تاریخ انتشار: شنبه 1396/09/11 - 03:25
کد خبر: 251452

وحید شورابی

مطالبه‌گری استانی برگ برنده جریان دانشجویی

مطالبه‌گری استانی برگ برنده جریان دانشجویی

درواقع حرکت جریان دانشجویی، این روز‌ها تابعی از کانال‌های تلگرامی است و برخی نیز با پیگیری هشتگ‌های مجازی و توییت‌زدن ارضا می‌شوند.وقتی می‌گویند که دانشجو قشر پیشرو جامعه است، یعنی مبدأ تحولات بودن را از او انتظار دارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: وحید شورابی// متاسفانه، کارکرد تعداد قابل‌توجهی از تشکل‌های دانشجویی به مرور اخبار روز تنزل یافته و به جای اینکه این تشکل‌ها کنشگر و مبدا تحولات در جامعه باشند، منتظر می‌مانند تا ببینند سوژه روز رسانه چیست تا در واکنش به آن درنهایت اعلام موضع کنند. این فضا درسال‌های اخیر با ظهور شبکه‌های اجتماعی که دانشجو و هر انسانی را سطحی بار می‌آورد، تشدید شده و اکثر وقت فعالان دانشجویی به join , forward ,left در تلگرام سپری می‌شود.

درحالی که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان در سال 91 فرمودند: «سطح معرفت خود را مطالب سایت‌ها، ‌وبلاگ‌ها و اینجور مسائل قرار ندهید.» این توصیه رهبری درحالی مطرح شد که در آن زمان شبکه‌های اجتماعی به فراگیری امروز نبود. حال می‌بینیم که سطح معرفت از سایت‌ها و وبلاگ‌ها به تلگرام تنزل یافته است. جدای از سطحی‌شدن معرفت جریان دانشجویی که ناشی از حضور افراط‌گونه فعالان آن در فضای مجازی است، خطر دیگری که جنبش دانشجویی را تهدید می‌کند، سردرگمی در کانال‌های خبری و تحلیلی است که به این جریان تحمیل می‌شود.

این سردرگمی که ناشی از ارسال انبوه اخبار و اطلاعات است، بسیاری از دانشجویان انقلابی را به انفعال کشانده است. این فضا ابتکار عمل را از دست دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی گرفته و تمام ظرفیت این جریان در بهترین حالت دائما درحال واکنش نشان دادن به مسائل جامعه است.

درواقع حرکت جریان دانشجویی، این روز‌ها تابعی از کانال‌های تلگرامی است و برخی نیز با پیگیری هشتگ‌های مجازی و توییت‌زدن ارضا می‌شوند.وقتی می‌گویند که دانشجو قشر پیشرو جامعه است، یعنی مبدأ تحولات بودن را از او انتظار دارند. این پیشروی و حرکت روبه جلو با کنشگرایی ایجاد خواهد شد.  در شرایط فعلی به نظر می‌رسد یکی از اقداماتی که می‌تواند تشکل‌های دانشجویی را به کنشگرایی وادارد، مطالعه مسائل استانی و شهری است که درواقع حیاط خلوت مدیران میانی کشور است و هیچ نقد و بازخواست و پاسخگویی‌ای تاکنون از آنان نشده است.

درحالی که به دلیل مواجهه مستقیم مردم با مدیران استانی و‌ به اصطلاح میانی، آنان را به‌مثابه شاقولی برای سنجش کارآمدی یا عدم‌کارایی نظام ‌در نظر می‌گیرند، این حوزه تاکنون برای مطالبه‌گری تخصصی برای دانشجویان بکر مانده است.  قطعا وقتی دانشجویان، مشکلات استان‌ها و شهر‌ها را به رخ مسئولان آن بکشند و وارد عرصه تبیین‌گری در این رابطه شوند می‌توانند به قضاوت مردم و شکل گرفتن تصویری صحیح از کارآمدی نظام‌ کمک کرده و دغدغه این روزهای خود که چگونه با مردم ارتباط برقرار کنیم را نیز تا حدودی برطرف کنند.

استفاده تریبون نمازجمعه، جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی، نشریات دانشجویی و به‌کارگیری انواع قالب‌های نو و انعکاس آن در فضای مجازی درخصوص مشکلات و معضلات شهری و استانی و استفاده حداکثری از این ظرفیت و فریاد مشکلاتی که مردم در محل زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، جریان دانشجویی را به کنشگرایی که لازمه جریان‌سازی و گفتمان‌سازی در جامعه است، تبدیل و از انفعال و رکود خارج خواهد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top