تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/09/08 - 23:36
کد خبر: 251354

رتبه ۷۵ شاخص جهانی نوآوری برای ایران

معاون پژوهشی وزارت علوم در نشست خبری که ظهر امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد به تشریح برنامه‌های هفته پژوهش پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم در نشست خبری که ظهر امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد به تشریح برنامه‌های هفته پژوهش پرداخت و گفت: استراتژی و راهبرد اساسی ما برپایه توسعه فناوری و نوآوری است که برهمین اساس در سال ۲۰۱۶ تعداد مقالات علمی در پژوهشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۴۷ هزار و ۲۰۰ مقاله در isi بوده است که در پایگاه اسکوپوس تعداد مقالات به بالای ۵۰ هزار رسیده است و این به این معنی است که رشد ۱۸ درصدی داشتیم.

وی افزود: ایران در رتبه بندی isi و اسکوپوس در سال ۲۰۱۶ به رتبه شانزدهم رسیده و ما رتبه اول را در بین کشورهای اسلامی در این دو پایگاه داریم.

برومند اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در حوزه تولید علم یک سطح استاندارد جهانی دارند که دانشگاه‌های ما توانسته اند فعالیت‌های مفیدی داشته باشند هم چنین در دیپلماسی علمی رشد ۴ درصدی داشتیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم به تشریح آماری از تعداد پارک‌ها و مراکز رشد دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: ۴۲ پارک علم و فناوری و ۱۸۶ مرکز رشد در سال ۹۶ داشته ایم که تعداد واحدهای فناور به ۴۷۱۶ رسیده است البته این آمار تا پایان شهریور ماه ۹۶ اعلام شده و یک چهارم شرکت‌های مستقر درپارک‌های علم و فناوری دانش بنیان هستند و در مجموع ۱۰۶۵ شرکت دانش بنیان فعال هستند.

وی با تاکید براینکه ۳۰ هزار شغل در سال ۹۵ در این شرکت‌ها ایجاد شده است گفت: میزان صادرات شرکت‌های ما در پارک‌ها از ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفته است و هم چنین ۲۴۷۸ ایده در پارک‌ها به محصول تبدیل شد که ۱۲۵۹ ایده تجاری شده است.

برومند با اشاره به اهمیت انجمن‌های علمی گفت: در بحث زیرساخت‌ها انجمن‌های علمی یکی از زیرساخت‌های مهم ماست که ۳۵۹ انجمن علمی داریم و این انجمن‌ها باید نقش بیشتری در فعالیت پژوهشی ایفا کنند. هم چنین تعداد ۴۴۷ موسسه پژوهشی داریم که این موسسات یا به دانشگاه‌ها ارتباط دارند و یا مستقل هستند و یا به دستگاه‌های اجرایی وابسته می‌باشند.

معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه تصریح کرد: ۱۲۵۸ نشریه علمی داریم که ۱۱۰۷ نشریه پژوهشی هستند در سال گذشته در فن بازار ۷۷ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده که به طور قطع امسال این عدد افزایش چشمگیری دارد.

وی گفت: ۲۰۸ دانشمند در ایران وجود دارند که در میان یک درصد دانشمندان برتر قرار دارند و این آمار آمار قابل توجهی است هم چنین در ایندکس GII به رتبه ۷۵ رسیدیم که پیش از این رتبه ۱۲۷ را داشتیم.GII شاخص جهانی نوآوری است و این بهترین رتبه‌ای است که تاکنون ایران کسب کرده چرا که بیش از این رتبه ۱۲۰ را داشتیم و این نتیجه در رتبه بندی جهانی نیز تاثیر زیادی دارد.

برومند افزود: تعداد دانشگاه‌های برتر ایران در میان دانشگاه‌های جهان به ۱۴ عدد افزایش یافته و امیدواریم این ارقام افزایش مناسبی داشته باشد.

