تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/09/05 - 12:27
کد خبر: 251048

تکرار ابهام در ثبت‌نام آزمون دکتری؛

دانشگاه آزاد راهش را جدا می‌کند؟

دانشگاه آزاد راهش را جدا می‌کند؟

آذرماه سال گذشته و با شروع ثبت نام آزمون دکتری بود که سازمان سنجش با توجه به قانون سنجش و پذیرش که به تجمیع آزمون ها تاکید کرده است، از داوطلبین همه موسسات آموزشی از جمله داوطلبین دانشگاه آزاد خواست که اقدام به ثبت نام کنند. اما دانشگاه آزاد در همان ایام نیز اقدام به ثبت نام مجزا کرد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ثبت نام شرکت در آزمون دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۷ از روز چهارشنبه اول آذر ۹۶ آغاز شده است و مهلت ثبت نام تا ۷ آذرماه ادامه دارد. در این آزمون پذیرش دانشجو در دوره های روزانه، شبانه، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی از جمله دانشگاه آزاد صورت می گردد، آزمونی که در مقایسه با اتفاقات سال گذشته «کمتر» دچار حاشیه شده است ولی نشانه های مقاومت دانشگاه آزاد در برگزار کردن مستقل این آزمون دیده می شود.

دانشگاه آزاد: به دنبال برگزاری مستقل آزمون‌ها هستیم
امیررضا شاهانی، سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی پنجم آذرماه در گفت‌وگویی با «فرهیختگان» گفت: «معاونت پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در حال پیگیری این موضوع است تا برگزاری مستقل کنکور به این دانشگاه بازگردد اما معلوم نیست این موضوع برای امسال محقق خواهد شد یا خیر.» او ادامه داد: "در جلسه اخیر شورای سنجش و پذیرش که با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد، این موضوع بررسی شده است.  اگر این طرح، امسال به سرانجام برسد تمام مراحل آزمون از برگزاری تا ثبت‌نام در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود ولی اگر محقق نشود ثبت‌نام در این آزمون طبق روال سال 96 خواهد بود که در این صورت تنها انتخاب رشته با دانشگاه آزاد اسلامی و مانند سال 96 خواهد بود".(بیشتر بخوانید)

محمود صادقی: تفکیک آزمون مستلزم اصلاح قانون است
اما این اظهارات شاهانی با واکنش یکی از نمایندگان مجلس روبرو شد، محمود صادقی امروز در گفتگویی با مهر درباره تفکیک آزمون های دانشگاه آزاد از سازمان سنجش آموزش کشور گفت: "در حال حاضر آزمون های دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت متمرکز تحت نظر سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود. هدف از تمرکز این آزمون ها در سازمان سنجش آموزش کشور این بوده که نظارت کافی از نظر کیفیت و سلامت برروی آزمون ها باشد". عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: "بنابراین تفکیک آزمون دانشگاه آزاد ازسازمان سنجش مستلزم اصلاح قانون است و به راحتی قابل انجام و جدا شدن نیست".(بیشتر بخوانید)

حاشیه های برگزاری آزمون مستقل
در این میان باید دید دلایل مسئولان دانشگاه آزاد برای برگزاری مستقل آزمون ها از جمله آزمون دکتری چه است، دلایلی که روزنامه رسمی این دانشگاه چندی پیش در حمایت از این اقدام می نویسد: "طرح مذکور در حالی اجرا شد که دانشگاه آزاد اسلامی سابقه بیش از 30 سال برگزاری آزمون مستقل و موفق در کنار آزمون‌های سراسری سازمان سنجش را در کارنامه خود دارد. حالا دانشگاه آزاد اسلامی از طریق معاونت پارلمانی در حال پیگیری است تا کنکور سال 97 این دانشگاه را به‌صورت مستقل برگزار کند؛ به اذعان بسیاری از مسئولان آموزش عالی کشور ادغام آزمون سراسری با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی باعث اضطراب برای بسیاری از داوطلبان و خانواده‌های آنها شده است؛ زیرا حذف کنکور دانشگاه آزاد اسلامی، فرصت دوباره داوطلبانی را که احیانا با استرس و فشارهای روحی مواجه هستنند، از بین برده است".

اما این موضوع تنها برای سال جاری نبوده است، آذرماه سال گذشته و با شروع ثبت نام آزمون دکتری بود که سازمان سنجش با توجه به قانون سنجش و پذیرش که به تجمیع آزمون ها تاکید کرده است، از داوطلبین همه موسسات آموزشی از جمله داوطلبین دانشگاه آزاد خواست که اقدام به ثبت نام کنند. اما دانشگاه آزاد در همان ایام نیز اقدام به ثبت نام مجزا کرد، مسئولان این دانشگاه دلیل این اقدام را به واسطه نظر دیوان عدالت اداری می دانستند.(بیشتر بخوانید اینجــا و اینجــا)

به هر حال گرچه حاشیه های این آزمون همچون سال گذشته نیست و دانشگاه آزاد نیز تاکید کرده است که به دنبال راهکارهای «قانونی» است اما مسئله مهم اصل برگزاری کنکورها است، آزمون هایی که با توجه به ورود مسئولان و ارگان های رسمی کشور از جمله رئیس مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دید تکلیف نهایی روش فعلی به کجا ختم خواهد شد؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top