تاریخ انتشار: شنبه 1396/09/11 - 00:06
کد خبر: 251439

درخواست ایران برای نابودی تسلیحات هسته‌ای آمریکا

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در نشست اعضای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی از آمریکا به عنوان بزرگترین دارنده این سلاح‌ها خواست که اقدامات ضروری جهت تسریع روند انهدام زرادخانه‌های شیمیایی به عمل آورد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، غلامحسین دهقانی مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در بیست و دومین نشست کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در لاهه، طی سخنانی وجود زرادخانه‌های شیمیایی متعلق به کشورهای عضو و نیز گروه‌های تروریستی را خطری برای صلح و امنیت جهانی دانست.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه تاکید کرد: کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق پیامد واقعی حمایت مستقیم و یا غیر مستقیم برخی از کشورها از این گروه‌های تروریستی است.

غلامحسین دهقانی با تاکید بر اهمیت جهانشمولی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، از کشورهای عضو و دبیرخانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درخواست کرد تلاش‌های خود را در راستای الحاق غیر اعضا و به ویژه رژیم صهیونیستی که علیرغم داشتن سلاح‌های کشتار جمعی، عضو هیچ یک از معاهدات بین‌المللی سلاح‌های کشتار جمعی نیست، افزایش دهند.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه در بخشی از سخنان خود با توجه به اهمیت گسترش همکاری‌های بین‌المللی و ضرورت مبادله فناوری و دانش فنی در زمینه شیمیایی، عدم موفقیت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در تصویب برنامه اقدام برای ماده یازده کنوانسیون و نیز عدم اختصاص بودجه کافی به موضوع ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی علیرغم گذشت دو دهه از تصویب کنوانسیون را موجب نگرانی دانست و خواستار تلاش مشترک کشورهای عضو در این زمینه شد.

به گزارش فارس، دهقانی تلاش‌های دولت سوریه در زمینه انهدام سلاح‌های شیمیایی، علیرغم شرایط دشوار و غیرامن داخلی را مهم تلقی و قابل قدردانی دانست و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در الحاق این کشور به کنوانسیون و اجرای تعهدات بین‌المللی تحت مقرارت کنوانسیون کمک کرده است.

وی افزود: ما براین باوریم که سوریه از قربانیان تروریسم است که چندین بار توسط داعش و سایر گروه‌های تروریستی مورد حمله شیمیایی قرار گرفته است.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن استقبال از تکمیل عملیات انهدام سلاح‌های شیمیایی روسیه و لیبی بیان کرد: انهدام ذخایر سلاح‌های شیمیایی مهمترین تعهد کشورهای عضو کنوانسیون است و از آمریکا به عنوان بزرگترین دارنده سلاح شیمیایی خواست که اقدامات ضروری جهت تسریع روند انهدام زرادخانه‌های شیمیایی و انجام تعهدات خود به عمل آورند.

وی از حصول اجماع در خصوص معرفی سفیر و نماینده دائم کشور اسپانیا فرناندو آریاس به عنوان مدیرکل آتی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی استقبال و از تلاش‌های مدیرکل فعلی این سازمان احمد اوزومجو تشکر و قدردانی کرد.

بیست و دومین کنفرانس کشورهای عضو با حضور نمایندگان دول عضو و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی فعال در زمینه سلاح‌های شیمیایی از روز دوشنبه 6 آذر در لاهه هلند آغاز به کار کرد و تا امروز جمعه به کار خود ادامه داد.

قابل ذکر است سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از سال 1997 و پس از لازم الاجرا شدن کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تاسیس شده و دارای 192 عضو است. رژیم صهیونیستی و کشورهای مصر، کره شمالی و سودان جنوبی عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیستند. کنفرانس سالانه کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی مهمترین نهاد تصمیم گیرنده سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است که هر ساله با شرکت اعضا تشکیل جلسه می‌دهد و ضمن بررسی آخرین تحولات در زمینه سلاح‌های شیمیایی اقداماتی را جهت بهبود روند انهدام و مقابله با سلاح‌های شیمیایی اتخاذ می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top