معاون پژوهشی وزارت علوم در خصوص بودجه پژوهشی توضیح داد: میزان بودجه پژوهشی کافی نیست و باید تمهیدات خاصی برای آن اندیشیده شود باید ساز و کاری را فراهم کنیم که مطمئن شویم این بودجه وارد فرایند پژوهشی در دانشگاه‌ها می‌شود به همین دلیل نظم مالی در دانشگاه‌ها باید توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: برای بودجه سال ۹۷ از سازمان برنامه و بودجه درخواست بودجه بیشتر برای امور پژوهشی را داشتیم تا بتوانیم فعالیت بیشتری در این حوزه نشان دهیم البته دستگاه‌های مرتبط نظیر وزارت علوم، معاونت علمی، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت ارتباطات و صندوق حمایت از پژوهشگران باید با هماهنگی بیشتری در کنار هم همکاری کنند تا حمایت از طرح‌های پژوهشی افزایش یابد.

برومند در خصوص بودجه پژوهشی وزارت علوم توضیح داد: بودجه وزارت علوم چیزی در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که برای پژوهش حدود ۲۳ درصد آن دیده شده است، اما میزان تخصیصی که به بخش پژوهشی داده می‌شود کمتر است این به این معنی است که بودجه‌ای که صرف پژوهش می‌شودحدود یک چهارم بودجه‌ای است که به مجموعه آموزش عالی کشور اختصاص داده می‌شود این درصد باید افزایش یابد و به همین دلیل ما به دنبال یافتن منابع جدیدی برای این افزایش هستیم که البته سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه باید در این امر به ما کمک کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه بیان داشت: عرصه آموزش عالی کشور تا ۶، ۷ سال پیش به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی فقط به بعد آموزش عالی نگاه می‌کرد، اما چند سالی است که بحث تغییر نسل دانشگاه‌ها در ایران نیز مطرح شده چرا که ایجاد اشتغال، کارافرینی ایجاد می‌کند و نمی‌توان انتظار داشت که در همین ابتدای امر اشتغال و کارافرینی ایجاد شود، نمی‌توان فناوری داشت مگر آنکه ایده‌ها به تایید رسیده باشد و کشور ما در طی ۱۲ سال اخیر روی فرایند آموزشی کار می‌کرد، اما حالا به کیفیت آموزشی اهمیت می‌دهد و در حال حاضر تمرکز بر توسعه فناوری و ایجاد بازار برای شرکت هاست.

معاون پژوهشی وزارت علوم از حضور رئیس جمهور در اختتامیه جشنواره پژوهشی در هفته پژوهش خبر داد و گفت: برنامه امسال از ۲۱ آذر ماه شروع می‌شود و شعار هفته پژوهش و فناوری پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری، زیربنای تولید و اشتغال می‌باشد.

وی در ادامه بیان داشت: روز سه شنبه ۲۱ آذر ماه روز پژوهش، فناوری، دانش آموز مدرسه نام گذاری شده که هدف این است تا دانش آموزان در امور پژوهشی حضور داشته باشند و روحیه تحقیق پیدا کنند روز چهارشنبه ۲۲ آذر روز پژوهش فناوری و صنعت نام گذاری شده و به ارتباط صنعت و دانشگاه می‌پردازیم.

برومند ادامه داد: در روز پنج شنبه ۲۳ آذر ماه در خلاقیت و ایده پردازی تاکید شده که به همین منظور این روز را روز پژوهش، فناوری، ایده و خلاقیت نام گذاری کرده ایم. روز جمعه ۲۴ آذر روز پژوهش، فناوری و اقتصاد مقاومتی است و شنبه ۲۵ آذر روز پژوهش، فناوری و سرمایه ملی نام گذاری شده است. هم چنین روز یکشنبه ۲۶ آذر ماه روز پژوهش، فناوری، مهارت و کارافرینی نام گذاری شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه تاکید کرد: روز دوشنبه ۲۷ آذر ماه روز پژوهش، فناوری، حوزه و دانشگاه است که در این روز اختتامیه جشنواره پژوهشی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور احتمالی رئیس جمهور در این جشنواره گفت: از رئیس جمهور دعوت شده تا در اختتامیه جشنواره پژوهشی حضور پیدا کنند و در این مراسم چهره‌های علمی زیادی از کشورهای همسایه نیز حضور می‌یابند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مراسم اختتامیه هفته پژوهش در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود که در این مراسم از پژوهشگران و فناوران برجسته تقدیر می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از برنامه هایی که معاونت پژوهشی وزارت علوم دنبال می‌کند استقرار برنامه‌های شورای پژوهش و فناوری علوم انسانی است که خوشبختانه یکی از برنامه‌های مهم و اولویت دار در این وزارت خانه می‌باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top