تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/09/05 - 09:30
کد خبر: 251022

افزایش شدید واردات از چین، آلمان، فرانسه و انگلیس در سال ۹۶

بر اساس گزارش گمرک، ایران در هشت ماه اول سال جاری 7.95 میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده و این کشور همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به کشورمان محسوب می‌شود. ارزش واردات کالا از چین در این مدت نسبت به هشت ماه اول سال گذشته ۲۲ درصد بیشتر شده است. این در حالی است که ارزش صادرات کالای ایران به چین در مدت مذکور ۱۳ درصد بیشتر شده که موجب منفی‌تر شدن تراز تجاری ایران با چین و به نفع چینی‌ها شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جزئیات واردات از کشورهای اروپایی هم نشان می‌دهد واردات ایران از آلمان در هشت ماه اول سال جاری با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 1.79 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که صادرات کالای ایران به آلمان در این مدت فقط ۱۳ درصد بیشتر شده است.  واردات کالای ایران از دیگر کشور اروپایی عضو گروه ۱۵ یعنی فرانسه افزایش چشمگیری پیدا کرده و از ۶۶۹ میلیون دلار در هشت ماه اول سال ۹۵ به ۹۶۹ میلیون دلار در هشت ماه اول سال ۹۶ رسیده است که رشد ۴۵ درصدی نشان می‌دهد. با این حال، رشد صادرات کالای ایران به فرانسه نیز ۶۵ درصد بوده که قابل‌توجه است.  ایران در هشت ماه اول سال‌جاری ۸۶۳ میلیون دلار کالا از ایتالیا وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد بیشتر شده است. این در شرایطی است که ایتالیایی‌ها واردات کالا از ایران را ۳۲ درصد کاهش داده‌اند.

انگلیسی‌ها نیز در هشت ماه اول سال‌جاری ۵۸۴ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده‌اند که رشد ۶۱ درصدی نسبت به رقم مشابه سال قبل نشان می‌دهد. اما واردات کالای انگلستان از کشورمان در مدت مذکور فقط ۱۲ درصد بیشتر شده است.  بر اساس این آمار، صادرات ایران به ترکیه در هشت ماه اول سال‌جاری ۴۶ درصد کاهش پیدا کرده و در مقابل، واردات ایران ۲۶ درصد بیشتر شده است. علت این تغییرات را باید در قرارداد تجارت ترجیحی میان دو کشور دانست که به نفع ترک‌ها بسته شده است.

در مجموع، مراودات تجاری ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی و شرکای عمده تجاری نشان می‌دهد در سال‌جاری رشد واردات کالای ایران و در مقابل، کاهش صادرات غیرنفتی، موجب به هم خوردن موازنه تجارت خارجی به نفع این کشورها شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top