگاه شدند. موضوع احداث مترو در دانشگاه خوارزمی این روزها به یکی از بحثهای عجیب و پرحاشیه قدیمیترین مرکز آموزش عالی کشور و وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است؛ اگر بخواهیم ماجرا را از کمی قبلتر شروع کنیم باید به دو سال پیش زمانی که با به امضا رسیدن یک توافقنامه، بین مسئولان دانشگاه خوارزمی و وزارت راه و شهرسازی، قرار بر احداث مترو در دانشگاه خوارزمی شد، بازگردیم و موضوع را بررسی کنیم.
در این توافقنامه قرار براین شد که دانشگاه خوارزمی در ازای قرار دادن چند هکتار از اراضی خود به وزارت راه و شهرسازی صاحب یک ایستگاه مترو برای دانشجویان شود، اطمینان از عملیاتی شدن این پروژه زمانی افزایش یافت که خود شخص وزیر وقت دستوری را در مورد احداث ایستگاه مترو ابلاغ کرد.
عباس کاشی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی در اینباره به «فرهیختگان» گفت: «روزانه حدود 6هزار دانشجوی ساکن تهران و کرج در دانشگاه حضور مییابند، بعضی از این افراد با استفاده از مترو خود را به کرج میرسانند و سپس فاصله 6 کیلومتری را با ون تاکسی به دانشگاه میآیند، این قضیه علاوهبر بار مالی و زمانی که برای دانشجوها به وجود آورده است، باعث بالا رفتن خطرات جانی طی مسیر پرخطر مترو - دانشگاه نیز میشود؛ وجوب احداث این مترو برای تمام دانشجوها و مسئولان شهری و دانشگاهی امری بدیهی است، چراکه این حجم از دانشجو روزانه در تردد هستند و بار ترافیکی قابلملاحظهای را به همراه دارند.»
او ادامه داد: «تعدادی از دانشجویان که آمار آنها کم هم نیست به خاطر همین مشکلات با اینکه ساکن شهر تهران هستند اما مجبور شدند که در خوابگاهها اسکان پیدا کنند که این موضوع معضلات رایج خوابگاهی و همچنین افزایش هزینه جاری دانشگاه را به دنبال داشته است. علاوهبر این محله حصارک با توجه به حاشیهنشین بودن و تراکم جمعیتی آن که حدودا 300 هزار نفر برآورد شده نیاز مبرمی به یک ایستگاه مترو دارد.»
کاشی خاطرنشان کرد: «مسئولان تصمیم به تغییر دستور وزیر و نادیده گرفتن توافق انجام شده گرفتهاند و قصد دارند که نهتنها به دانشگاه ایستگاه مترو ندهند بلکه زمینهای دانشگاه را نیز که تصاحب کردهاند به محل پارکینگ و دپوی قطارها تبدیل کنند، به این صورت که دانشجویان خوابگاهی مجبورند آلودگیهای صوتی مربوط به حضور قطارها را نیز تحمل کنند، براساس اخباری که روزانه در دانشگاه شنیده میشود، متاسفانه مسئولان میخواهند به بهانه عبور مترو از کنار دانشگاه اصلیترین سردر و در ورودی این دانشگاه را مسدود کنند بیشک این اقدام باعث تراکم شدید ترافیکی در شهر حصارک خواهد شد که به دلیل آماده نبودن بافت ترافیکی این شهر باعث ایجاد بحران جدیدی در منطقه خواهد شد.»
مرتضی تهامی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه خوارزمی نیز به «فرهیختگان» گفت: «ما زمانی که زمین را در اختیار وزارت راه قرار دادیم شرط شد که ایستگاه مترو به ما تحویل دهند و اگر این اتفاق رخ ندهد، دانشجویان و دانشگاه متحمل ضرر بزرگی خواهند شد که یکی از این خطرات عدمتوانایی در برگزاری کلاسهای نوبت صبح ماست. طبق پیشبینی کارشناسان اگر در ورودی غربی این دانشگاه به خاطر عبور خط ریل مترو بسته شود عملا امکان حضور دانشجویان تهرانی دانشگاه خوارزمی (که غالب دانشجوها تهرانی هستند) در تایم اول کلاسها نیست، چون دری وجود ندارد که دانشجو از آن وارد شود و در آن زمان ترافیک سنگینی در آزادراه وجود دارد و دانشجویان نمیتوانند در آن زمان حضور پیدا کنند.»
تهامی در پایان عنوان کرد: «تجمع روز گذشته دانشجویان نگرانیهای آنها را به دنبال دارد، ما نیز درحال رایزنی و مکاتبات با مسئولان شهری هستیم و این مسئولان و تصمیمگیرندگان وزارت راه و شهرسازی هستند که به یکباره نظرشان نسبت به احداث مترو در محل دانشگاه شده است؛ ما طی هیچ شرایطی حاضر به ضایع شدن حقوق دانشگاه و دانشجویان نیستیم و قطعا همکاران ما نیز همین نظر را دارند. امیدواریم بتوانیم با جلسات و رایزنیها حق دانشگاه و دانشجویان را زنده کنیم.»